Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma in vloed

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma in vloed

    Hallo

    Heeft het diafragma in vloed op het nemen foto's die je met paning (wazige achtergrond) wil hebben.
    stel ik heb een sluitertijd van 1/160, F4.0 maar hij heeft een overbelichting, nu draai ik het diafragma naar f22 verminderd dan de waas.(paning)
    in mij ogen wel maar ik heb het nog nooit uitgeprobeerd.
    Sluitertijd hoger bevries het beeld eerder dus daar lukt het niet mee, om minder licht binnen te krijgen.
    Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

  • #2
    Hallo Wilco, ik weet niet of je deze vraag serieus bedoeld, en wel omdat dat een van de beginselen van de fotografie is in mijn ogen.
    En ik zie dat je in het bezit bent van een Canon 10D, dat is dan weer iets waar velen "hopen" te eindigen.
    Maar goed, het is idd zo dat als je de diafragma-waarde op 22 zet je scherptediepte groter is dan op 4 zoals je zegt. Maar als je van 4 naar 22 gaat is natuurlijk een enorm verschil.
    Je kunt het ook eens proberen met een andere waarde, en de resultaten kun je toch meteen zien.
    Ik zou zeggen zoek eens op het forum, of koop een goed boek ( dat van Erik bijv. ) en leer je eerst eens wat over de instellingen en de gevolgen ervan. Maar je vraag is dus bij deze beantwoord hé.

    Groetjes, JantjeB.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #3
      Diafragma bv F4 dikke...............wazige/achtergrond.
      Diafragma bv F22 dunne scherpe wazige/achtergrond

      Gr Robert
      #Dyslexie#
      Fotoacademie Amsterdam Digitaal

      Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

      Comment


      • #4
        et diafragma heeft op dat gebied weining invloed, je zou normaal veel scherptediepte verkrijgen maar aangezien je achtergrond toch vrvaagd door de beweging zie je dat niet.

        zo zijn onderstaande foto's bv getrokken met F16 waarde



        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          De vraag is eigenlijk gekomen dat ik in september de DTM in zandvoort het gefotografeerd.
          er was toen veel zon, maar omdat er in mijn bol geprent zit dat een f4.0 waas geeft ben ik niet al te laag/hoog gegaan waardoor vele foto overbelicht waren.
          Dus een f22 wat op die dag best kon als je ook nog recht in de zon staat te fotograferen, heb ik bewust niet gedaan, maar had dat gerust kunnen doen.

          Ik ben ook nog niet zo heel lang aan het fotograferen, 7 jaar huis tuin en ... laatste 1 half jaar pas echt aan het nadenken over wat te fotograferen en hoe.

          fredericrom dit resultaat kan ik ook krijgen na ze eerst in ps bewerkt te hebben zoals jij (schaduw aan weers zijde van de paal), maar dat is mijn bedoeling niet. (motion Blur)

          wel zeer mooie supermotard foto's in Mettet volgens mij.

          Bedankt en inderdaat een boek ben niet zo'n lezer
          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            fredericrom kennende, denk ik niet dat die foto's bewerkt zijn...
            Hij kan je dit wel bevestigen.

            fredericrom dit resultaat kan ik ook krijgen na ze eerst in ps bewerkt te hebben zoals jij (schaduw aan weers zijde van de paal), maar dat is mijn bedoeling niet. (motion Blur)
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Ik kan het mis hebben hoor.
              maar als ik motion blur doe wordt een paal aan bijde kanten vervaagd, ik zie dit ook op de eerste foto.
              niet temin ik vind het zeer mooie foto's, die mij niet lukken.
              Dit is een van de mooiste sporten
              Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

              Comment


              • #8
                Ik kan mij vergissen natuurlijk, maar dit effect bereik je ook door te "pannen", de camera meevolgen met een snel object, waardoor de achtergrond op die manier vervormt.
                Originally posted by wilco v dijk
                Ik kan het mis hebben hoor.
                maar als ik motion blur doe wordt een paal aan bijde kanten vervaagd, ik zie dit ook op de eerste foto.
                niet temin ik vind het zeer mooie foto's, die mij niet lukken.
                Dit is een van de mooiste sporten
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Ik wil niet spreken voor Fredericrom, maar ik denk dat Dama gelijk heeft. Bekijk de albums van Fredericrom eens, dan denk ik dat je overtuigd bent dat hij het niet nodig heeft om z'n foto's te bewerken,
                  en als hij dat zou doen zou hij best wel rekening houden met de inval van de schaduw.

                  Groetjes, JantjeB.
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                  Comment


                  • #10
                    Oke De site heeft me overtuigd, het zijn super mooie foto's.
                    Ik ga een kraak zetten ik wil ook die spullen.
                    maar ja dat helpt niet he, je moet ze ook nog zo goed als fredericrom kunnen maken.
                    En zo ver ben ik nog niet/of nooit
                    Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

                    Comment


                    • #11
                      jantjeb

                      En ik zie dat je in het bezit bent van een Canon 10D, dat is dan weer iets waar velen "hopen" te eindigen.
                      Ik was in het bezit van een Canon, en ik was voor een D60 aan het sparen (en plots stond er een 10D in de Winkel ).

                      Veel geld het ik niet/nooit deze camera was een lot uit de loterij
                      Heb ik ook eens geluk, maar het zal nog wel even duren voor ik de 70-200mm - f2.8 l USM IS in mijn bezit heb.

                      gr en bedankt iedereen voor de uitleg.

                      en oja als ik naar een race of cross ga ben ik te enthousiast en laat ik meestal het diafragma staan en pas de sluitertijd aan.
                      ik ben verleden week pas gaan schieten met de TV stand en dat gaat beter als dat ik dacht, aldoende leerd men.
                      Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

                      Comment

                      Working...
                      X