Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

paddestoelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • paddestoelen

    Advies gevraagd ,
    Ik werk met één canon 7D ik zoek namelijk super goede lens .voor het fotograferen van paddestoelen welke lens is aan de raden.

  • #2
    Re: paddestoelen

    Als de paddenstoelen niet te klein zijn, dan kan je eender welke "standaardlens" gebruiken.
    Voor de hele kleine paddenstoeltjes heb je een macrolens nodig.

    Een hoekzoeker en een statief waarmee je de camera heel dicht bij de grond kan zetten zijn handige hulpmiddelen (je kan ook een grote plastiekzak meenemen om op te liggen terwijl je de foto maakt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: paddestoelen

      Canon EF 100mm f/2,8L Macro (met of zonder IS) USM of de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM zijn goede lenzen als je macro's wilt trekken.
      Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

      Comment


      • #4
        Re: paddestoelen

        17-40L
        24-105L
        70-2002.8 L
        100-400L
        300 4.0 L
        60 EFS macro
        100 2.8 macro
        100L IS 2.8 macro
        180L macro

        105 Sigma macro
        150 EX macro
        180 EX macro

        begrijp je waar ik naar toe wil, er zijn zoveel manieren om paddestoelen scherp erop te krijgen, alleen de manier waarom kan verschillen en daar heb je dan een specifieke lens voor nodig.

        ikzelf doe paddestoelen het meest met de 100L macro, maar wil ook nog wel eens de 70-200 of de 17-40 ervoor gebruiken.
        Dus je vraag is iets te algemeen en iets onduidelijk in deze.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: paddestoelen

          Verzamel voor het fotograferen van paddestoelen de volgende zaken: macro objectief, hoekzoeker en een statief wat laag bij de grond afgesteld kan worden.
          Zelf vind ik het ook leuk om op paddestoelenjacht te gaan, maar merk al snel dat mijn knieën niet goed mee willen werken. En om nu elke keer op de grond op een plastic zak te gaan liggen, dat ziet er ook zo vreemd uit voor eventuele voorbijgangers. Ik zit de aanschaf te overwegen van extern LCD-scherm dat dient als uitbreiding van een live view mogelijkheid op de camera. Kun je de camera op de grond zetten, en met het LCD-scherm in de hand rustig de camera scherp te stellen met de andere hand. Scheelt je een hoop diep bukwerk voor bijv. paddestoelen of ander laag bij de grond geplaatst spul
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: paddestoelen

            Perfecte oplossing met extern LCD ( ik veronderstel een laptop ) , ware het niet dat paddestoelen meestal groeien in een vochtig milieu. Goede lenzen kunnen wel wat aan maar laptops niet echt.
            Ik ben gewoon tevreden met een verstelbare tripod en een hoekzoeker.
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

            Comment


            • #7
              Re: paddestoelen

              Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
              Perfecte oplossing met extern LCD ( ik veronderstel een laptop ) , ware het niet dat paddestoelen meestal groeien in een vochtig milieu. Goede lenzen kunnen wel wat aan maar laptops niet echt.
              Ik ben gewoon tevreden met een verstelbare tripod en een hoekzoeker.
              De camera op een ministatiefje en besturen vanuit een netbook dus, dat lijkt mij wel een goede oplossing zodat je niet in het vuil moet liggen.
              Dan kan je de compositie meteen bekijken en scherpstellen op het juiste punt vanuit die netbook. Neem dan ook nog een vouwstoeltje mee zodat je er rustig bij kan gaan zitten.

              Je moet dan wel vrij veel materiaal meenemen om paddenstoelen te fotograferen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: paddestoelen

                Een netbook is inderdaad ook een optie, maar ik bedoel eigenlijk een klein LCD-schermpje (3 inch beelddiagonaal) van Phottix die je kan aansluiten op de AV-out aansluiting van je camera...
                Kijk eens op de site van fotoshopaalten.nl voor voorbeelden hiervan...
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: paddestoelen

                  niet vergeten de tamron 90 mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: paddestoelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door fortune Bekijk bericht
                    Advies gevraagd ,
                    Ik werk met één canon 7D ik zoek namelijk super goede lens .voor het fotograferen van paddestoelen welke lens is aan de raden.
                    Het is nu paddenstoelentijd. De beste raad die ik je kan geven : fotografeer ze nu met de objectieven waarover je beschikt !
                    Een 50mm ? Die kan je gebruiken ! Een 70-200mm ? Die kan je ook gebruiken. Een 17-55mm ? Ja, ook die kan je gebruiken ! En een 12-24mm dan ? Maar ja zeg, ook die kan je gebruiken. Jongens toch...
                    Gebruik al je gerief die je hebt, probeer de sterke kanten die elk objecitef heeft, te ontdekken !
                    En dan - pas dan - zal je weten wat je eventueel nog kan gebruiken...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: paddestoelen

                      Het is nu paddenstoelentijd. De beste raad die ik je kan geven : fotografeer ze nu met de objectieven waarover je beschikt !
                      Helemaal mee eens!

                      Erg handig vind ik, werkt een telelens + tussenring: met mijn 300mm + een tussenring van 21mm kan ik kleinere paddenstoelen (+/- 1cm hoog) bijna beeldvullend opnemen, terwijl de opnameafstand meer dan een meter bedraagt. Een oplossing voor wie (letterlijk) niet de afgebakende paden in natuurgebied wil verlaten. Bij f/16 - f/22 bedraagt de scherptediepte toch nog een paar cm, voldoende dus. Natuurlijk is een 300 mm (+ camera + statief+ ...) niet de draagbaarste uitrusting, maar ik zeul er doorgaans toch al mee rond, dus...

                      Comment


                      • #12
                        Re: paddestoelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yvan_be Bekijk bericht
                        Helemaal mee eens!

                        Erg handig vind ik, werkt een telelens + tussenring: met mijn 300mm + een tussenring van 21mm kan ik kleinere paddenstoelen (+/- 1cm hoog) bijna beeldvullend opnemen, terwijl de opnameafstand meer dan een meter bedraagt. Een oplossing voor wie (letterlijk) niet de afgebakende paden in natuurgebied wil verlaten. Bij f/16 - f/22 bedraagt de scherptediepte toch nog een paar cm, voldoende dus. Natuurlijk is een 300 mm (+ camera + statief+ ...) niet de draagbaarste uitrusting, maar ik zeul er doorgaans toch al mee rond, dus...
                        f/22, begint diffractie dan niet al mee te spelen?
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: paddestoelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                          Het is nu paddenstoelentijd. De beste raad die ik je kan geven : fotografeer ze nu met de objectieven waarover je beschikt !
                          Een 50mm ? Die kan je gebruiken ! Een 70-200mm ? Die kan je ook gebruiken. Een 17-55mm ? Ja, ook die kan je gebruiken ! En een 12-24mm dan ? Maar ja zeg, ook die kan je gebruiken. Jongens toch...
                          Gebruik al je gerief die je hebt, probeer de sterke kanten die elk objecitef heeft, te ontdekken !
                          En dan - pas dan - zal je weten wat je eventueel nog kan gebruiken...
                          Greetz, Kariboe
                          .....een beter advies kun je nergens krijgen denk ik.
                          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                          Comment

                          Working...
                          X