Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe 8TB backuppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe 8TB backuppen

    Hallo allemaal,

    Ik heb hier momenteel ongeveer 8TB aan fotomateriaal staan.
    Dat staat voorlopig allemaal op externe harde schijven.
    Onlangs crashte één van die schijven ( gelukkig was alle beeldmateriaal te redden.)

    Nu is zeer echt duidelijk dat ik het anders moet aanpakken, maar hoe.

    Ik dacht aan een opstelling met veel schijven in een mirroring situatie. das veilig, maar hoe kan ik dat ooit back-uppen. DVD en CD is geen optie natuurlijk ( 1800 dvd's zijn nodig).

    kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan oplossen?

    dank

    carlos
    lidnummer: BD1995BE

  • #2
    Re: hoe 8TB backuppen

    Blueray ?
    Raid-systeem met 10 harddisks ?
    Cloud ?

    Comment


    • #3
      Re: hoe 8TB backuppen

      Ultrium 4 of Ultrium 5 tapes.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: hoe 8TB backuppen

        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
        Ultrium 4 of Ultrium 5 tapes.

        Was ik ook aan het denken

        HP Ultrium Tapedrive en LTO-5 tapes van 1.5GB
        -=_-__________________________________________________ __-_=-
        Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
        -=_-__________________________________________________ __-_=-

        Comment


        • #5
          Re: hoe 8TB backuppen

          zo'n tape drives en tapes zijn behoorlijk duur...

          zou het een optie zijn om alles op gemirrorde schijven ( of in één of andere raid) te laten staan?

          eventueel een mirror met de schijven op verschillende locaties? 1 in de studio en 1 beneden in de prive?

          of is dit alleen op schijven te gevaarlijk voor data verlies op termijn?
          lidnummer: BD1995BE

          Comment


          • #6
            Re: hoe 8TB backuppen

            Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
            zo'n tape drives en tapes zijn behoorlijk duur...

            zou het een optie zijn om alles op gemirrorde schijven ( of in één of andere raid) te laten staan?

            eventueel een mirror met de schijven op verschillende locaties? 1 in de studio en 1 beneden in de prive?

            of is dit alleen op schijven te gevaarlijk voor data verlies op termijn?

            Nope geen optie want:
            RAID != BACKUP
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: hoe 8TB backuppen

              Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
              Ik heb hier momenteel ongeveer 8TB aan fotomateriaal staan.
              Dat staat voorlopig allemaal op externe harde schijven.
              Onlangs crashte één van die schijven ( gelukkig was alle beeldmateriaal te redden.)

              Nu is zeer echt duidelijk dat ik het anders moet aanpakken, maar hoe.

              Ik dacht aan een opstelling met veel schijven in een mirroring situatie. das veilig, maar hoe kan ik dat ooit back-uppen. DVD en CD is geen optie natuurlijk ( 1800 dvd's zijn nodig).
              ik denk dat je het ruimer moet bekijken...
              wat wil je back-uppen en waarom? raw files van 10 jaar terug zullen vermoedelijk niet meer leesbaar zijn, tenzij je ook nog het originele programma en de systeemsoftware bij houdt... de fabrikanten wijzigen op regelmatige tijdstippen beiden... JPG lijkt wel nog lange tijd mee te zullen gaan, heeft zich ook als een standaard gesetteld...

              deze keuze kan je backup probleem al drastisch beinvloeden...

              dan is er de vraag... backup? of archivatie... een mirror is geen backup, doch een middel om realtime beschikbaarheid te garanderen. Een foute file wordt dan ook fout ge-mirrorred... backup laat je toe om oude versies terug te zetten... in termen van weken, maanden, een jaar en archivatie denkt in termen van 10 tallen jaren

              elk heeft zijn specifieke oplossingen...

              bijvoorbeeld
              beschikbaarheid: Raid -> systeem + actuele files
              Backup: tape of tapelibaries (disks) -> raw files
              archivatie: uitprinten of online backup... ->jpeg
              Last edited by d_oracle; 22 september 2010, 14:51.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: hoe 8TB backuppen

                Misschien moet je eens onderzoeken of je niet kan samenwerken met een extern datacenter die zijn servers ter beschikking stelt (ik ken Benesol bijvoorbeeld). De kostprijs (abonnementsformule) is BTW-aftrekbaar en is zeer haalbaar, de betrouwbaarheid van dit systeem in acht genomen.

                Comment


                • #9
                  Re: hoe 8TB backuppen

                  wil je het echt backuppen en de data offline houden tot je ze nodig hebt?
                  of zoek je gewoon een "veilig" systeem wat de beschikbaarheid alsook de veiligheid van je files garandeerd?
                  Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe 8TB backuppen

                    eigen gaat het gewoon om er ervoor te zorgen dat de files beschikbaar en veilig zijn.

                    Echt "archiveren" lijkt op dit moment overbodig... tot 3 jaar geleden werd alles van elke klant op een dvd gezet...

                    Maar op dit moment gaat het eigenlijk meer om het beschikbaar en veilig hebben van de files...

                    ben bijvoorbeeld nu een foto boek aan het maken met beelden van de voorbije 8 jaar voor een klant ( opgroeien van een kindje in heel veel sessies ) . dus die data van 8 jaar geleden moet veilig zijn en gemakkelijk te bereiken voor gebruik...

                    wat denken jullie ?
                    lidnummer: BD1995BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe 8TB backuppen

                      Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
                      eigen gaat het gewoon om er ervoor te zorgen dat de files beschikbaar en veilig zijn.

                      Echt "archiveren" lijkt op dit moment overbodig... tot 3 jaar geleden werd alles van elke klant op een dvd gezet...

                      Maar op dit moment gaat het eigenlijk meer om het beschikbaar en veilig hebben van de files...

                      ben bijvoorbeeld nu een foto boek aan het maken met beelden van de voorbije 8 jaar voor een klant ( opgroeien van een kindje in heel veel sessies ) . dus die data van 8 jaar geleden moet veilig zijn en gemakkelijk te bereiken voor gebruik...

                      wat denken jullie ?
                      dan heb je het over beschikbaarheid, en niet backup... daar kan Raid voor dienen... maar dan vraag ik me af in welk formaat je je files bewaart... 8T in jpeg lijkt me ontzettend veel... dus ik vermoed dat je tiff of raw gebruikt... en dan is de vraag... is dat echt nodig?

                      je zou de RAW files kunnen archiveren, of backuppen en de jpegs beschikbaar houden... Zo doe ik het...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe 8TB backuppen

                        't is te zien wat je er voor over hebt hé en hoe essentieel die data is.

                        een goed backup systeem die serieus wa data aankan kost u iets.
                        ik zou uitkijken naar: klikkie kunnen wrs disks in van 2gb (je zal wel niet kunnen mirroren denk ik.

                        of als't iets meer mag zijn: klikkie dan kan je effe verder.

                        er zijn nog andere merken, 't is maar een vb.

                        een leuk blogpostje ivm storge en bu door chase jarvis:
                        klikkie
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe 8TB backuppen

                          Maar zolang je geen backup hebt is je data toch geenszins veilig?!

                          Ik zeg maar: een virus / usererror / 2 kapotte disks / stroompiek / ... vaarwel 8TB aan data... bah mag het niet gedacht hebben...

                          Als die ultriums te duur zijn zou in principe nog steeds ergens een DAS kunnen maken met 8 1TB disks, zal wel goedkoper zijn in principe.
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe 8TB backuppen

                            Wij werken steeds in raw.
                            Per klant is er een folder met daarin alles beelden ( raw, bewerkte psd, digitale boeken, jpg voor prints)

                            die 8tb, bereik je niet op 6 maanden hé , dit is werk van 10 jaar ver, digitaal werk...

                            @david: ik weet dat dergelijke systemen bestaan, en ben bereid er ook een euro aan te spenderen, het is tenslotte inkomen hé , die beelden...

                            zouden jullie in zo'n geval kiezen voor gemirrorde schijven of eerder een raid 6 bijvoorbeeld...
                            lidnummer: BD1995BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe 8TB backuppen

                              Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
                              Wij werken steeds in raw.
                              Per klant is er een folder met daarin alles beelden ( raw, bewerkte psd, digitale boeken, jpg voor prints)

                              die 8tb, bereik je niet op 6 maanden hé , dit is werk van 10 jaar ver, digitaal werk...

                              @david: ik weet dat dergelijke systemen bestaan, en ben bereid er ook een euro aan te spenderen, het is tenslotte inkomen hé , die beelden...

                              zouden jullie in zo'n geval kiezen voor gemirrorde schijven of eerder een raid 6 bijvoorbeeld...

                              Hoh, waarom RAID 6? Niet alle controllers kunnen dat aan, RAID 5 zou in principe al voldoende moeten zijn.
                              Eigenlijk zouden we de huidige situatie moeten weten vooraleer we advies kunnen geven.


                              Vraagske, zoals het nu opgezet is en zoals je blijkbaar plant op te zetten is die 10 jaar werk eigenlijk niet zo belangrijk?
                              Een welgemikt onweer en je data is gewoon weg...ongeacht of je nu RAID 1, 10, 5 of 6 gebruikt..

                              brrr tricky business me dunkt, volgens mij onderschat je de waarde van een goede backup en heb je tot op heden al heel veel geluk gehad.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X