Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief als uitbreiding kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk objectief als uitbreiding kiezen?

    Hallo,

    ik heb mij pas een EOS550D met Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS kitlens aangeschaft
    Dit is mijn eerste reflexcamera
    Graag zou ik deze willen uitbreiden met een extra lens

    Welke raden jullie mijn aan:
    Canon EF-S 55-250mm F:4.0-5.6 IS
    Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

    De foto's die ik neem zijn de gewone familiefoto's (thuis of op een uitstap) en
    foto's van motorcross races (snel bewegende onderwerpen)

    Graag had ik jullie advies aangezien ik nog maar een beginner ben

    Thx

  • #2
    Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

    De Canon EF-S 55-250mm F:4.0-5.6 IS want dan is er ook geen gat.
    Jacques Bakker
    www.fotohandig.be

    Comment


    • #3
      Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

      Voor snel bewegende onderwerpen zou ik eerder een 70-200 f4 L aanraden, de versie zonder beeldstabilisatie is nog redelijk betaalbaar. Je kan een tweedehands exemplaar zoeken, als het dan toch niet is wat je er van verwacht, dan kan je ze terug verkopen voor dezelfde prijs (die lenzen zijn heel waardevast).
      Ik denk dat de 55-250 en de 70-300 heel wat moeite hebben met scherpstellen op bewegende onderwerpen. Misschien dat de 70-300 het wat beter doet dan de 55-250, maar dat zijn zeker niet de meest ideale lenzen voor actiefotografie.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

        Als het speciaal is voor het vastleggen van motorcross zou ik gaan voor een lens met vast brandpunt vanwege de grotere lichtgevoeligheid. Neem eens een 100 of een 135 mm, bij een motorcross kun je vaak wel een leuke positie opzoeken voor een mooie opname met dit soort lenzen.

        Kun je nog alle kanten op met de opname. Mee bewegen (met voldoende scherptediepte) en beelden bevriezen wanneer er gesprongen wordt.
        Jacques Bakker
        www.fotohandig.be

        Comment


        • #5
          Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

          Zal ik het verschil tss de 55mm en 70mm 'missen' bij deze combinatie?

          Misschien dat ik later ook wel een vervanger kan aanschaffen voor de 18-55, bv deze Canon EF-S 17-85mm F:4.0-5.6 IS USM (429€)

          De lens die jij me aanraad is deze Canon EF 70-200mm F:4.0 L IS USM en kost nieuw 939€ (met IS)

          Ik veronderstel dat ik met deze 2 lenzen kwalitatief goede exemplaren in huis zou hebben dan?

          Comment


          • #6
            Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

            Nee, je merkt het 'gat' tussen 55 en 70 niet. Dat gezegd zijnde, ik heb mijn EF-s 55-250 vervangen door een EF 70-200 f/2.8 L IS Mk I, en da's een heel ander objectief. Ook qua gewicht hoor.
            Als standaardzoom gebruik ik de EF-s 17-55 f/2.8 IS, en da's toch wel mijn lievelingslens. Die zou ik toch wel aanbevelen boven die 17-85 die je vermeldt.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

              @ Koen eos550D

              de lens die blackbandit jouw aanraad, is de 70-200L f4.0 usm (dus zonder IS),

              nieuwprijs ligt rond de 550euro en 2dehands vind je ze vanaf een 400euro.

              ik heb zelf de 55-250 nog gehad, en ben toen overgeschakeld op de 70-200L f4.0, en dat is echt een wereld van verschil

              als je het budget hebt zou ik voor de 70-200L gaan..

              groeten, Marc
              1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
              www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

              Comment


              • #8
                Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

                Om op de vraag van TS te antwoorden;
                Voor familiefoto's is de EF-S 55-250mm F:4.0-5.6 IS te verkiezen boven de 70-300.
                Helaas zal dit objectief veel te traag focussen voor actiefotografie, dan is de EF 70-200 F:4.0 L USM DE lens die je moet hebben.


                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Om op de vraag van TS te antwoorden;
                  Voor familiefoto's is de EF-S 55-250mm F:4.0-5.6 IS te verkiezen boven de 70-300.
                  Helaas zal dit objectief veel te traag focussen voor actiefotografie, dan is de EF 70-200 F:4.0 L USM DE lens die je moet hebben.


                  Grtz, RF
                  Een enkele keer maak ik ook wel eens actiefoto's en dan gebruik ik ofwel de oude EF 70-210 F3.5-4.5 USM voor de snelle focus, ofwel een oude Tamron SP 60-300 Adaptall, met handfocus.
                  Voorfocussen (handmatig ) op de plek waar je de actie verwacht werkt vaak prima.
                  Het grootste probleem van een F5.6 lens is IMO niet het focussen, maar de lichtsterkte, je hebt veel licht nodig om aan de gewenste sluitertijd te komen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

                    Dan is misschien de lens die ik eerst in gedachte had prijs/technisch de beste keuze?

                    Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

                    Niet zo lichtgevoelig als een f2.8 maar wel een snelle focus (USM)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

                      niet als ge voor nog geen 100€ meer de 70-200 f/4 kunt krijgen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

                        Niet elke lens met een USM-motor heeft een supersnelle autofocus.
                        Ik heb die 70-300 zelf nog nooit gebruikt, dus kan ik er niet echt over meepraten.
                        Maar volgens de tests zou de autofocus toch minder snel zijn dan die van de 70-200 lenzen van Canon.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

                          De 70-300 heeft als ik het goed heb de micro-USM motor. De echte USM is ring USM. Zo'n beetje een budgetversie van het andere, zeg maar...

                          (Sony heeft iets gelijkaardigs, maar maakt wel 't onderscheid: SAM is 't goedkopere, SSM vind je alleen op duurdere lenzen.)
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk objectief als uitbreiding kiezen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koen EOS550D Bekijk bericht
                            Dan is misschien de lens die ik eerst in gedachte had prijs/technisch de beste keuze?

                            Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

                            Niet zo lichtgevoelig als een f2.8 maar wel een snelle focus (USM)
                            Dat lijkt maar zo, maar het is wel stil maar niet snel......
                            Een echte USM lens heeft interne focussering met ring-USM, zoals de door mij genoemde 70-210 (laatste bouwjaar : 1998)

                            Comment

                            Working...
                            X