Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF Micro Nikkor 60mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF Micro Nikkor 60mm

    Ik heb thuis zelf een Nikon D50, waar ik mee aan het leren trekken ben.

    Nu heb ik op mijn werk een Nikon D100 toegeschoven gekregen in het kader van een vaste opdracht. Na het boekje snel eens door te nemen, lukt het fotograferen redelijk goed en klinken zaken als 'witbalans' en 'batching' al redelijk vertrouwd. Toch moet ik nog veel leren voor ik er echt mee overweg kan.

    Naast een 'gewone' lens, zit er ook een Micro Nikkor 60 mm bij, die ik beroepshalve voornamelijk nodig zal hebben. Maar kan iemand me uitleggen hoe die lens juist werkt? Voorlopig trek ik altijd op 'P' met enkele aanpassingen (zoals de witbalans). Ik heb de diafragmaring van de lens geblokeerd op de hoogste waarde (zoals in het boekje stond). Automatisch trekken lukt niet goed, hij stelt niet scherp op wat ik wil, dus ik stel manueel scherp. Maar is het normaal dat er altijd maar een heel klein stukje scherp is? Ik kan me voorstellen dat bij zo'n lens, het kleinste beetje afstand of diepte in het voorwerp zelf, ervoor zorgt dat een deel scherp en een ander deel onscherp is. Of is dit toch te verhinderen?

    Als voorbeeld dit herfstblad:


    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nikon AF Micro Nikkor 60mm

    Op statief gebruiken in A-stand en klein diafragma kiezen (f16-f20-f30) en je scherptediepte zal iets groter zijn. Maar je krijgt onmogelijk àlles scherp.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF Micro Nikkor 60mm

      Scherptediepte is inderdaad heel klein maar daar zijn een aantal oplossingen voor mogelijk:

      1. Je probeert je onderwerp zo goed als mogelijk in één vlak te leggen (dat gaat bij een blaadje bijv. nog behoorlijk goed); waardoor je gewoon minder scherptediepte nodig hebt.
      2. Je kunt meerdere foto's nemen met telkens het focuspunt iets verder en die softwarematig samenvoegen zodat je een hele grote scherptediepte krijgt. Deze techniek heet "focus stacking". Je gebruikt daarvoor wel liefst een statief en een speciale "macro rail" waarmee je de camera makkelijk naar voor/achter kan schuiven.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment

      Working...
      X