Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zuiko objectieven op digtale olympus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zuiko objectieven op digtale olympus

    Bestaat er een manier om oude MF zuiko,s op een digitale oly te gebruiken en zijn die adapters makkelijk te krijgen

  • #2
    Re: zuiko objectieven op digtale olympus

    Olympus heeft daarvoor de MF-1 adapter. Ik vind hem nogal prijzig voor wat het is, maar dat heb je spijtig genoeg meer met dit soort accessoires. Je moet dan wel manueel scherpstellen.
    Er bestaat ook een Russische adapter die een scherpstelconfirmatie geeft. (groen lichtje in de zoeker) Je moet dan wel opgeven voor welke brandpuntsafstand je er eentje wilt. Of die echt goed werken weet ik niet.
    Als je goed ziet lukt het wel met de MF-1.
    Ik heb er ooit een besteld en heeeeeeel lang moeten wachten.
    Als ze bij de leverancier in voorraad zijn kan het natuurlijk snel gaan.
    Luc

    Comment


    • #3
      Re: zuiko objectieven op digtale olympus

      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
      Bestaat er een manier om oude MF zuiko,s op een digitale oly te gebruiken en zijn die adapters makkelijk te krijgen
      9 Euro op Ebay : http://cgi.benl.ebay.be/OM-adapter-t...ns_Accessories

      Sven
      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

      Comment


      • #4
        Re: zuiko objectieven op digtale olympus

        De MF-1 is inderdaad absoluut niet goedkoop, maar wel erg stevig. Er vallen op het internet wel wat verhalen te vinden over afgebroken lensadapters. Omdat ik voor elke lens een adapter wil, gebruik ik een tussenoplossing: goedkope adapters voor het lichtere glas (tot 135 f/2.8) en MF-1's voor het zwaardere geschut.

        Scherpstelconfirmatie: nog nooit gebruikt.

        Ik val in herhaling, maar IMHO is de kwaliteit van die oude Zuiko's stukken beter dan de kitlenzen die Olympus levert en ik ben dus een fervent gebruiker van mijn ouwe Zuiko's op E-xxx bodies.

        Een nadeel(tje) dan weer, zeker bij wat langere lenzen: ze zijn zwaar in verhouding tot het gewicht van de camera. Dat voelt nogal oncomfortabel aan, bvb. een combinatie die ik nogal vaak gebruik: E-620/HLD-5 (890gr) + Zuiko 180 F/2.8 (750gr).

        Comment


        • #5
          Re: zuiko objectieven op digtale olympus

          Heb je dan nog lichtmeeting?

          Comment


          • #6
            Re: zuiko objectieven op digtale olympus

            Je moet je diafragma manueel instellen. Scherpstellen doe je best wide-open, kwestie van voldoende te zien. Anders wordt je zoekerbeeld te donker.
            Als je daarna het diafragma dichtdraait, komt er minder licht binnen en zal je camera de sluitertijd aanpassen. Hij krijgt in ieder geval GEEN info over het gebruikte diafragma en de gebruikte lens. Dit is dus achteraf ook niet terug te vinden in de EXIF-gegevens. Dus als dat toch van belang is moet je het ergens noteren.
            Maak een proefopname, check de histogram en pas indien nodig de sluitertijd aan.
            Luc

            Comment


            • #7
              Re: zuiko objectieven op digtale olympus

              Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
              Je moet je diafragma manueel instellen. Scherpstellen doe je best wide-open, kwestie van voldoende te zien. Anders wordt je zoekerbeeld te donker.
              Als je daarna het diafragma dichtdraait, komt er minder licht binnen en zal je camera de sluitertijd aanpassen. Hij krijgt in ieder geval GEEN info over het gebruikte diafragma en de gebruikte lens. Dit is dus achteraf ook niet terug te vinden in de EXIF-gegevens. Dus als dat toch van belang is moet je het ergens noteren.
              Maak een proefopname, check de histogram en pas indien nodig de sluitertijd aan.
              Luc
              Dat werkt dan gelijk bij de oude nikkors , maar die objectieven de zuiko zijn toch automatisch , w.z vanaf het moment dat je ze op je camera zet staat het diafragma open , van die objectieven waarvan het diafragma niet gekoppeld was, dat zijn zijn nog hele oude , het gaat over de objectieven van de OM1 en verder , ik heb wel ervaring met de nikkor's AI , dat zal dan beetje het zelfde werken

              Comment


              • #8
                Re: zuiko objectieven op digtale olympus

                In de MF-1 adapter zit niets van electronica of andere technologie. De lens die je erop zet dient als volledig manueel te worden gebruikt.
                Luc

                Comment


                • #9
                  Re: zuiko objectieven op digtale olympus

                  Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
                  In de MF-1 adapter zit niets van electronica of andere technologie. De lens die je erop zet dient als volledig manueel te worden gebruikt.
                  Luc
                  ja dat begrijp ik , heb het zelfde voor met nikon maar om het diafragma open te houden heb je geen electonica nodig dat gebeurt mechanisch , dat gebeurde trouwens met de vroegere camera's de om1 bv ook daar was altijd het diafragma open

                  Comment


                  • #10
                    Re: zuiko objectieven op digtale olympus

                    Dat mechanisme bestaat niet bij Oly digitale camera's. Bij de nieuwe lenzen wordt het diafragma electronisch gesloten als je afdrukt. In de MF-1 adapter zit een vast 'lipje' dat het sluitingsmechanisme van de OM lens blokkeert in gesloten stand. Als je de diafragmaring verder dichtdraait, sluit je ook echt het diafragma. Het beeld wordt dus donkerder, wat scherpstellen bemoeilijkt.
                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: zuiko objectieven op digtale olympus

                      Dat wist ik niet , dat is dan anders dan bij de oude nikkors op digitale camera,s

                      Comment

                      Working...
                      X