Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

    Ik bezit een Canon 7D en ben van plan de 70-200mm IS II lens aan te schaffen.
    Hetgene waar ik een beetje schrik voor heb is de 1.6 crop factor in de zin dat ik in werkelijkheid een 112-320mm lens zal hebben. Uiteraard kan dit zijn voordelen hebben, velen zullen bij een FF camera gebruik maken van een 1.4 extender juist om meer zoom bereik te krijgen. Maar concreet vraag ik me dus af of voor all-round gebruik deze combinatie niet storend zal zijn en ik te vaak een paar stappen achteruit zal moeten zetten...bv bij portret fotografie zonder een te sterke crop te willen. En ivm landschapsfotografie is de vraag ook of dit nog relevant kan zijn...(ik heb een 15-85mm lens die ik uiteraard gebruiken kan maar die is niet kwalitatief van hetzelfde niveau)

    Heel tevreden over de 7D maar ergens toch een beetje spijt dat ik niet de 5DmarkII gekocht heb... ik begrijp ook de point niet waarom Canon geen vaste brandpunt lenzen uitbrengt zoals bv: 31,25mm (die dan overeenkomt met 50mm) voor cropcamera's...

    Iemand ervaring met de lens? Ik hou van scherpte en een mooie bukeh en las veel positief inzake deze lens...toch wel jammer dat er geen 1.8 van deze lens bestaat
    Canon 7D + Canon EF16-35mm 2.8 USM II + EF 100mm 2.8 IS USM + 70-200mm 4.0 IS USM + 15-85mm IS USM + EF 50mm F 1.8 II + Samyang 8mm + Berlebach 2022 tripod + Novoflex Magic Ball + Minolta SR-1 + Makinon 135mm 2.8 + Makinon 28mm 2.8 + Minolta 55mm 2.0

  • #2
    Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

    Alles hangt af van je persoonlijk stijl en je onderwerpen.

    Akkoord, 24-70, 50 prime, 70-200 zijn behoorlijke "klassiekers" qua bereik op FF. Dat wil daarom niet zeggen dat ze geen toepassing hebben, of dat ze 'storend' zouden zijn, op een crop-toestel. Een 70-200 F2.8 zou je kunnen beschouwen als een lichtsterkere versie van een 100-400; een 85mm F1.8 zou je kunnen beschouwen als een goedkoop alternatief op de 135mm F2.0. Er zijn uiteraard nog veel andere aspecten in die vergelijking, laten we daar aub niet over uitwijken daar zijn andere threads voor.

    Zowel FF als 1.6 hebben hun voor- en nadelen. Een groot voordeel van FF (prestatie op hoge iso) lijkt te verminderen met de steeds verbeterende techniek in de crop sensoren, maar hun toepassing en bereik zijn wel nog steeds even verschillend. Je moet gewoon zelf aanvoelen welke lengte en welk bereik je nodig hebt voor jouw eigen smaak en stijl.
    Last edited by MichielBrugge; 5 oktober 2010, 22:22.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

    Comment


    • #3
      Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

      De grootte van de sensor heeft geen invloed op de brandpuntsafstand van de lens !

      Op een 7D lijkt een 70-200 een 105-320 of zo, maar dat is maar een gedacht.

      Op een 5D is een 70-200 effektief een 70-200, maar daar kan je gerust je foto croppen en nog genoeg pixels hebben voor een mooie foto, waar je dat bij cropcamera's (500d, 50D, 7D...) niet kan ! Daar verlies je kwaliteit !
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        maar daar kan je gerust je foto croppen en nog genoeg pixels hebben voor een mooie foto, waar je dat bij cropcamera's (500d, 50D, 7D...) niet kan ! Daar verlies je kwaliteit !
        Zou je van de 18MPs, theoretish kan dit nog beter als van een 5D II, er niet een paar weg kunnen gooien? Ik werk nog regelmatig met een camera met 'slechts' 4MP en zelfs daar komt nog een goed resultaat uit.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

          Maar concreet vraag ik me dus af of voor all-round gebruik deze combinatie niet storend zal zijn en ik te vaak een paar stappen achteruit zal moeten zetten...bv bij portret fotografie zonder een te sterke crop te willen
          Je hebt blijkbaar schrik om te dichtbij te staan

          70-200mm op een crop geeft een beeldhoek waarmee je op een tiental meter personen uit een groep kan halen, met een 100-400 sta je zover af dat ze niet meer zien wie je in het vizier hebt

          Maar 85mm is toch prima tussen 3 en 5 meter, en van een foto met de 7D kan je gerust lineair de helft of zelfs een derde uitsnijden
          Ik heb de 15-85 niet, maar uit testen komt hij toch zeer goed over ?

          Als je enkel meer lichtsterkte nodig hebt ga je met de 85mm 1.8 veel goedkoper gesteld zijn (IS is niet nodig op deze afstand, je onderwerp zal sneller bewegen dan dat jij je lens niet kan stilhouden)

          Comment


          • #6
            Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

            Oorspronkelijk geplaatst door starfield Bekijk bericht
            Ik bezit een Canon 7D en ben van plan de 70-200mm IS II lens aan te schaffen.
            Hetgene waar ik een beetje schrik voor heb is de 1.6 crop factor in de zin dat ik in werkelijkheid een 112-320mm lens zal hebben.
            inderdaad, op een fullframe is een 70-200mm veel leuker, zeker voor portret fotografie! Gebruik die vandaag 10 keer meer als vroeger op crop... zou op crop eerder voor een 85mm 1.4 gaan...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              Op een 5D is een 70-200 effektief een 70-200, maar daar kan je gerust je foto croppen en nog genoeg pixels hebben voor een mooie foto, waar je dat bij cropcamera's (500d, 50D, 7D...) niet kan ! Daar verlies je kwaliteit !
              ermh... wablieft????? niet dus... op een cropcamera kan je evenzeer croppen hoor.

              70-200 is een heerlijk bereik om mee te werken op EENDER welke camera (500D, 7D,5D, 1D, 1Ds, ...). Het is zo breed inzetbaar; ik wil ze absoluut niet meer missen in mijn tas.

              Gewoon kopen die lens de II is een geweldige lens. Misschien upgrade ik mijn 70-200 2.8 IS v1 ook wel eens ooit maar die presteert voor mij nog voldoende en ik heb andere prioriteiten.
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                Ik had dezelfde bedenking als de starter van dit topic (50D crop in mijn geval).

                Ik liet daarom de 70-200mm voor wat die is en ging naar 50-150mm van Sigma.
                Je neemt het voor wat het is: geen Canon (voor de puristen/perfectionisten), niet interessant als je lenzen wil die je voor een overstap naar FF wil behouden.

                Ik ben al heel blij geweest met die extra 20mm aan de korte zijde, die 50mm aan de lange mis ik niet. Hoe dan ook, misschien wist je niet af van het bestaan van deze lens, dus het kan maar helpen (of de twijfel vergroten ).
                Michaël

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Michaël_F Bekijk bericht
                  Ik had dezelfde bedenking als de starter van dit topic (50D crop in mijn geval).

                  Ik liet daarom de 70-200mm voor wat die is en ging naar 50-150mm van Sigma.
                  Je neemt het voor wat het is: geen Canon (voor de puristen/perfectionisten), niet interessant als je lenzen wil die je voor een overstap naar FF wil behouden.

                  Ik ben al heel blij geweest met die extra 20mm aan de korte zijde, die 50mm aan de lange mis ik niet. Hoe dan ook, misschien wist je niet af van het bestaan van deze lens, dus het kan maar helpen (of de twijfel vergroten ).
                  alle respect voor de 50-150 2.8 van Sigma maar de 70-200 2.8 IS II is wel een ander caliber van glas dat je op een camera zet. Kwalitatief niet te vergelijken met elkaar (en neen, ik ben geen "het moet allemaal van Canon zijn" freak )
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    ermh... wablieft????? niet dus... op een cropcamera kan je evenzeer croppen hoor.

                    70-200 is een heerlijk bereik om mee te werken op EENDER welke camera (500D, 7D,5D, 1D, 1Ds, ...). Het is zo breed inzetbaar; ik wil ze absoluut niet meer missen in mijn tas.

                    Gewoon kopen die lens de II is een geweldige lens. Misschien upgrade ik mijn 70-200 2.8 IS v1 ook wel eens ooit maar die presteert voor mij nog voldoende en ik heb andere prioriteiten.
                    De nieuwe 70-200 mm f 2.8 kost wel 3000 euro als ik me niet vergis... Ik heb de 1e versie nog voor 1500 euro kunnen vinden, wat ik zowat het maximum vond (t is uiteindelijk maar een hobby).

                    Als ik mijn macrofoto's van mijn 500D te ver uitvergroot heb ik toch meer ruis dan bij de 5D MII.

                    Ik bedoelde trouwens maar dat de grootte van de sensor zelf niets verandert aan de fysieke eigenschappen van de lens.

                    Met mijn 70-200 op de 500D heb ik ook al goeie foto's genomen, da's waar.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      De nieuwe 70-200 mm f 2.8 kost wel 3000 euro als ik me niet vergis... Ik heb de 1e versie nog voor 1500 euro kunnen vinden, wat ik zowat het maximum vond (t is uiteindelijk maar een hobby).

                      Als ik mijn macrofoto's van mijn 500D te ver uitvergroot heb ik toch meer ruis dan bij de 5D MII.

                      Ik bedoelde trouwens maar dat de grootte van de sensor zelf niets verandert aan de fysieke eigenschappen van de lens.

                      Met mijn 70-200 op de 500D heb ik ook al goeie foto's genomen, da's waar.
                      2000 € zal ook wel volstaan he Johan

                      natuurlijk zal je met een 5D2 meer kunnen croppen dan met een 500D (21mp vs 12mp??) maar het was wat kort gesteld dat je op een crop niet kan/mag croppen he
                      tot voor kort werkte ik met een 1D2 (8mp) en daar had ik zelfs genoeg ruimte om te croppen.

                      je hebt wel gelijk wat betreft de grootte van de sensor & fysieke eigenschappen van de lens ja... ben ik het mee eens
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                        Oorspronkelijk geplaatst door starfield Bekijk bericht
                        Maar concreet vraag ik me dus af of voor all-round gebruik deze combinatie niet storend zal zijn en ik te vaak een paar stappen achteruit zal moeten zetten...
                        De vraag is : hoe lang zou je met zo'n lens rondlopen en waarvoor gebruik je ze ?

                        t Is een zware lens om heel de dag mee rond te lopen en je valt er ook wel mee op.

                        Als ik kan gebruik ik liever lichtere lenzen (bv 24-70 mm f4 of 135 mm f2) omdat de 70-200 mm f 2.8 zo zwaar is.

                        Voor allround gebruik buiten heb je ook geen f2.8 lens nodig me dunkt.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Voor allround gebruik buiten heb je ook geen f2.8 lens nodig me dunkt.
                          Het concept van een kleine scherptediepte onbekend?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                            70-200 is een heerlijk bereik om mee te werken op EENDER welke camera (500D, 7D,5D, 1D, 1Ds, ...). Het is zo breed inzetbaar; ik wil ze absoluut niet meer missen in mijn tas.

                            Ik pleit niet tegen een 70-200, heb ze zopas ook gekocht (dan wel de f:4 versie) en geef je groot gelijk

                            Vrees alleen is dat TS erg veel gaat betalen voor 2.8 op 200mm dat hij eigenlijk te lang vindt

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-200mm IS II te veel crop op een 7D?

                              Als je van op voorhand niet goed weet wat te doen met die lens, zou ik nooit zo veel geld investeren. Daar is die dan veel te duur voor..

                              Deze lens is naar mijn inziens perfect voor portret (locatie) en candit shots op trouws.

                              Ook voor indoor sport, maar daar gaat mijn persoonlijke interesse niet meer naar uit.
                              Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                              Comment

                              Working...
                              X