Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale lens voor portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ideale lens voor portret

    Hoi heb mij dus recent vernieuwd van analoog naar digitaal met een nikon D3000 (niet het koopje van carrefour maar de duurdere speciaalzaak versie)
    Nu doe ik vooral graag portret fotografie maar wat is nu een goede betaalbare lens ervoor. Momenteel gebruik ik de standaard AF-S Nikkor 18-55 mm waar ik naar mijn standpunt al deftige foto's mee schiet.
    Maar is deze wel goed er voor, ik zie altijd grote lenzen bij fotograven voor portret en daarom mijn vraag

    Graag een deskundig woordje uitleg, waarvoor dank!
    Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

  • #2
    Re: Ideale lens voor portret

    Oorspronkelijk geplaatst door MD fotografie Bekijk bericht
    Hoi heb mij dus recent vernieuwd van analoog naar digitaal met een nikon D3000 (niet het koopje van carrefour maar de duurdere speciaalzaak versie)
    Nu doe ik vooral graag portret fotografie maar wat is nu een goede betaalbare lens ervoor. Momenteel gebruik ik de standaard AF-S Nikkor 18-55 mm waar ik naar mijn standpunt al deftige foto's mee schiet.
    Maar is deze wel goed er voor, ik zie altijd grote lenzen bij fotograven voor portret en daarom mijn vraag

    Graag een deskundig woordje uitleg, waarvoor dank!

    Wat is het verschil met de "duurdere speciaalzaak versie" ?
    Je kan met alle lenzen een portret maken , ook met die van jou.
    Wat betere alternatieven zijn 50 mm 1,8 of een 85mm. Dat zijn wel geen grote lenzen.

    De grote lenzen zullen waarschijnlijk 70 - 200 2,8 zijn of 200 mm prime's , speelgoedjes van 1800 tot 5000 euro bij Nikon
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

    Comment


    • #3
      Re: Ideale lens voor portret

      Een goede portretlens is de Sigma 50-150 f/2.8
      Het bereik sluit goed aan bij hetgeen je reeds hebt. Dit bereik wordt algemeen aangeraden voor portrets.
      Het is een lichtgevoelige lens (grote opening) over het volledig bereik. De lens is beschikbaar in verschillende mounts (Nikon, Canon,...)
      Marc Doigny | Portretfotografie

      Comment


      • #4
        Re: Ideale lens voor portret

        Ja, inderdaad die grote lenzen maken indruk hé .

        Maar mijn mooiste portretten maak ik met primes : 50mm f1.4 of een 85mm f1.8.

        Dit zijn naar mijn bescheiden mening de (iets minder grote) lenzen voor zulke opdrachten.

        Wil je echter nog verder gaan staan, kan een 70-200 2.8 ook een zeer goed alternatief zijn.

        Maar de lens die jij hebt , is natuurlijk ook geschikt.
        Het hangt er allemaal van af wat je er wil voor geven.

        Succes
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Ideale lens voor portret

          70-200 is uiteraard prima, maar ik vind ( maar wie ben ik ) dat de keuze van 50/55 mm wel wat short is.
          Vroeger ( toen de lucht nog zuiver en sex vies was ) raadde men meestal een 95 of 135 aan voor portretten.
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: Ideale lens voor portret

            Mensen hebben niet graag dat hun gezicht vervormd op de foto staat, daarom kies je best een brandpuntsafstand die iets langer is, minimum 35mm (op cropcamera) beter zelfs 50mm of hoger, dus dan zit je met jouw lens wel tegen het maximum aan. Om een mooie wazige achtergrond te hebben kies je best een lens met een groot diafragma bv 2.8 of ook nog beter 1.8.
            Verder is de keuze aan jou (en je budget), alles vanaf 50mm met een groot diafragma is heel goed bruikbaar.
            Nikon Df

            Comment


            • #7
              Re: Ideale lens voor portret

              Nu, eerlijk, een neus op 35 mm ( zelfs met 1.6 crop ) ; dat wordt een monument
              Niet ?
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

              Comment


              • #8
                Re: Ideale lens voor portret

                Ik heb de 50mm 1.8f en ben daar tevreden van,maar iemand uit de club heeft de 85mm1.8f en ik vind die precies beter en scherper plus een mooier bokeh....dus om op je vraag te antwoorden de 85mm1.8f

                grtz Dirk
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Ideale lens voor portret

                  met een D3000 ben je natuurlijk beperkt. Het ontbreken van een focusmotor is een handicap naar gebruik van een 50mm of 85mm 1.8.
                  Prijs/kwaliteit is net deze 85mm 1.8 een ideale betaalbare portret lens.

                  je zou kunnen denken aan de 50mm f1.4G AF-S
                  of als alternatief zou je naar een 105mm F2.8 VR of 85mm F3.5G VR kunnen gaan
                  die laatsen combineren dan ook nog eens een goede macro lens en geven een meer flaterend perspectief dan een 50mm...

                  ideale lenzen voor portret zijn de 85mm 1.4, de 70-200mm, 135mm F2.0 en de 200mm F2.0... maar da's een ander budget...

                  misschien moet je ook eens naar de andere merken kijken... sigma, tamron, tokina
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ideale lens voor portret

                    Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                    Wat is het verschil met de "duurdere speciaalzaak versie" ?
                    Je kan met alle lenzen een portret maken , ook met die van jou.
                    Wat betere alternatieven zijn 50 mm 1,8 of een 85mm. Dat zijn wel geen grote lenzen.

                    De grote lenzen zullen waarschijnlijk 70 - 200 2,8 zijn of 200 mm prime's , speelgoedjes van 1800 tot 5000 euro bij Nikon
                    Nee maar mensen denken nu eenmaal dat ik "het" koopje heb gekocht terwijl ik veel meer betaald heb. Voelde mij wel opgelicht toen ik de reclame zag maar swat

                    Ik vond het bereik wel goed van mijn 18-55 wel goed, kan alles erop krijgen wat ik wil.
                    Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ideale lens voor portret

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      met een D3000 ben je natuurlijk beperkt. Het ontbreken van een focusmotor is een handicap naar gebruik van een 50mm of 85mm 1.8.
                      Prijs/kwaliteit is net deze 85mm 1.8 een ideale betaalbare portret lens.

                      je zou kunnen denken aan de 50mm f1.4G AF-S
                      of als alternatief zou je naar een 105mm F2.8 VR of 85mm F3.5G VR kunnen gaan
                      die laatsen combineren dan ook nog eens een goede macro lens en geven een meer flaterend perspectief dan een 50mm...

                      ideale lenzen voor portret zijn de 85mm 1.4, de 70-200mm, 135mm F2.0 en de 200mm F2.0... maar da's een ander budget...

                      misschien moet je ook eens naar de andere merken kijken... sigma, tamron, tokina
                      Natuurlijk ben ik beperkt met mijn D3000tje, als ik hopen had liggen ging ik wel voor de d70 of d90, maar ja als de vingers jeuken lukt het niet echt om te sparen é
                      Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ideale lens voor portret

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                        Ja, inderdaad die grote lenzen maken indruk hé .

                        Maar mijn mooiste portretten maak ik met primes : 50mm f1.4 of een 85mm f1.8.

                        Dit zijn naar mijn bescheiden mening de (iets minder grote) lenzen voor zulke opdrachten.

                        Wil je echter nog verder gaan staan, kan een 70-200 2.8 ook een zeer goed alternatief zijn.

                        Maar de lens die jij hebt , is natuurlijk ook geschikt.
                        Het hangt er allemaal van af wat je er wil voor geven.

                        Succes

                        Pas op hier komt een domme vraag wat zijn primes? is dit een merk of een benaming?
                        I know nog niet veel kaas gegeten van de technische kant
                        Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ideale lens voor portret

                          Nu allen zeer bedankt voor de info!! maar weten jullie ook nog site's waar ik dit alles kan zien en met prijsjes erbij? want ik vind er niet echt.

                          Verder zie ik dat jullie spreken alles boven de 50 mm dat het beter is.

                          Telt dit dan ook voor 55-200mm 1:4 5.6 ED van nikon?
                          Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ideale lens voor portret

                            Oorspronkelijk geplaatst door MD fotografie Bekijk bericht
                            Pas op hier komt een domme vraag wat zijn primes? is dit een merk of een benaming?
                            I know nog niet veel kaas gegeten van de technische kant
                            Primes zijn lenzen zonder zoomfunctie. De kwaliteit van een zoom is voldoende als je foto's sowieso toch maar bedoeld zijn voor een krant, of een tijdschrift dat geen kwaliteitspapier, pers, of inkt heeft.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ideale lens voor portret

                              Oorspronkelijk geplaatst door MD fotografie Bekijk bericht
                              Nu allen zeer bedankt voor de info!! maar weten jullie ook nog site's waar ik dit alles kan zien en met prijsjes erbij? want ik vind er niet echt.

                              Verder zie ik dat jullie spreken alles boven de 50 mm dat het beter is.

                              Telt dit dan ook voor 55-200mm 1:4 5.6 ED van nikon?
                              Primes zijn lenzen met een vaste brandpuntafstand, je kan er dus niet mee in- of uitzoomen zonder zelf dichter/verder te gaan staan. Hierdoor hebben ze doorgaans een eenvoudigere interne lenzenconstructie wat ze vaak goedkoper/scherper/lichtsterker maakt.
                              De bovenvermelde 55-200mm is een zoomlens (van 55mm tot 200mm (2 getallen)), een 50mm/1.8 bijvoorbeeld is een prime (enkel 50mm (1 getal))

                              Voor portretten is een beperkte scherptediepte (onderwerp scherp-achtergrond wazig) vaak meer dan gewenst. Voor een kleine scherptediepte is (naast andere factoren) het diafragma van belang (hoe groter het diafragma (= kleiner getal) hoe minder scherptediepte). Die 55-200/4-5.6 zal op 85mm waarschijlijk een max. diafragma van 5.6 hebben, terwijl dit bij een 85/1.8 max. 1.8 is: een groot verschil)
                              Last edited by Sam Jae; 14 oktober 2010, 11:13.

                              Comment

                              Working...
                              X