Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veranda of bijbouw ???

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veranda of bijbouw ???

    Onze bungalow begint een beetje te klein te worden. We hebben 2 slaapkamers. 1 van de slaapkamers is ingericht als bureau waar ik met mijn PC en andere rommel zit. Het is dus dat deze bureau terug dienst zal doen als slaapkamer (gezinsuitbreiding op termijn).We dachten eerst om de zolder in te richten maar zijn van dat idee afgestapt. Ik zou dan met mijn pc boven afgezonderd zitten en ook zou het een enorm werk vragen om een vaste trap te plaatse nieuwe vloer dakconstructie veranderen enz...Dus wordt het bijbouwen of een veranda. We zouden achteraan ons huis volgens de gemeente nog 7 meter mogen bijbouwen. De ruimte waar nu het terras is zouden we dus 4x4 meter willen uitbreiden. Niet over de volledige breedte van het terras want het kleine raam links van het schuifraam is de badkamer en deze moet je toch eens kunnen open zetten om te verluchten.
    We twijfelen nog tussen een veranda of een bijbouw. Voor een veranda is een eenvoudige bouwvergunning voldoende. Voor een bijbouw weet ik het nog niet. Maar los daarvan vraag ik me af wat de beste keuze zou zijn? Wat zou het goedkoopste uitkomen een veranda of bijbouw? Hoe zit het tegenwoordig met veranda's? Is het daar in de winter niet steeds te koud en in de zomer steeds te heet? Of is dit tegenwoordig met de juiste materiaalkeuze al veel verbeterd?

    Graag jullie mening over veranda of bijbouw.

    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Veranda of bijbouw ???

    De prijs van een degelijke veranda met isolerend glas enz. moet je niet onderschatten. Ik denk dat je voor dezelfde prijs dezelfde oppervlakte kan bouwen met een grote dakkoepel voor lichtinval en een groot schuifraam naar de tuin toe.

    Lap je graag ramen ?
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #3
      Re: Veranda of bijbouw ???

      Geen gewone veranda maar eentje met een lichtstraat zou hier niet slecht staan.

      Vergeet niet de bijkomende kosten en geloop!

      Veranda :
      • Geen bouwvergunning meer nodig vanaf 1 december maar een gewone melding.
      • Meeste verzekeringen va-ragen geen meerprijs voor een veranda.
      • Veranda geeft u eens iets anders dan de rest van uw huis.
      • Veranda is minder bouwwerk.
      • Veranda kent een grotere aftrekbaarheid en premies.


      Bijbouw :
      • Bouwvergunning verplicht.
      • Zwaardere funderingen en grotere werken.
      • Het blijft een gewoon stuk huis.
      • Belastingsaftrek en premies liggen een stuk lager.
      • In meeste gevallen is een architect verplicht.

      En voor de rest ... ge moet vooral uw eigen gedacht doen volgens hetgeen ge zelf wilt hebben!

      Zoiets :

      Last edited by VerSeg; 8 oktober 2010, 16:44.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Veranda of bijbouw ???

        Mijn eerste gedacht is een veranda. Maar vraag me af of we ons in de winter niet blauw gaan betalen aan stook kosten en en in de zomer gaan zitten puffen achter de PC. Alles zal ook wat afhangen hoeveer het een of het ander zal kosten.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Veranda of bijbouw ???

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Mijn eerste gedacht is een veranda. Maar vraag me af of we ons in de winter niet blauw gaan betalen aan stook kosten en en in de zomer gaan zitten puffen achter de PC. Alles zal ook wat afhangen hoeveer het een of het ander zal kosten.

          mir
          Al wat je bijbouwt moet ge verwarmen!
          Met superisolerend glas is alles heel goed doenbaar!
          Hier deze zomer met die hittegolf nooit meer dan 26°C gehad in de veranda en dit zonder airo erin te zetten of zonder ventilators.
          Met de minste ventillatie erbij krijg je het rond de 21 à 22°C in volle zon (heetste van de zomer).

          Belangrijker is het één geheel te laten vormen met uw huis ... dubbel raam van uw living eruit zodat alles één geheel maakt! Dan blijft alles gelijk één geheel en heb je veel minder last van variaties in temperatuur.
          Voordeel is dat je er dan het ganse jaar geniet van hebt en niet enkel even in de tussenseizoenen.
          Wij kunnen er gans het jaar in zitten, zomer en winter.

          Laat u vooral geen brol aansmeren, kijk uit waar ge koopt want de prijs kan 33% schelen van de ene tot de andere voor identiek hetzelfde materiaal.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Veranda of bijbouw ???

            4X4 is heel klein. Tegenwoordig kan je tot 30 vierkante meter zonder architect. Als je er eentje kan vinden die voor zo'n pruts wil komen: stel dan dat die 3000 euro vraagt. Dat zijn de grote kosten niet. Misschien kan die de verluchting van de badkamer anders organiseren. Ik raad je wel aan de tekening goed na te kijken. Ik heb veel miserie gehad met ene die niet eens de zijde van een driehoek kon berekenen.
            En geloof nooit wat ze je op de gemeente vertellen, he. Dat zijn viswijven.

            Comment


            • #7
              Re: Veranda of bijbouw ???

              3000 euro wat heb je daar nu nog voor. Ik denk voor een veranda van 4x4 dat we snel aan 20 a 30k zullen zitten. En breder maken is geen optie, die doorgang links waar nu dat hout staat moet bereikbaar blijven om naar de garage te gaan. Wat wel mogelijk is om wat dieper te gaan maar aangezien we niet veel tuin meer hebben achteraan moeten we daar ook rekening mee houden.

              mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #8
                Re: Veranda of bijbouw ???

                ik zou zelf bijbouwen!
                nen veranda is altijd iets. en een goed geïsoleerde zal u dubbel zoveel kosten als een mooi bijbouwke
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Veranda of bijbouw ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                  3000 euro wat heb je daar nu nog voor. Ik denk voor een veranda van 4x4 dat we snel aan 20 a 30k zullen zitten. En breder maken is geen optie, die doorgang links waar nu dat hout staat moet bereikbaar blijven om naar de garage te gaan. Wat wel mogelijk is om wat dieper te gaan maar aangezien we niet veel tuin meer hebben achteraan moeten we daar ook rekening mee houden.

                  mir
                  Mijn geval was bijna identiek. Ik had ook zo'n doorgang naar de garage, die ik wilde bewaren, maar die kon worden verplaatst. Uiteindelijk heb ik langs achter alles dichtgemetst en moet ik een beetje omlopen. Nu ik echter zo'n zicht heb op mijn tuin komt mijn auto minder uit de garage. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Veranda of bijbouw ???

                    opgegroeid en actief in de bouw zijnde...

                    bijbouwen is het beste...
                    veel glas is mooi...
                    isolerend glas haalt het belange niet tegenover een goede muur en dak..
                    in de dag aangenaam in de winter als de zon schijnt, maar eenmaal de zon weg is
                    of 's nachts ijskoud..ofwel moet je ze een maken met je huidige living..

                    dus bijbouwen..

                    grts
                    Peter
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #11
                      Re: Veranda of bijbouw ???

                      Je moet je eerst en vooral de vraag stellen wat de hoofdactiviteit zal zijn die je wil doen.
                      In functie daarvan moet je oordelen.
                      WIl je veel licht en een open kijk naar de tuin, maar met als gevolg GEEN privé meer, tenzij je gordijnen hangt.
                      Wat een belangrijke factor kan zijn is de ligging. Heb je een volledige dag zon, dan is een veranda een stoomhuis wat men ook moge zeggen en schrijven. Is het gelegen aan de Noorderkant, dan is het in de winter ijskoud 's nachts en tijdens de dag kan het iets opwarmen.
                      Houdt er ook rekening mee dat een veranda een hel is als het hard regent of hagelt.

                      En zo kom ik terug bij het uitgangspunt. Waar moet et voor dienen ? Als je dat duidelijk weet kijk je naar de functionaleit van een veranda en een bijgebouw en zal het iets makkelijker kiezen zijn.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Veranda of bijbouw ???

                        Wij hebben destijds voor hetzelfde dilemma gestaan. Uiteindelijk gekozen voor een veranda. En dat blijkt de goede keuze geweest. Het is de populairste kamer van ons huis. De kids hebben er uren gespeeld. Belangrijk: zorg voor zonnewering !
                        Succes met je keuze.
                        Homo Sapiens Pentaxiensis

                        Comment


                        • #13
                          Re: Veranda of bijbouw ???

                          Veranda (dubbel glas of niet, geïsoleerd of niet) : rillen in de winter, puffen in de zomer.

                          Koude deert me niet, maar computers houden daar niet van. Hitte : ik haat hitte én de zomer (het is nu herfst en weldra winter, joepie!). Veranda's suck.

                          Zoals hierboven gezegd : een mooi afgewerkte veranda zal je evenveel kosten als een uitbouw (met thermische en acoustische isolatie) én je zal minder moeten stoken in de winter én je zal minder (of zelfs geen) airco moeten steken in de zomer.

                          Wat heb ik genoten als ze de hamer zetten in onze oude veranda...
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #14
                            Re: Veranda of bijbouw ???

                            Ik denk dat je een veranda van vandaag niet mag vergelelijken met een van 20 jaar geleden.

                            Waar nu het schuifraam zit is onze keuken. Als we een b ijbouw gaan zetten gaan we zeker minder licht hebben in de keuken. Probleem met privacy hebben we niet, achter onze tuin is een akker. De ruimte zal voornamelijk dienst doen als computer ruimte. We zouden aan de zijkanten een muur metselen. Linkse muur tot aan de plafond, daar kan ik dan mijn boekenrek plaatsen. Rechts ook een mur maar dan 80cm hoog , daar zou ik dan bureau plaatsen. Over de volledige breedte zou ik dan schuifraam plaatsen. Dak zou ik volledig in glas nemen afhellend naar achteren.

                            Volgende week eens op de BIS beurs gaan rondneuzen. Ondertussen heb ik vanavond al iemand over de vloer gehad en die spreekt met alle metselwerken betonplaat en veranda rond de 20.000 euro. We zouden vvvvoor een deel een groene lening nemen, dan kunnen we 4 jaar 2770 euro maxium inbrengen in de belastingen.


                            De ligging zou noord-west zijn. Ik denk om ofwel de centrale verwarming te plaatsen of een warmte pomp lucht/lucht.

                            mir
                            Last edited by mir; 8 oktober 2010, 21:11.
                            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Veranda of bijbouw ???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                              opgegroeid en actief in de bouw zijnde...
                              in de dag aangenaam in de winter als de zon schijnt, maar eenmaal de zon weg is
                              of 's nachts ijskoud.
                              Lang geleden dat je nog eens in een nieuwe "moderne" veranda gestaan hebt?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X