Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijksreportage, een dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijksreportage, een dilemma

    Ik zit met een ongelofelijk groot dilemma: een goeie kennis heeft gevraagd of ik op 1 mei haar huwelijksfoto's wil maken... "Den album", zoals ze wel eens zeggen... Langs de ene kant zou ik dit dolgraag doen... Dit is een richting die ik uit wil... Langs de andere kant heb ik last van wat ze noemen faalangst... Stel dat ik het die dag echt volledig verknal...

    Ik weet het, ik ben het uiteindelijk die de keuze moet maken... Maar misschien kunnen jullie mij wat op weg helpen...

    Het tweede luik van mijn vraag: stel dat ik het doe: welk materiaal mag er dan zeker niet in mijn fototas ontbreken en waar moet ik allemaal aan denken...

    Alvast bedankt!

    Groetjes,

    Tim
    Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

    http://www.timdebacker.be

  • #2
    Alvast een tip. Zorg voor een tweede toestel achter de hand (lenen), want stel het eerste gaat kapot. De kans is klein, maar je kan het niet overdoen.

    Comment


    • #3
      Wat zowieso werkt is, neem een collega BD'r fotograaf mee, zit jij bijna gebijteld voor die dag. Jij bent de kapitein die dag, en hij schiet zo gezegd, over de schouder mee.
      http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

      Comment


      • #4
        Zorg in elk geval voor genoeg power (misschien is de grip een idee), voldoende opslag (genoeg CF's of een X-drive) en een goeie flits.

        De keuze van de lenzen laat ik aan anderen over... Hoeveel wil je daar aan uitgeven? Binnen zul je veel plezier hebben aan lichtsterke lenzen, maar die komen ook met een prijsplaatje...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Ik zal misschien eerst even meegeven wat ik (binnenkort) in mijn fototas heb: een canon 300D, een 420 EX, de kitlens (maar tegen dan ben ik zeker van plan een 24-70 2.8 van tamron of van sigma aan te schaffen), een Sigma 70-300/4-5,6 AF APO Macro Super, een batterijgrip en drie extra batterijen... Een X-Drive wil ik me tegen dan ook zeker nog aanschaffen...
          Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

          http://www.timdebacker.be

          Comment


          • #6
            Gewoon en paar BD'rs mee optrommelen, die doen dat graag en het is nog extra leut ook nog.

            Ieder heeft zijn stijl en dat maakt het eindresultaat des te mooier.

            Comment


            • #7
              Wat mij betreft zit je qua "equipment" al goed op weg... Nu nog genoeg back-up vinden .
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Waarom niet
                Als de datum past tenminste
                Euh... en bruine Leffe helpt voor creatieve foto's
                Jo(han)
                Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                Comment


                • #9
                  nog beter:

                  zorg voor een professionele fotograaf waarvan je mooie foto's ziet (etalage of portfolio ofzo)

                  ga mee voor de 'andere' shots.

                  1. keigoede foto's (van de pro en misschien ook van jou)
                  2. veel foto's zonder de hoge kost.
                  3. je leert veel bij

                  ik heb al vaak trouwalbums gezien en de pro's haal je er zo uit.

                  no hard feelings, maar op mijn huwelijk is ofwel een TOP-amateur ofwel een pro, maar alleszins iemand die ervaring heeft en die topfoto's maakt.
                  Dit is geen dag om tweederangsherinneringen aan over te houden.

                  Maar zoals gezegd, dit is mijn opinie, dus je begrijpt dat ik die "faalangst" ken. Om deze principes heb ik ook al 2x geweigerd om het te doen en de mensen doorgestuurd naar iemand waarvan ik wist dat het TOP zou zijn.
                  ToM.___ //Fuji s602.
                  www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                  It goes to 11 you know? 1 louder.

                  Comment


                  • #10
                    @Tom: ik begrijp je volkomen... Wij zijn drie maanden geleden ook getrouwd en geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om een "amateur" (is eigenlijk een vies woord he), om een "liefhebber" te vragen... Het heeft me wel een fortuin gekost, wat ik er graag voor over had aangezien foto's heel belangrijk zijn voor mij...

                    Er zijn natuurlijk heel veel mensen die minder belang hechten aan foto's, voor wie het alleen een herinnering is (denk maar aan alle mensen die aan een hels tempo door je album vliegen)... Ik heb dat aan die mensen ook gezegd, dat wanneer ik het doe het uiteraard niet hetzelfde zal zijn dan bij een echte fotograaf (dat is dus ook de reden waarom ik twijfel om eraan te beginnen),maar dat vonden zij niet echt een bezwaar... dat is dan weer een reden waarom ik het wel zou doen... het moet één keer de eerste keer zijn he ...

                    Ik heb er ook nog eens een nachtje over geslapen en er nog eens met mijn echtelijke wederhelft over gesproken en we gaan het maar doen ...

                    Het enige waar ik me nu nog zorgen over maak is de belichting... Zoals steeds -voor mij toch- het moeilijkste bij het fotograferen... Alle tips zijn dus welkom...

                    @Skitch:
                    Btw : ik haat flash... maar in dit geval kan je niet zonder. EN als je echt flash nodig hebt, dan is het beter om een beetje teveel dan een beetje te weinig hebt
                    Kan je dat laatste zinnetje eens verduidelijken? Ik raak er niet echt uit... Is mijn 420EX voldoende, denk je?

                    Groetjes,

                    Tim
                    Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

                    http://www.timdebacker.be

                    Comment


                    • #11
                      ik zou mij daar niet te veel zorgen om maken,
                      gewoon zorgen dat je verschillende kaartjes bij hebt en zeker niet vergeten een driepoot voor in de kerk, lijkt onhandig voor in de kerk maar als je binnen scherpe foto's wil is dit zeker niet te missen, ga eens op voorhand naar die kerk zodat je uw toestel volledig manueel kan instellen naar beste vermogen, en mocht ik van u zijn zou ik niet te veel flits gebruiken in de kerk( bij een staande foto altijd schaduw ).

                      wat ik wel al verschillende keren ben tegengekomen is dat ik een kaartje vol heb geschoten en dat het niet meer kan lezen in de pc, dus zou ik af en toe eens verwisselen van kaartje en zoveel mogelijk op foto's op mijn X-drive zetten .
                      veel succes
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Hey Tim,

                        Ik heb ook een 300D, en heb hem dit WE mogen testen op "feestelijke aangelegenheden". En daar ben ik al één ding te weten gekomen: doe die +2/3 FEC fix NIET. Ik herhaal: NIET!

                        Ik vermoed dat deze idiote regeltjes worden gepropageerd op het dpreview forum door een groot aantal "prosumer"-overstappers die weigeren in te zien dat de 300D over meer mogelijkheden beschikt dan "center spot + reframen"...

                        De +2/3 FEC is waarschijnlijk enkel nodig als je spot focus gebruikt. Maar bij portretfotografie (een groot deel van de shots op een feestje dus) gebruik je best meerdere focus punten. Dit geeft blijkbaar een betere lichtmeting én een betere focus precisie, maar als je camera dan op +2/3 staat dan zijn witte delen overbelicht.

                        Ik deed het - tijdens het 2e feestje dit WE - met 7-spots focus en +1/3 FEC. De focus zat ALTIJD juist, en de flash was nog ietske te straf (de kerstman zijn baard was vaak overbelicht, ik ga hem dus terug op 0 zetten). Het eerste feestje deed ik met +2/3 FEC en spot focus. de resultaten vielen soms tegen (OOF, overbelicht, ...).

                        Ik moet de foto's nog opladen. Ik zal ze morgen of overmorgen laten zien. En dan zal het je ook duidelijk zijn.

                        Maar; overtuig jezelf, en test uitvoerig op voorhand (grote tip!).

                        Persoonlijk zou ik toch opletten met overmatig flitsgebruik. De witte bruidsjurk verliest makkelijk alle details. Een vriend deed ooit ook een bruiloft, en hem werd ook aangeraden ten allen tijde te flitsen "à volonté". Zijn pics waren gelukkig OK, al waren er toch een aantal bij met weinig detail in de jurk. Stel jezelf de vraag: wat is de mooiste foto:
                        -Ietsje onderbelicht, weinig detail in het donkere kostuum van de bruidegom, maar volop detail in de bruidsjurk?
                        -Ietsje overbelicht, met een perfect belichte bruidegom, maar met een volledig witte bruidsjurk zonder detail?
                        Mijns inziens is de knappe bruid nog steeds het belangrijkst in een bruidsfoto. Dus háár moet je perfect krijgen.


                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tom314
                          nog beter:
                          waarvan je mooie foto's ziet (etalage of portfolio ofzo)
                          niet lang geleden heb ik voor een vriendin van m'n ega de huwelijksceremonie op video vastgelegd .. en die hadden ook een pro fotograaf ingehuurd voor 1000 euro .. bleek dat die gewoon een student gestuurd had met de vraag om 10 rollekes op te trekken .. die student had dan als fototoestel een Minolta 505super met de 28-80 basislens .. geen externe flits .. ik weet niet of je die lens kent, maar dat is een van de slechtste lezen die ik ooit gezien heb .. onmogleijk om daar scherpe zuivere foto's mee te nemen.

                          als je een pro inhuurt .. zet dan in het contract dat die pro ook zelf komt fotograferen, en met egelijk materiaal

                          my 2 cents:

                          mijn ervaring met huwelijksreportages ('k heb er toch al redelijk wat gemaakt .. zorg voor een goede communicatie met de overige fotografen, pro's of goed menenende familieleden en vrienden .. want op die paar "top" momenten van de dag wilt iedereen hetzelfde fotograferen

                          zorg dat je foto's hebt van details, die zien de mensen die dag niet omwille van te veel emoties en belefenissen op minder dan een dag. Ze vinden dat steeds prettig om achteraf ook die dingen te zien die ze de dag zelf niet (of niet in de totaliteit) hebben opgemerkt.

                          zorg dat niet één familie of vriendengroep de reportage overheerst .. zorg dat je discreet ook de cameraschuwe mensen mooi in beeld zet.

                          voor een naturel fotosessie met het koppel vind ik een wandeling door het park steeds dankbaar: het koppel praat wat met elkaar en vergeet vaak bijna de camera zodat je ze er redelijk naturel op krijgt. door flarden plantengroei tussen je camera en het koppel kan je bv. diepte brengen. (al is een wandeling eerder iets mooi om te filmen ipv te fotograferen)

                          mijn tweede favoriet is een zomers graanveld .. leent zich tot heel mooie foto's.

                          pas op met het bootje op de vijver .. 't zou echt niet de eerste bruid zijn die er achteraf spijt van heeft .. die dingen zijn nooit stabiel nadat de bruid erin zit

                          persoonlijk heb ik het niet echt op de gedirigeerde attributensessies van veel pro's die ik al aan het werk zag, maar dat is persoonlijke smaak.

                          speel eens met andere camerastandpunten (kikvorsperspectief, vogelperspectief) eventueel indien mogelijk met extreme breedhoek sfeerbeelden maken

                          zorg voor verschillende camerastandpunten: totalen, halftotalen en close-up's (vb. de vingers die de ring van het kussen nemen, of de ring die over een vinger gechoven wordt) Let hier mee op als je camera TRAAG is .. met de E10 bv. kan je dit enkel overwegen mits medewerking van het koppel (lees: take1, take2, take3, ...) want de camera is te traag voor beide shots

                          ten slotte:
                          RESERVE BATTERIJEN, SNELLADERS, IMAGETANK, EXTRA CF CARDS etc.
                          maar ook:
                          RESERVE CAMERA !!!!!!!!!!!!!!!!

                          Comment


                          • #14
                            technisch gezien, zorg voor een backup systeem, desnoods een p&s, maar ga niet met 1 camera, al is de kans van defekt klein.
                            Belangrijker, zorg voor goede lenzen, leuk is als je in de kerk een beetje op de achtergrond kan, en met available licht kan werken, een leuke 2.8 zoomlens is aangewezen. Eventueel een 50mm 1.8 of zelfs 1.4, dat is fantastich!! Voor de rest heb je echt wel een breedhoek nodig, dat is nou net het probleem met de 1.6 cropfaktor, maar je hebt de kitlens toch hé?
                            goede flash ga je ook nodig hebben, met veel pillekes, en als je rechtstreeks gaat flashen, is een omnibounce aangeraden, en dan liefst op een 550 ex.
                            Ga zeker de omgeving en kerk al eens verkennen, het helpt je ook.
                            Nog iets, jij als fotograaf moet de toutjes in handen nemen, jij bent de baas, en om goede fotos te nemen, moet je op de beste plaatsen zetten, iets wat iedereen wil, dus af en toe heb je kwade blikken omdat je weer eens in de weg staat, dat hoort erbij.
                            Hoop ook op zonnig weer, zelfs in de kerk scheelt dit al gauw een stop licht!
                            Hou de jpg compressie laag (of gebruik raw), de iso ook niet te hoog, want als je met vergrotingen begint, worden alle ruis enzo zichtbaar.

                            Comment


                            • #15
                              Goh, dit zijn al heel wat tips... Daar kan ik een heel eind mee op weg...

                              Jullie reacties steunen me in mijn keuze om het te doen... Net wat ik nodig had ...

                              Als er nog mensen zijn met tips, laat maar komen!

                              Groetjes,

                              Tim
                              Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

                              http://www.timdebacker.be

                              Comment

                              Working...
                              X