Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretlenzen

    Beste,

    wie kan mij wat raad/advies geven

    welke lenzen kan ik gebruiken voor portretfotografie ?

    ik heb een CANON EOS 50D

    koop ik dat ik beter in een winkel of via het internet ?

    is het beter een CANON lens te kopen of kan een SIGMA of TAMRON lens ook ?

    zijn er fundamentele verschillen ? of zijn SIGMA EN TAMRON "witte producten" ?

    benieuwd om jullie reacties,

    alvast bedankt

    Pieter
    Last edited by pieter1; 29 september 2010, 18:23.

  • #2
    Re: Portretlenzen

    elke lens die fysiek op je 50D past zou je kunnen gebruiken voor portretfotogarfie, maar dat terzijde neem aan dat je echt een lekkere geblurde achtergond wil hebben (onscherp), indien dat laatste het geval is kan ik je van harte de 85 1.8 van Canon aanraden, de portretlens bij uitstek, scherp, handzaam, lichtsterk en snel.

    maar ook een (bv) 50 mm 1.8 kan uitstekend zijn werk doen als portretlens, voordeel van dit lensje is dat hij goedkoop is (tussen 90-100 Euro), scherp en licht, nadeel is dat deze iets langzamer in AF is en beetje gammel, maar goed daar betaal je dan ook voor.

    Verder is in principe elke lens te gebruiken natuurlijk als portetlens, is maar net wat voor portret je in gedachten hebt, maar voorkeur gaat uit naar lenzen op een cropcamera vanaf 50 mm tot 135 mm (mag langer, maar vaak is de ruimte te beperkt).

    Lens is het beste te kopen in een winkel, Internet kan, is goedkoper, maar ik persoonlijk hou een lens liever eerst even in mijn hand voordat ik hem koop.
    Wat veel mensen doen (jammer voor de detailhandel) is kijken en voelen bij de locale fotoboer en vervolgens via Internet bestellen.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Portretlenzen

      Welke lens of lenzen heb je al?

      Met elke lens kan je portretfoto's maken, maar om vervorming te vermijden is het best om niet teveel breedhoek te gebruiken.
      Voorbeeldje met een 15mm fisheye op een full-frame camera:


      Een heel goedkope oplossing is de 50mm f1,8 , maar daarmee moet je wel vrij dicht bij komen om een portret te maken.

      Op een 1,6x crop camera zoals de 50D is een 85mm f1,8 een heel goede portretlens.
      Die lens heeft ook nog een heel erg snelle AF zodat je die ook kunt gebruiken voor sportfotografie. Voor optredens is die ook goed bruikbaar.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Portretlenzen

        Als het een referentie kan zijn: op m'n eigen 50D gebruik ik een Canon 50mm (f1.8), Tamron 90mm (f2.8, macro) en sinds kort ook een Sigma 50-150mm (f2.8) voor portretten.

        De laatste is wellicht prijs/kwaliteit de minste van de 3 (die eerste 2 zijn dan ook toppers op dat vlak vind ik, net zoals de 85mm waarover BlackBandit het had).

        Reden voor de Sigma: ik wou er een telezoom voor het ganse portret-bereik op crop camera bij (waardoor ik de 70-200mm bewust links liet liggen). Zo sta ik toch achter m'n keuze: op uitstapjes en dergelijke kan je zo toch vrij kadreren zonder zelf te veel te moeten verlopen.

        Misschien beklaag ik me dit ooit wel als ik naar FF zou overstappen, maar dat zie ik niet al te snel te gebeuren.
        Michaël

        Comment


        • #5
          Re: Portretlenzen

          zoals blackbandit ook al aanhaalde, de 85mm f1.8

          voordeel is , je hoeft niet vlak bij je "model" te staan,

          de 50mm f1.8 is ook een geweldig lensje, maar als je dan een close-up wilt maken, kom je echt tegen je model staan, prijs is natuurlijk wel heel interessant


          heb de 50mm gehad, en nu sinds enkele maanden de 85mm , ligt eraan welk budget je hebt

          groeten, Marc
          1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
          www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

          Comment


          • #6
            Re: Portretlenzen

            +1 voor de 85mm

            een 50mm is goed voor full body, voor portret vervormt hij het gezicht...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Portretlenzen

              ik heb vandaag op de betoging in Brussel heel wat portretten gemaakt met 24mm. Er zit een beetje vervorming in, maar in die situatie is de mens in zijn omgeving belangrijk. Dichtbij komen en veel wereld rondom de geportreteerde zorgt wel voor een totaal ander soort portret.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Portretlenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                ik heb vandaag op de betoging in Brussel heel wat portretten gemaakt met 24mm. Er zit een beetje vervorming in, maar in die situatie is de mens in zijn omgeving belangrijk. Dichtbij komen en veel wereld rondom de geportreteerde zorgt wel voor een totaal ander soort portret.
                absoluut... voor straat fotografie heel goed... maar mode, fashion, portretten... wil je geen vervorming...

                ik loop ook op straat met een 50mm op fullframe...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Portretlenzen

                  Ik heb het afgelopen jaar portretten geschoten met:
                  2.8 18mm
                  1.4 50mm
                  1.4 85mm
                  2.0 135mm
                  2.8 180mm
                  2.8 300mm


                  en soms ook met zoomlenzen, met name de 24-70 en 70-200.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretlenzen

                    Op een crop is voor mij de 50mm F1.4 een veelzijdige portretlens (full body to schouder-gezicht). Maar als je wat meer ruimte hebt is de 85mm F1.8 een betere keuze wegens minder vervorming. Die is bovendien ook zeer geschikt voor sport/actie.

                    mvg, Michiel.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretlenzen

                      Op de 50D komt de 50mm f/1.8 overeen met een 85mm f/1.8 op een full frame. Deze laatste is op de 50D dan weer gelijk aan 135mm op de full frame. Je zit met beide lenzen zeker héél goed op portraitgebied. De 85mm gunt wat meer afstand tussen jezelf en het model, leent zich ook heel goed tot facial shots. De 50mm leent zich goed tot head/sholder en full body. Ik durf ook wel de 70/200 in te zetten als ik wat meer afstand wil of een ander type bokey.

                      De 50mm f/1.8 II is een koopje en een erg scherpe lens voor weinig geld. De 1.4 is uiteraard beter maar 3x zo duur. De 85mm f/1.8 is tevens een geweldige wedding shoot lens en goed voor kleine DOF.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretlenzen

                        Zolang je niet naar breedhoek gaat, zijn er zijn eigenlijk heel weinig lenzen die niet geschikt zijn om portretten te maken vind ik. En zelf met breedhoek kan het leuke prenten opleveren.
                        En het hoeft ook helemaal geen prime te zijn, en ook niet duur.
                        Bv. een Tamron 28-75/2.8 doet het op de meeste bodies nog steeds heel goed, en zelfs met een superzoom kan je heel mooie portretjes maken.
                        Natuurlijk kan je met een 85/1.4 of 135/2 net iets verder gaan, maar de prijs is er dan ook naar, en je moet dan voor jezelf ook maar uit maken of je die lens nog voor iets anders kan gaan gebruiken, want indien niet dan staat ze misschien 350 dagen per jaar in de kast.
                        Een zoom is wat dat betreft multifunctioneler .

                        (ps: ik heb ook een setje primes hoor, maar mocht ik ze niet hebben, dan zou ik nog steeds leuke portretjes maken. Ik zie het absoluut niet als noodzaak )
                        Last edited by K-2; 1 oktober 2010, 08:54.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment

                        Working...
                        X