Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een "snel lens"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een "snel lens"?

    Naar aanleiding van een (off-topic) discussie in dit draadje in het Camera's subforum, wil ik hier een topic starten over wat "een snel lens" is.
    Als Engelsman denk ik automatisch aan een lichtsterk lens, en ook dit artikel (waarnaar ik link) is het daarmee eens.
    Maar anderen hebben dan weer het idee dat een snel lens te maken heeft met de snelheid van focussen.
    Kan iemand de knoop doorhakken?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Wat is een "snel lens"?

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Naar aanleiding van een (off-topic) discussie in dit draadje in het Camera's subforum, wil ik hier een topic starten over wat "een snel lens" is.
    Als Engelsman denk ik automatisch aan een lichtsterk lens, en ook dit artikel (waarnaar ik link) is het daarmee eens.
    Maar anderen hebben dan weer het idee dat een snel lens te maken heeft met de snelheid van focussen.
    Kan iemand de knoop doorhakken?
    Daar kan een heel snel antwoord opgegeven worden.
    Een snelle lens heeft een grote diafragmaopening ( <2.8) zodat je snellere sluitertijden kan bereiken.
    It's a "fast" lens.
    Snel focussen kan dit onmogelijk zijn omdat de term al lang bestaat en AF bestond toen niet.
    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

      Dank je, Dpaul. Lijkt mij een zeer logisch antwoord; zeker met je laatste zin. Nu maar wachten tot degenen die het oneens zijn met die stelling, langskomen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

        hmmm een groot diafragma gaat inderdaad zorgen voor snellere sluitertijden.
        meer kan je een lens dit snel focused, ook niet een snelle lens noemen??
        vergelijk bv de focussnelheid van een kit - of thirthpatylens met een merkeigen pro lens
        lens zal ook "sneller" zijn.


        hmmm lijkt ne een leuk topic te worden.
        lesc hou je maar vast denk ik dan
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

          DPaul zijn stelling klopt... snelle lens is eentje met een groot diafragma (2.8 en groter)...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Dank je, Dpaul. Lijkt mij een zeer logisch antwoord; zeker met je laatste zin. Nu maar wachten tot degenen die het oneens zijn met die stelling, langskomen.
            Volgens mij is dit een no-brainer.

            Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

              zoals ze in het analoge tijdperk ook spraken van een snelle film, eentje met hoge isowaarde.

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                hmmm een groot diafragma gaat inderdaad zorgen voor snellere sluitertijden.
                meer kan je een lens dit snel focused, ook niet een snelle lens noemen??
                vergelijk bv de focussnelheid van een kit - of thirthpatylens met een merkeigen pro lens
                lens zal ook "sneller" zijn.


                hmmm lijkt ne een leuk topic te worden.
                lesc hou je maar vast denk ik dan
                Een lens stelt scherp met open diafragma (hoe groter het diafragma hoe meer licht de AF sensor bereikt (helderder beeld) en hoe sneller en accurater kan gefocust worden)
                Sommigen bouweigenschappen gaan de snelheid van focussen wat beïnvloeden (interne motor, kleiner maximale draaibeweging, ...) maar lenzen met kleiner max diafragma gaan bij slechtere licht/contrast omstandigheden sneller hunten zodat de gemiddelde AF snelheid toch lager is dan deze van "Snelle" lenzen.
                (Je moet natuurlijk geen nieuwe lens met ééntje van 10 of 20 jaar terug gaan vergelijken hé)

                Een snelle lens is een lichtsterke lens. het snelle komt inderdaad van de snellere sluitertijden die deze lens mogelijk maakt.
                Last edited by zunoel; 8 oktober 2010, 10:25.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  vergelijk bv de focussnelheid van een kit - of thirthpatylens met een merkeigen pro lens
                  Dat kan, maar er is 'afgesproken' dat een lens met een groot max. diafragma wordt bedoeld

                  Bij een snelle auto ga je toch ook niet afvragen wat die allemaal snel kan, want je weet dat daar de snelheid wordt bedoeld en niet snelstarten, snel schakelen enz..

                  Ik heb/had diverse merkeigen pro-lenzen, die veel trager focussen dan een kitlens lens of 3rd party lens.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik heb/had diverse merkeigen pro-lenzen, die veel trager focussen dan een kitlens lens of 3rd party lens.
                    je hebt inderdaad uitzonderingen...

                    als ik me niet vergis bv de Canon 85 1.2... die zou niet bijster snel focussen.
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dat kan, maar er is 'afgesproken' dat een lens met een groot max. diafragma wordt bedoeld
                      Volgens van Dale Groot woordenboek bestaan er geen snelle lenzen. Ze hebben het over:
                      - die camera heeft een lichtsterke lens

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                        jah dan is de zaak hier idd rap geklaard.

                        snelle lens = lichtsterke lens
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                          hmmm een groot diafragma gaat inderdaad zorgen voor snellere sluitertijden.
                          meer kan je een lens dit snel focused, ook niet een snelle lens noemen??
                          vergelijk bv de focussnelheid van een kit - of thirthpatylens met een merkeigen pro lens
                          lens zal ook "sneller" zijn.
                          Een beetje in de trant van : "Napoleon was een groot strateeg" terwijl hij amper 1m60 groot mat ...
                          Snelle lens = lens met groot diafragma.

                          Voor de ongelovige Thomassen (Doc Holiday) onder ons : http://cpn.canon-europe.com/content/.../lens_speed.do
                          't Is van een "betrouwbare bron"
                          Ik heb de term altijd al zo geïnterpreteerd maar me verder geen vragen erbij gesteld


                          Tjerri

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Volgens van Dale Groot woordenboek bestaan er geen snelle lenzen. Ze hebben het over:
                            - die camera heeft een lichtsterke lens
                            Ik vermoed dat "snel" een vertaling uit het Engels is van de jaren stillekes.
                            Want in Van Daeles Engels-Nederlands woordenboek staat bij "fast" = lichtsterk.

                            Dpaul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is een &quot;snel lens&quot;?

                              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                              Ik vermoed dat "snel" een vertaling uit het Engels is van de jaren stillekes.
                              Want in Van Daeles Engels-Nederlands woordenboek staat bij "fast" = lichtsterk.

                              Dpaul
                              Dat was ook mijn idee. Ik geloof ook niet dat in het NL de term 'een snel lens' vaak gebruikt wordt, en ik snap dus ook wel de verwarring.
                              Maar voor mij is er geen twijfel.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X