Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschillen in fotopapier.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschillen in fotopapier.

    Onlangs kocht ik een Canon printer-scanner MP 990. (Prachtig toestel trouwens,zowel de print- als de scankwaliteit is enorm goed, enkel de diascanmogelijkheid presteert ondermaats)
    Maar terug ter zake.
    Daar kocht ik ook direct ook fotopapier bij:
    Het goedkopere Canon "Photo Paper Plus Glossy II" en het dubbel zo dure Canon "Photo Paper Pro II".
    Op beiden heb ik deze foto afgedrukt.
    Nu zie ik niet het minste verschil tussen deze twee.
    Enkel als ik ze vasthoud voel ik dat het duurdere papier zwaarder is. Maar optisch is er volgens mij geen verschil.
    Waarin ligt dan eigenlijk het verschil tussen de duurdere en de goedkopere papieren?

  • #2
    Re: verschillen in fotopapier.

    Ja ... Wat je niet ziet, gaat je ook niet uit je slaap houden!
    Uiteraard is er een verschil, om te beginnen al in de zwaarte van het papier, maar waarschijnlijk zijn er nog subtiele verschillen in kleurweergave, die nu niet zichtbaar zijn voor U, maar die misschien wel zichtbaar worden bij het gebruik van een betere printer.

    Zoals ik reeds meermaals op het forum schreef, al ons werk vormt een ketting, waar de zwakste schakel de sterkte van onze ketting bepaald.

    Als in uw geval, de printer de zwakke schakel is, heeft het geen zin van beter papier te gebruiken, je printer kan het niet aan. Doe dezelfde test op een professionele printer met pigment inkt met 8 of meer inktpatronen en wie weet wat zie je dan ....

    Zelf werk ik met een Epson Stylus Pro 3800, en dan zijn de verschillen bij gebruik van een beter papier te zien in de tonaliteit, en de doortekening van de donkere partijen.
    Dan moet der nog wel worden vermeld, dat we dan ook gebruik maken van printprofielen, eigen aan printer en aan het gebruikte papier.

    MVG, J.C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: verschillen in fotopapier.

      Bedankt voor de reactie.
      Zal dus wel aan de beperkingen van de printer liggen. Maar zo'n printer van boven de 1000 euro is me toch wat te duur.
      Maar ik moet zeggen; ik ben enorm tevreden over de printkwaliteiten van mijn printer hoor. Maar inderdaad, ik kan me in het vervolg dus beter houden aan het goedkopere papier. Dat geeft voor mij prima resultaten.

      Groeten,
      Geert

      Comment

      Working...
      X