Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

graag tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • graag tips

    hey,
    ik ga morgen naar de eerste cyclocross van het jaar zien en zou graag wat foto's maken.
    ik heb een eos450d en denk de lens 55-250is mee te nemen.
    graag advies hoe ik de mooiste foto's kan nemen.
    Trek ik best manueel?
    zet ik het op sport? of een beter advies voor deze sportfotografie
    en mits een goeie belichting wat is de beste iso?
    En nog andere tips zijn zeker meer dan welkom.

  • #2
    Re: graag tips

    Als ik naar de motorsport zou gaan met de 55-250mm van canon(toplensje heb ik ook trouwens gehad) zou ik hem niet op de sportstand zetten...ik denk dat ge beter foto's neemt als ge hem zet zodat ge u sluitertijd zelf kunt bepalen....en het diafragma zich aanpast aan de door u gekozen sluitertijd....je moet natuurlijk wel opletten dat er genoeg licht aanwezig is....als het een mooie zonnige dag is zou dat zeer goed moeten lukken,als het bewolkt is of een sombere donkere dag kun je met je iso-waarden spelen.
    Tot Iso 800 is met de 450D geen probleem.
    Iso hangt af van de weersomstandigheden.......manueel is ook te proberen maar voor motorsport
    Als ge hem op stand A zet (diafragmavoorkeuze) kun je zelf bepalen hoeveel licht je doorlaat. Je moet dan wel zien dat je sluitertijd nog redelijk hoog is anders zijn de crossers bewogen....of je moet de panningtechniek goed onder de knie hebben...met lagere sluitertijd bv 1/30 moet je dan de voorbijrijdende crossers volgen in een vloeiende beweging en dan een foto nemen tijdens die beweging. Geeft dikwijls mooie resultaten en ook het gevoel van snelheid weer in de foto....mits een beetje oeffenen lukt dat soms aardig goed.

    Succes

    Grtz Dirk
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: graag tips

      Oorspronkelijk geplaatst door frankie en cindy Bekijk bericht
      en mits een goeie belichting wat is de beste iso?
      De laagste waarde, waarbij je door jouw gewenste scherptediepte bij de juiste sluitertijd kan halen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: graag tips

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        De laagste waarde, waarbij je door jouw gewenste scherptediepte bij de juiste sluitertijd kan halen.
        Voilà beter kun je het niet zeggen eigenlijk.

        grtz

        Dirk
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: graag tips

          als het weer blijft zoals nu (10u zondagmorgen) dan kun je misschien ook bijflitsen, anders een wat troosteloos grijs beeld.
          En met je telezoom met beperkte maximale lensopening: ook over uw snelheid zul je weinig keuzevrijheid overhouden tenzij hoge ISO, maar dan terug kwaliteitsverlies.

          mvg

          Franky

          Comment


          • #6
            Re: graag tips

            Ik weet natuurlijk niet hoe ver je van die auto's af staat, ik neem aan op redelijk acceptabele afstand i.v.m. veiligheid etc, maar de vraag is of flitsen dan helpt. Je zult dan een flinke flitser nodig hebben om bij te lichten.
            http://www.mariorentmeester.nl &
            http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
            | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

            Comment


            • #7
              Re: graag tips

              Ik dacht dat cyclocross vooral over fietsen ging ;-)

              Manueel is m.i. geen optie. Met je 55-250 maak je waarschijnlijk foto's van ver dus bijflitsen met de interne flitser zal niet veel uitmaken. Een (goede) externe flitser misschien wel.
              Dus rest sportstand inderdaad, of nog beter in tv stand en de iso aanpassen zodat je belichtingstijd kort genoeg is en bedenken dat hoe hoger de isowaarde is hoe groter de ruis.
              Beetje proberen te pannen (renner meevolgen tijdens zijn passage) kan ook mooie foto's opleveren.
              Paar testfoto's maken voor de passage van de renners om zo een idee te hebben van de lichtomstandigheden en de juiste afstand. Er zijn altijd renners die zich een beetje opwarmen en zo kun je testen. Nadien heb je eerst de liefhebbers. Vergeet natuurlijk niet dat er in de cross een stukje harder zal gefietst worden.

              Succes!
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: graag tips

                Misschien te simpel maar toch maar even zeggen: vergeet niet je toestel op Ai servo te
                zetten in plaats van one shot.

                Comment


                • #9
                  Re: graag tips

                  Het is inderdaad een grijze dag.
                  Probeer donkere plaatsen (bos) te vermijden met jouw f4 lens. Ik zou ISO 800 gaan hoewel ik niet weet hoe de 450D hiermee omgaat.
                  Een Canon en een paar bokaalglazen.

                  Comment

                  Working...
                  X