Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens of voorzet close-up lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens of voorzet close-up lens

    Vele zullen weer in de lach schieten voor mijn onwetenheid , maar ...
    alle begin is moeilijk !
    De bedoeling is bloemen en planten te fotograferen , met liefst zoveel mogelijk detail !
    Kan iemand mij op weg helpen in deze materie met een woordje uitleg tussen die twee ?
    "Aan macro is beter" steek ik niet veel op !
    Komaan vrienden ,
    starten ,
    Bob

  • #2
    Re: Macrolens of voorzet close-up lens

    Het goedkoopste is een voorzetlens, de beste kwaliteit haal je met een macrolens.

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens of voorzet close-up lens

      Een objectief gebruiken zoals hij gemaakt is is eigenlijk altijd het beste...

      Filters voor of achter het objectief zorgen altijd voor kwaliteitvermindering van dat specifieke objectief.

      Met een Macrolens (voorzet) verkort je de korste scherpstelafstand van het objectief, waardoor je grotere vergrotingen kan halen...Dit voorzetstukje zal altijd kwaliteit wegsnoepen van het gebruikte onbjectief.

      Een dedicated Macro objectief zal een vergroting van 1:1 kunnen halen op zijn volledige, bedoelde, kwaliteit, omdat er niets voor of achter de lens geplaatst moet worden.

      Voor bloemen vraag ik me af of je 1:1 nodig hebt overigens...
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens of voorzet close-up lens

        Ik heb de 2:
        Close-uplens Canon 500D
        en een Macro-lens 90mm f2.8

        Mijn persoonlijke ervaring:
        De close-uplens is minder flexibel dan een macrolens.
        Voordeel daarentegen is dat ze stukken goedkoper is .
        De Canono 500D is een heel goed glas, in tegenstelling met andere voorzetlenzen.
        Je kan ook niet tot een 1:1 verhouding komen. Maar misschien niet vandoen?

        Macrolens:
        Kan je ook als gewone lens gebruiken. in mijn geval een prime van 90mm f2.8
        Deze gaat wel tot een 1:1 verhouding.
        Prijs is x 3 minstens tov voorzetlens.
        De f2.8 heb je bij macro niet nodig. Zal eerder dik boven de f11 zijn.

        Zelf denk ik er aan om de voorzetlens te verkopen.
        Die 90mm is voor mij OK.


        Succes
        Patrick
        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens of voorzet close-up lens

          Komaan vrienden ,
          starten ,
          Gaat het zo'n beetje meneer ?

          Wat wil je fotograferen en in welke omstandigheden ?

          Makrolenzen gaan tot verhouding 1:1 (sommige verder)

          Veel bloemen en planten zijn veel te groot daarvoor

          Ik denk dat je met een voorzetlens voor een gewone lens al heel wat kan doen
          oa Canon verkoopt voorzetlenzen van kwaliteit

          Er bestaan ook tussenringen

          Voordeel is dat je op wandel enz geen extra macrolens moet meesleuren
          Daarmee heb je uiteraard de beste kwaliteit

          Denk ook eens aan een compactcamera
          Ze kunnen allemaal heel dichtbij en door de piepkleine sensor hebben ze een veel grotere scherptediepte

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens of voorzet close-up lens

            Ik zit overigens heel sterk aan de Tamron 70-200 f2.8 te denken voor bloempjes...


            Is naast de bloempjes ook een prima teleobjectief
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens of voorzet close-up lens

              De keuze kan natuurlijk ook bepaald worden door het geld wat je over hebt. Ik denk dat een macrolens altijd het beste is. Maar ... als je een goede lens hebt dan is het ook de moeite waard om eens een close-up filter te gebruiken. Ze noemen het een filter maar het is eigenlijk gewoon een brilletje wat je de lens voorzet om dichtbij te kunnen focussen.
              Voor zeer weinig geld heb je dan goede resultaten, zeer zeker met bloemen waarbij de 1:1 verhouding niet nodig is. Zie ook http://www.fotohandig.be/filters_close-up.php voor wat meer achtergrond informatie. B.v. als de minimale brandpunt afstand 80cm is dan wordt dit met een +3 voorzet "filter" 23,5 cm. Plotseling zijn er dan voor echt maar een paar euro heel veel mogelijkheden bijgekomen.
              Jacques Bakker
              www.fotohandig.be

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens of voorzet close-up lens

                FWIW ..
                Ik heb een (dure!) twee elements achromatische voorzetlens van Sony, 3,3 diopter (58mm diam.). Die gebruikte ik destijds op mijn Sony H5.
                Voor mijn dSLR heb ik een Sigma 105mm (macro 1:1) aangekocht en dat is werkelijk de beste uitgave die ik voor mijn hobby ooit heb gedaan! (en dan nog 2ehands via BD!! )
                Als ik heel gek wil doen dan monteer ik die close-up op mijn 105mm maar helaas kan ik daarmee enkel nog handmatig scherpstellen.
                Deze situatie komt echter zelden voor omdat de zaken veel te omslachtig worden (ik vraag mij trouwens af of ik geen verlies aan licht heb door de bouw van de 105mm, niet negekeken echter) en je eigenlijk maar een matige vergrotingswinst boekt alhoewel je minimale afstand door 3,3 wordt gedeeld, wat je dan weer in de lichtproblemen brengt ...

                Als ik echt "serieuze"(re) vergrotingen wil dan gebruik ik de "omkeerlens" technologie maar daar kan je dan nog moeilijk de straat mee op

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens of voorzet close-up lens

                  Wat natuurlijk ook altijd mogelijk is (hoewel jij maar twee opties vooropstelt) is het gebruik van een telezoomlens. Op 200mm b.v. kun je al heel wat details (misschien niet de kleinste weliswaar) duidelijk in beeld brengen.
                  Dit is zo'n voorbeeld, gewoon geschoten met de 70-200 (op 155mm) op de 7D, en niet eens zo sterk gecropt:

                  met macro's houd ik me niet echt bezig. Dit was eigenlijk maar een test om te zien wat de 70-200 zoal in z'n mars heeft.

                  PS: ik lees achteraf dat jeroen.k hierboven ook dezelfde suggestie doet.
                  Last edited by LesC; 30 september 2010, 14:20.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens of voorzet close-up lens

                    Ja maar je verliest het, vingers in de neus, van een 105mm macro ... Met de Sigma 18-200 is mijn minimale werkafstand 49cm oid en met de 105 is die 20cm .. tel uit je winst

                    quick&dirty slenterend door de tuin ... en niet eens zo erg gecropt (BTW met een 400D'ke, ik moet en zal een 7D hebben LOL!)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens of voorzet close-up lens

                      Daarom heet jouw lens ook MACRO-lens, nietwaar, Regulus? Mijn is gewoon een lichte tele, maar je kunt (voor sommige mensen toch) bevredigende resultaten mee halen.

                      Mocht je ooit in de buurt zijn, je mag gerust mijn 7D 'ns uittesten.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens of voorzet close-up lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Daarom heet jouw lens ook MACRO-lens, nietwaar, Regulus? Mijn is gewoon een lichte tele, maar je kunt (voor sommige mensen toch) bevredigende resultaten mee halen.

                        Mocht je ooit in de buurt zijn, je mag gerust mijn 7D 'ns uittesten.
                        Oh maar ik betwijfel niet dat het met die zoom ook wel mooi lukt hoor ... ik bedoel maar .. de TS stelt dat hij dichtbij opnamen wil maken die "zo goed mogelijk" zijn, tenminste zo begreep ik het toch en mijn ervaring is dat het best met beiden lukt maar met de 105mm heb je toch wel meer speelruimte
                        (en bedankt voor het aanbod cq 7D testen )

                        met de 18-200 en mits wat cropping pers ik er, uit de losse pols, dit uit en die dingen zijn toch niet erg groot want de potdiameter is 5,5 cm (de jpg compressie doet er helaas geen goed aan )



                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens of voorzet close-up lens

                          Bedankt voor de vele reacties !
                          Ik ben er wel wat wijzer uit geworden . Een voorstel van Luc ontvangen om enkele Foto
                          te shooten met zijn Sigma Macro 150 mm lens !
                          Wat is de Belgiumdigital familie toch mooi ! Toppie !
                          Bob

                          Comment

                          Working...
                          X