Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro voor Chocolade

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro voor Chocolade

    Hallo allemaal,

    Enige tijd geleden heb ik een topic geopend met vragen over het ideale studio pakket
    voor ons doel en budget.

    Het heeft me veel geholpen en ik hoop ditmaal opnieuw enkele vragen via deze weg
    Beantwoord te krijgen.

    - De opnamen tafel is naar mijn gevoel niet wit ? dit blijkt zo wanneer ik er wit blad papier op leg.
    Wat voor ondergronden gebruiken jullie ? en waar vinden we deze ?

    - Met lens die ik nu heb graag ik niet dicht genoeg bij pralines.
    We gaan dus een extra macro aankopen, hebben jullie hier suggesties in ?

    - Bij verpakkingen blijft er veel reflectie, kan een honingraad hier een oplossing voor geven ?



    Onze huidige set-up

    Camera:

    Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS
    Canon EOS 550D Body
    Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Bulk

    Belichting:

    Jinbei Flitsset 1 250 Watt/Seconden
    Jinbei M-250 Studioflitser
    Jinbei JB-300 Aluminium Lampstatief
    Jinbei M 60x60cm Softbox
    Jinbei Flitsparaplu Wit / Zilver 85cm
    Jinbei Paraplu Reflector 13x9,5cm
    Jinbei M 60x90cm Softbox

    Extra:

    Interfit Compacte Opnametafel 66 x 81cm
    Jinbei TR-A8 Transmitter & Receiver


    bedankt alvast !!

    Mvg
    Niels

  • #2
    Re: Macro voor Chocolade

    Met een 100mm macrolens heb je eigenlijk voldoende. Die bestaat in twee versies:
    EF 100mm f/2.8 Macro USM (€446,38)
    en
    EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM (€761,59) , een nieuwer objectief, L-klasse en met image stabilization

    (prijzen van Fotokonijnenberg Turnhout).

    Nu, tenzij die tweede lens scherper is, zie ik hier persoonlijk niet het nut van IS, want je schiet dit soort onderwerp in de lichttent toch van statief (en dat zet je doorgaans de IS uit).

    Als je ondergrond/achtergrond niet perfect wit is, moet je je witbalans manueel instellen. Ik heb me onlangs (maar ik doe alleen landschappen, e.d.) een ExpoDisc daarvoor aangeschaft. Opgelet: dit is een 77mm exemplaar waarnaar ik link. Mijn vrouw, die meer aan macrofotografie doet, schiet een wit blad (of mijn grijskaart) in de lichttent, en regelt op die manier haar witbalans manueel.
    Uiteraard in RAW schieten.

    Ik ben geen flitsexpert, dus voor je reflectieproblemen zal een "strobist" moeten langskomen. Vraag me alleen af in hoeverre het nodig is om bij te flitsen, omdat je toch van statief werkt?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Macro voor Chocolade

      ik heb mijn macro lens van tamron nog te koop staan. In Perfecte staat, doe hem alleen weg omdat ik meer mm nodig heb nu ik een full frame camera gebruik.

      Het gaat om de tamron 90mm 2.8 macro
      Canon 5D|Canon 300D|Canon EF 50 F1.8|Canon EF 17-40 F4 L|Canon EF 70-200 F4 L|Tamron SP 90 F2.8 Di Macro

      Comment

      Working...
      X