Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad om lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raad om lens

    Beste,

    ik heb mij een CANON EOS 50D gekocht en ik zoek een lens waarmee ik portretfotografie kan meedoen en wat "insecten"

    mensen gaven mij de raad om volgende lens te kopen

    SIGMA DC 17-70 mm 1:2.8-4 MACRO HSM

    kan er mij iemand iets meer zeggen over deze lens ?

    mijn budget : ik wil liever iets meer uitgeven zodat ik een kwaliteitlens heb zodat ik binnen x-aantal tijd niet opnieuw een andere lens moet kopen



    alvast bedankt
    Last edited by pieter1; 29 september 2010, 14:48.

  • #2
    Re: raad om lens

    ondanks dat er macro opstaat, gaat deze niet echt geschikt zijn voor insecten omdat je nooit 1:1 vergroting krijgt.

    Voor portretjes zal je daar wel behoorlijk mee aan de slag gaan.

    Wat is je budget? Dan kunnen we misschien gerichter helpen...

    Voor alle duidelijkheid : macro doe je best met een macrolens en daar bedoel ik dan een lens in de aard van deze :
    sigma 105 2.8 macro
    canon ef-s 60 2.8 macro
    canon 100 2.8 macro
    ...

    Als je nu bv die 60mm 2.8 zou nemen, daar kan je ook al leuke portretjes mee maken...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: raad om lens

      een sigma 105mm 2.8
      of een Tamron 90mm 2.8 zijn excellente macro lenzen

      en tevens hebben ze een goed bereik voor portret (60mm is wat te kort voor portret)

      denk er wel aan dat het geen portret lenzen zijn, ze zullen traag focussen en soms wel eens "te" scherp zijn...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: raad om lens

        Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af wat je met "wat insecten" bedoelt. Voor libelles of vlinders op een bloem heb je geen 'echte' macrolens nodig, terwijl dat voor kleine vliegjes of kevertjes weer wel het geval is.
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

        http://rouwkema.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: raad om lens

          Kijk ook eens serieus naar de Sigma 150 mm/f2.8; deze is geschikt voor het fotograferen van zowat alle voorkomende insecten. Je kan er in ieder geval een redelijke afstand mee bewaren tot het insect.
          Het objectief kost wel iets meer, maar is het dubbel en dwars waard
          Ook te gebruiken voor portretten, maar dan wel wat meer afstand bewaren natuurlijk. Enige nadeel van macro objectieven is dat ze voor gebruik bij portretten eigenlijk te scherpe beelden opleveren, waardoor alle details in een gezicht zichtbaar worden (ook degene die je eigenlijk niet wil laten zien)...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment

          Working...
          X