Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E20 settings and more

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E20 settings and more

    Steeds vraag ik me af wat nu het werkelijke voordeel is van het schieten in RAW. Afgezien van het kleinere formaat tegenover TIFF. De E20 is m.i. prima in staat om de opnamen goed te " bewerken" in TIFF. Is er een werkelijke reden om dat in photoshop zelf te doen als de opnamen in het RAW formaat gemaakt zijn ?
    Ik gebruik hardnekkig de normal settings. Is er een goed voordeel te behalen qua contrast/ scherpte e.d. om dat veranderen ? Sommigen zetten de E20 in soft om dan zelf later de opnamen bij te werken.
    Ik vind het soms lastig kijken door de viewfinder, zeker binnenshuis. Weet iemand of er wellicht een eyecup voor de E20 te koop is ?
    BVD,

    Max



  • #2
    Raw is makkelijk en direct importeren in Adobe PhotoShop. Dan heb je de volle versie van je foto. Dit is soms wel handig. Maar meestal gebruik ik het niet. Net als bij Tif heb je bij RAW geen kwaliteitsverlies. Maar de meeste programma's en viewers kunnen 't niet aan. Daarom alleen als ik weet dat ik het in Photoshop ga bewerken...

    Of er zo'n eyecup bestaat, weet ik niet. Er zijn wel universele oogkapjes, maar of die op de Oly passen??? Vroeger had ik zo eentje op m'n Canon.
    Binnenshuis gebruik ik dikwijls het schermpje.

    Oly E-20

    Comment


    • #3
      Met mijn E10 en E20 heb ik praktisch nooit de instelling TIFF gebruikt. Enerzijds omdat het laden TERGEND traag gebeurde en anderzijds omdat mijn computersysteem het niet deftig kon verwerken. Sedert ik beschik over de D60 en een powermac G4 werk ik alléén nog in RAW files. (Een RAW file kan nog op alle mogelijke manieren bijgewerkt worden zonder verlies van enige kwaliteit. WB bijvoorbeeld). Eerst brand ik de files op CD. Ik zet ze vervolgens over naar 16bitt TIFF (ongeveer 35MB groot!), doe de nodige aanpassingen in PS, zet over naar 8bitt TIFF (ongeveer 16MB), bepaalde bewerkingen laten zich in 16bitt niet uitvoeren!?, en safe als PS file. Het verschil is gewoon immens groot. Zeker de moeite waard om te doen. Zelfs in de hoogste resolutie van JPEG is het resultaat véél minder. Ik bedoel dan vooral betreffende kleur en contrast. Familiekiekjes gebeuren wel nog altijd in JPEG.
      Ik probeer hierbij een foto in RAW opgenomen door te sturen. Al is hij overgezet naar JPEG, het verschil in kleur zou moeten blijken.

      Comment


      • #4
        Beste Mic,
        Ik lees dat RAW files direct te importeren zijn in photoshop. Dit lijkt me onwaarschijnlijk, want er is géén enkel programma det RAW files direct opent. Zelfs niet het fameuse Graphic Converter. Alléén als je ze via RAW image convertor (is te downloaden op de Canon site) omzet naar TIFF files kan je er iets zinnigs mee doen. Of heb ik je niet goed begrepen?
        groeten.

        Comment


        • #5

          Met mijn E10 en E20 heb ik praktisch nooit de instelling TIFF gebruikt. Enerzijds omdat het laden TERGEND traag gebeurde en anderzijds omdat mijn computersysteem het niet deftig kon verwerken. Sedert ik beschik over de D60 en een powermac G4 werk ik alléén nog in RAW files. (Een RAW file kan nog op alle mogelijke manieren bijgewerkt worden zonder verlies van enige kwaliteit. WB bijvoorbeeld). Eerst brand ik de files op CD. Ik zet ze vervolgens over naar 16bitt TIFF (ongeveer 35MB groot!), doe de nodige aanpassingen in PS, zet over naar 8bitt TIFF (ongeveer 16MB), bepaalde bewerkingen laten zich in 16bitt niet uitvoeren!?, en safe als PS file. Het verschil is gewoon immens groot. Zeker de moeite waard om te doen. Zelfs in de hoogste resolutie van JPEG is het resultaat véél minder. Ik bedoel dan vooral betreffende kleur en contrast. Familiekiekjes gebeuren wel nog altijd in JPEG.
          Ik probeer hierbij een foto in RAW opgenomen door te sturen. Al is hij overgezet naar JPEG, het verschil in kleur zou moeten blijken.


          Euh, Geert, effe een dom vraagje: hoe groot zijn die RAW-files die uit je D60 komen ?
          Heb je nu niet ongeloofelijk veel memory nodig ???


          Marc
          http://www.pbase.com/mvb
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Nu dan de volgende domme vraag:
            Ik krijg mijn E-10 niet op TIFF ingesteld.
            In het menu kan ik het wel veranderen, maar als ik dan op de ok-knop druk, blijft in het menu wel TIFF staan, maar dat is het dus niet...

            Hannie
            Olympus E-10
            Hannie

            Comment


            • #7
              Marc,
              Een RAW file beslaat 7MB. Eigenaardig misschien maar dit is minder dan een TIFF file van mijn E20. Je hebt wel een beetje geheugen nodig. Ik werk met IBM Microdrive 1GB en 340MB. Ik kan dus ongeveer 190 opnames maken. Dat is al héél wat! Als ik véél opnames te maken heb dan neem ik mijn labtop mee. Samen met een cardreader firewire staan die zo op mijn harde schijf. Overzetten naar TIFF's laat ik mijn computer doen terwijl ik andere zaken doe. Als Mac gebruiker en met de besturingssoftware van MacOSX , kan ik verschillende dingen terzelfdertijd doen. Zoals surfen op het net bijvoorbeeld.
              Enne jmvanos, deze instelling (TIFF) moet je ook doen in het menu van je camera achteraan op je display. Dus niet alléén via de instelling bovenop je camera! TIFF en RAW geven véél minder noise!
              Gegroet

              Comment


              • #8
                Geert, zover was ik nog wel gekomen natuurlijk.

                Groetjes,

                Hannie
                Olympus E-10
                Hannie

                Comment


                • #9

                  Marc,
                  Een RAW file beslaat 7MB. Eigenaardig misschien maar dit is minder dan een TIFF file van mijn E20. Je hebt wel een beetje geheugen nodig. Ik werk met IBM Microdrive 1GB en 340MB. Ik kan dus ongeveer 190 opnames maken. Dat is al héél wat! Als ik véél opnames te maken heb dan neem ik mijn labtop mee. Samen met een cardreader firewire staan die zo op mijn harde schijf. Overzetten naar TIFF's laat ik mijn computer doen terwijl ik andere zaken doe. Als Mac gebruiker en met de besturingssoftware van MacOSX , kan ik verschillende dingen terzelfdertijd doen. Zoals surfen op het net bijvoorbeeld.
                  Enne jmvanos, deze instelling (TIFF) moet je ook doen in het menu van je camera achteraan op je display. Dus niet alléén via de instelling bovenop je camera! TIFF en RAW geven véél minder noise!
                  Gegroet


                  ....valt nog goed mee ! Een RAW in de E-20 is ingeveer 10 MB....

                  Marc
                  http://www.pbase.com/mvb
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Hallo allemaal
                    Ik heb sinds kort een digitale camera en probeer daar zoveel mogelijk over te leren.
                    De Canon power shot g2.
                    Ik probeer te volgen wat het inhoud om met RAW te fotograferen en wat het voordeel daarvan is.
                    Is er misschien een site waar ik daar meer over te weten kan komen, wel in het nederlands altublieft.
                    Bedankt Angenita.

                    Angenita - Canon 50D - Canon Eos 350D + Sigma 17-70 + BG-E3 + Sigma 24 - 60 + Canon 50mm + Canon 70 - 300mm IS USM + 100mm Canon macro lens + een setje Soligor tussenringen
                    http://www.ansvanvliet.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Photoshop kan indien de plug in van de camedia software is geinstalleerd ( quick time) wel opnamen gemaakt in RAW laden. Ik heb het nog nooit gedaan. Schiet nu met mijn E20 voornamelijk in RAW mode ( met IBM MD) maar deze worden automatisch geconverteerd naar TIFF. Ben wel nieuwsgierig wat photoshop kan met RAW opnamen met eerder genoemde plug in. Sommigen zeggen dat het de moeite niet loont. Die ervaring heb ik nog niet omdat event. ook te beweren maar wellicht is het zelfs een verbetering. Bedankt voor jullie tips in ieder geval !

                      Max


                      Comment

                      Working...
                      X