Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportfoto's zaalsport welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sportfoto's zaalsport welke lens?

    vraag me af welke lens ik het beste kan gebruiken voor zaalsporten (doe vooral volleybal).

    zoals bekend is de verlichting in sporthallen matig tot slecht.

    heb zelf een canon eos 450D met een EF-S 18-55 f/3.5-5.6 is lens de standaard lens dus.

    en dan gaat het om een lens voor veraf en dichtbij.

    alvast bedankt.

    edwin

  • #2
    Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

    85mm 1.8
    50mm 1.8

    Een lichtsterke prime met 1.8 of 1.4 als grootste opening is zeer goed bruikbaar.
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

      zoek functie gebruiken...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht
        85mm 1.8
        50mm 1.8
        goei advies
        die twee samen heb je voor een vierde van een lichtsterke telezoom en je kan nog eens 2 en 1/3 stops korter belichten.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

          In dit geval gaat een recentere body uit een hogere klasse óók nog wat winst opleveren, aangezien de ISO dan wat hoger kan...

          Je kunt ook een 85mm f1.4 nemen, dat is helemaal super, maar prijsklasse is dat dan ook
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

            ik denk ook dat de ISO veel gaat uitmaken. Van een 5D weet ik zeker dat 3200 ISO nog aanvaardbaar zou zijn, van een 450D.. heb ik geen idee, maar het zat toch wat minder zijn.

            De 85mm kan je buiten de sport ook nog gebruiken voor mooie portretten, macro foto's (als je niet veeleisend bent qua mm's). Deze lens is gewoon superscherp.
            De 50mm : idem. Alleen is ie mss wat kort, en in mijn ervaring is het geen lens om verre objecten mee te fotograferen, want bij mij kwam er dan erwtensoep uit ipv een foto met herkenbare gezichten.
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
              De 50mm : idem. Alleen is ie mss wat kort, en in mijn ervaring is het geen lens om verre objecten mee te fotograferen, want bij mij kwam er dan erwtensoep uit ipv een foto met herkenbare gezichten.
              Ik heb van het weekend wat basketbalfoto's geschoten met een 50mm f/1.8 op mijn Canon 500d (ik dacht, ik crop ze wel achteraf) en inderdaad, de veraf foto's trokken op niet veel. Deze lens is precies scherp van dichtbij, maar minder van veraf. Resultaten van deze foto's vind je hier : http://picasaweb.google.be/108924103...oortPupillenA#
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #8
                Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

                Op een crop body : 85mm F1.8 , zonder twijfel. Super snelle AF, zeer scherp. En wat mij betreft de juiste lengte voor zaalsport. Je hebt ongeveer 10 meter nodig (tussen jezelf en je onderwerp) om full body te bekomen.
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

                  Als je een lens zoekt voor volleybal ga je met de 85mm hopeloos te kort komen, of toch zeker beperkt zijn in de beelden die je kan maken. Ga voor een tweedehands 70-200 2.8. Daar zal je véél meer aan hebben!

                  Comment


                  • #10
                    Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

                    Ik maak al een jaar gebruik van de Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM. Dit is een zalig objectief voor indoor sports (en ook outdoor). Ik ben clubfotograaf van VC Argex Duvel Puurs en ik kan in elke zaal perfecte foto's nemen.

                    Zo heb ik ook al verschillende wedstrijden van de nationale ploeg volleybal vastgelegd in de Lotto Arena. Zelfs vanaf de bovenste ring van de tribune kon ik nog zonder problemen foto's nemen van blocks, receptie, passing,...

                    Ok, je moet even in je buidel tasten, maar het is een objectief dat je, eenmaal je het hebt, nooit meer wil laten gaan.
                    Canon EOS 7D Mark II - Canon EOS 7D - Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM - Sigma 120-300mm F/2.8 DG OS HSM S - Canon EF 50mm F/1.4 USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM- Canon Extender EF 1.4x III

                    Comment


                    • #11
                      Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

                      voor voornamelijk sport: 100mm f2
                      voor voornamelijk portret of concert op crop: 85mm f1.8

                      de 100mm f2 is qua bouw bijna identiek aan de 85mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

                        70-200 heb je nodig of in die ard, maar zeker f2.8.

                        Ik heb al getrokken:
                        Volleybal, basketbal, tafeltennis.
                        In duistere zalen en op Europes kampioenschap Volley met veel licht (voor TV-doeleinden).

                        Let op met fotograferen met lenzen op f1.4 met de scherptediepte. De afstand tot je onderwerp is wel belangrijk. Sta je er te kort op, heb je maar enkele centimeters (zeker met FF-toestellen)!
                        Raadpleeg de dofmaster maar eens. 85mm 1.4 is een zalige portretlens met een mooie dof. Bij volleybal vanuit een tribune heb je niet veel close-ups met die lens en zeker niet met de 50mm. Hangt er natuurlijk vanaf wat je op de foto wilt.
                        Ik trok bijna altijd tusen de 150mm en de 200mm + hogere ISO's.
                        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sportfoto's zaalsport welke lens?

                          De Lotto Arena is een zalige locatie voor het nemen van foto's... Met de Europese wedstrijden was ik daar ook. Misschien hebben we elkaar daar tegen het lijf gelopen.
                          Canon EOS 7D Mark II - Canon EOS 7D - Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM - Sigma 120-300mm F/2.8 DG OS HSM S - Canon EF 50mm F/1.4 USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM- Canon Extender EF 1.4x III

                          Comment

                          Working...
                          X