PDA

Volledige versie bekijken : Zwart-Wit

PatrickW
26 september 2010, 12:25
http://users.telenet.be/wouterspatrick/IMG_0826.jpg

armando113
26 september 2010, 23:09
niet verkeerd, moment is goed, maar teveel scherp dat trekt geen aandacht naar een onderwerp. dus blijf je maar zoeken waar het nu werkelijk om gaat.

mvg,

Armando

PatrickW
27 september 2010, 12:47
niet verkeerd, moment is goed, maar teveel scherp dat trekt geen aandacht naar een onderwerp. dus blijf je maar zoeken waar het nu werkelijk om gaat.

mvg,

Armando

Euh ... het scherp zijn van de volledige foto is net een belangrijk deel van het onderwerp :confused:
Ik dacht dat dat redelijk evident was als je naar de details kijkt, nl. wat die twee daar aan het doen (geweest) zijn.
Maar misschien is het minder evident dan ik dacht :p

Fotohandig
27 september 2010, 12:52
Wat wil je met de foto uitdrukken. Soms kan het geven van een pakkende naam de kijker in een bepaalde richting sturen. Zwart-Wit is de achtergrond, dat was mijn eerste kijk moment.

armando113
27 september 2010, 13:49
Euh ... het scherp zijn van de volledige foto is net een belangrijk deel van het onderwerp

dat snap ik niet... ik zie geen onderwerp in het totaalbeeld alleen maar een hoop info die slechts beeldvulling zijn maar geen extra aandacht behoeven.

PatrickW
27 september 2010, 13:52
Wat wil je met de foto uitdrukken. Soms kan het geven van een pakkende naam de kijker in een bepaalde richting sturen. Zwart-Wit is de achtergrond, dat was mijn eerste kijk moment.

Meisje 1 heeft een foto genomen van meisje 2 tegen een zwart-wit schaakpatroon achtergrond, wat scherp afsteekt met het zwarte haar, kleding en "mooie rondingen" van meisje 2.
1 laat het resultaat zien aan 2, terwijl persoon 3 (ikzelf dus :rolleyes: ) passeert en ze beiden tegen diezelfde achtergrond framed met eenzelfde scherpe aflijning.

Persoonlijk houd ik er niet van als een titel al alles weggeeft wat in de foto zit. Liefst zet ik er zelfs geen titel bij, maar dat mag hier op het forum niet. Ik laat graag ook nog wat over aan de kijker zodat die kan zoeken waarom ik net die foto zo genomen heb of zijn eigen verhaal in de foto kan ontdekken.
Ik houd er zelf erg van wanneer een foto niet zo maar direct zijn "onderwerp" vrijgeeft maar dat je het "aha" effect pas krijgt na een tijdje kijken.
Het zijn misschien iets moeilijker foto's, maar ik geniet er des te meer van.

Maar misschien heb ik het hier wat te ver gezocht ...

armando113
27 september 2010, 14:02
Meisje 1 heeft een foto genomen van meisje 2 tegen een zwart-wit schaakpatroon achtergrond, wat scherp afsteekt met het zwarte haar, kleding en "mooie rondingen" van meisje 2.
1 laat het resultaat zien aan 2, terwijl persoon 3 (ikzelf dus :rolleyes: ) passeer en ze beiden tegen diezelfde achtergrond frame met eenzelfde scherpe aflijning.

dan denk ik dat als de achtergrond minder scherp:rolleyes: was geweest het contrast van meisje2(hahahaha arm meisje. ze zal vast wel een naam hebben) tov de achtergrond sterker was geweest.
maar goed dat zijn meningen als je achter je beeld staat blijf er vooral staan dat maakt je uniek.

PatrickW
27 september 2010, 14:59
dan denk ik dat als de achtergrond minder scherp:rolleyes: was geweest het contrast van meisje2(hahahaha arm meisje. ze zal vast wel een naam hebben) tov de achtergrond sterker was geweest.
maar goed dat zijn meningen als je achter je beeld staat blijf er vooral staan dat maakt je uniek.

Zelfs al had ik scherpte-diepte in de foto willen leggen (wat hier niet het geval was), dan had dat toch niet gekund met mijn G11.
Zelfs op volle opening en max-zoom, krijg ik praktisch geen DOF voor voorwerpen die zo dicht op elkaar staan zoals in dit geval (de mensen en de achtergrond).
Ik heb al mooie DOF in foto's gekregen met mijn G11, maar dan moet het afstandsverschil toch behoorlijk zijn.
Ooit koop ik nog een SLR om meer met scherpte-diepte te kunnen spelen :)

Ik vind het wel boeiend om de verschillende visies te horen.
Net waarom ik mijn foto's hier post :D

armando113
27 september 2010, 15:24
Zelfs al had ik scherpte-diepte in de foto willen leggen (wat hier niet het geval was), dan had dat toch niet gekund met mijn G11.
Zelfs op volle opening en max-zoom, krijg ik praktisch geen DOF voor voorwerpen die zo dicht op elkaar staan zoals in dit geval (de mensen en de achtergrond).
Ik heb al mooie DOF in foto's gekregen met mijn G11, maar dan moet het afstandsverschil toch behoorlijk zijn.
Ooit koop ik nog een SLR om meer met scherpte-diepte te kunnen spelen :)

Ik vind het wel boeiend om de verschillende visies te horen.
Net waarom ik mijn foto's hier post :D
tsja daar valt niets op af te dingen;)

Fotohandig
28 september 2010, 12:18
Het fototoestel viel mij niet als eerste op.

PatrickW
28 september 2010, 21:46
Het fototoestel viel mij niet als eerste op.

Klopt ...
Ik heb soms foto's (zoals deze), waar je echt aandachtig moet naar kijken om de foto te snappen :eek:
Je ziet dat ze beiden nog aan het stappen zijn en uit welke richting ze dus vandaan komen, eentje zet haar zonnebril af om naar iets te kijken ... een fototoestel, ... dus wat zouden ze aan het doen geweest zijn ... :)

Ik maak graag foto's waar je twee lagen hebt : een eerste laag die vrij evident is (in dit geval het schaakpatroon dat contrasteert met de meisjes) en een tweede subtielere laag (in dit geval het feit dat ze na het "framen" (ze hadden dat contrast dat in laag 1 zit zelf ook opgemerkt) zelf "geframed" worden).
Ik zal in de toekomst nog een paar van dit soort tweelagige foto's posten en erbij zetten dat er twee lagen inzitten.
Benieuwd of die makkelijker gevonden worden.

Fotohandig
29 september 2010, 12:23
Yep, daag ons uit, dit wordt leuk. Je post in de showcase, dan wil ik niet veel commentaar geven op de foto. Misschien ook eens posten in fotobeoordeling om te kijken wat anderen er van vinden.

PatrickW
29 september 2010, 15:44
Yep, daag ons uit, dit wordt leuk. Je post in de showcase, dan wil ik niet veel commentaar geven op de foto. Misschien ook eens posten in fotobeoordeling om te kijken wat anderen er van vinden.

Ik had de opvolging al gepost in de Showcase draad :
http://forum.belgiumdigital.com/f109/fietsers-332089.html

Volgens de forum regels mag je je in ShowCase aan veel "hardere" commentaren verwachten, dus laat maar komen :)

Dama
29 september 2010, 22:30
Snap ik het dan goed dat dit 2 foto's zijn ?

In ieder geval knap gezien en uitgevoerd :G

Fotohandig
29 september 2010, 22:44
Waar staat dat "ShowCase aan veel "hardere" commentaren verwachten" dan vermeld?

G.R.
30 september 2010, 00:34
Wat een discussie en wat een uitleg:( Het is een harde contrasterende opname en daar is niks mis mee:G En dat de kijker al eens beroep moet doen op zijn intellectueel denk of waarnemingsvermogen daar treed ik de auteur volledig in bij:G Een foto is een vertellende plaat, achter elke foto schuilt een verhaal (alléé, dat zou toch moeten in de meeste gevallen):confused:;)

PatrickW
30 september 2010, 11:57
Waar staat dat "ShowCase aan veel "hardere" commentaren verwachten" dan vermeld?

http://forum.belgiumdigital.com/f109/forumreglement-sticky-292184.html

Fotohandig
30 september 2010, 12:55
Bedankt, het staat er duidelijk! Bedankt voor de link.

PatrickW
30 september 2010, 13:30
Wat een discussie en wat een uitleg:( Het is een harde contrasterende opname en daar is niks mis mee:G En dat de kijker al eens beroep moet doen op zijn intellectueel denk of waarnemingsvermogen daar treed ik de auteur volledig in bij:G Een foto is een vertellende plaat, achter elke foto schuilt een verhaal (alléé, dat zou toch moeten in de meeste gevallen):confused:;)

Bedankt G.R. !

Persoonlijk zijn dit type foto's diegene waarvan ik het meest houd als ik ze bij andere fotografen tegenkom : je kan die bekijken en later herbekijken, en je ontdekt dan soms nieuwe dingen die je de eerste keer niet opgemerkt hebt.
Niet dat ik beweer dat de mijne zo goed zijn, maar ik probeer in elk geval wel iets in die zin te maken :D