Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

    Iemand al prille ervaringen met deze lens of foto's in combi met D700 te bekijken ?

    Is reeds verkrijgbaar blijkbaar ...

    Edit : heb er zelf al wat 'samples' van gevonden

    Ziet er zeker niet slecht uit... De kriebels beginnen op te borrelen
    Last edited by Wimpy; 16 september 2010, 13:01.

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

    Alles over testfoto%27s-nikon-af-s-nikkor-28-300mm-f-3-5-5-6g-vr op digifotopro.nl - Het laatste nieuws over camera’s, objectieven, interviews, exposure, talent, software en meer.


    Onderaan. Genomen met D3x van 24MP

    Qua scherpte en kleuren zit het goed.

    Er is alleen wel heel véél vervorming. Zie deze foto: http://download.service.viewbook.com...3/dsc_5254.zip

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
      Er is alleen wel heel véél vervorming. Zie deze foto: http://download.service.viewbook.com...3/dsc_5254.zip
      Klopt heb ik ook gelezen in de link die ik opgeef, zou wel één van de enige sterke minpunten zijn en iets minder van belang denk ik als je niet te veel architectuur fotografeert, zo'n lens is altijd een compromis dat weet ik ook wel maar lijkt me soms toch handig.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

        Na het zien van de testfoto's begin ik sterk overtuigd te raken dat ik deze lens met der tijd wel zal kopen.
        Mooie wandellens. Ideaal voor zoals nu op vakantie tijdens een familie wandelingetje.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

          update van deze topic :


          Eerste resultaten van deze lens in combi met D700 zijn serieus boven mijn verwachtingen, zeer scherp, goed contrast en kleuren, vervorming zeker aanwezig tot 35 mm en alleen storend bij gebouwen maar goed te corrigeren.
          Zeer mooi bereik op FF.
          Zal veel als 'reis/wandellens' gebruikt worden

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

            @ Wimpy,

            Een vraagje, is het bij uw lens ook zo dat ze in vergelijking met een 70-300 VR maar tot ongeveer 250 mm gaat, ipv 300 mm ? Dit is het eerste wat mij opviel aan deze lens.
            Voor de rest ben ik ze nog aan het uittesten, maar de (andere) eerste indrukken zijn vrij positief, ik zal er wel nog eens verslag van uitbrengen.

            mvg

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

              Oorspronkelijk geplaatst door Perico;
              @ Wimpy,

              Een vraagje, is het bij uw lens ook zo dat ze in vergelijking met een 70-300 VR maar tot ongeveer 250 mm gaat, ipv 300 mm ? Dit is het eerste wat mij opviel aan deze lens.
              Voor de rest ben ik ze nog aan het uittesten, maar de (andere) eerste indrukken zijn vrij positief, ik zal er wel nog eens verslag van uitbrengen.

              mvg
              70-300 nooit gehad...

              Wat bedoel je met maar tot 300mm gaan ? De mijne gaat tot 300, capture one geeft toch ook 300 mm aan bij mij.
              Ik heb de lens tegen beter weten in gekocht met de nodige 'reserves', maar ben positief verrast, heb ooit de tamron 28-300 lang geleden gehad, de dag tegen de nacht verschil !!

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                Wat ik bedoel, is als ik deze lens vergelijk met andere lenzen, dat de 300 mm van de 28-300 ongeveer gelijk komt aan 250 mm bij andere lenzen, dat ik eerder een 28-250 heb ipv een 28-300.
                Dit kan je ook zien als je op verschillende brandpuntsafstanden foto's trekt, dat ze vanaf ongeveer op 250 mm (volgens de exif-gegevens) tot aan de 300 mm zo goed als geen verschil meer op zit.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Perico;
                  Wat ik bedoel, is als ik deze lens vergelijk met andere lenzen, dat de 300 mm van de 28-300 ongeveer gelijk komt aan 250 mm bij andere lenzen, dat ik eerder een 28-250 heb ipv een 28-300.
                  Dit kan je ook zien als je op verschillende brandpuntsafstanden foto's trekt, dat ze vanaf ongeveer op 250 mm (volgens de exif-gegevens) tot aan de 300 mm zo goed als geen verschil meer op zit.
                  Ik heb geen andere nikkor die tot 300 mm gaat dus kan niet vergelijken Zou me wel verwonderen dar er 50 mm verschil opzit tov de opgegeven waarden ?

                  Bij het nemen van testfoto's stel ik idd wel vast dat capture one zowel bij 250 als 300 mm 300 mm opgeeft...


                  Edit : volgens Ken Rockwell is het wel degelijk 300 mm afhankelijk van de afstand waarvan je van het onderwerp staat ? Kan iemand dit uitleggen ?
                  Last edited by Wimpy; 6 oktober 2010, 17:04.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                    is het wel degelijk 300 mm afhankelijk van de afstand waarvan je van het onderwerp staat ? Kan iemand dit uitleggen ?
                    De zoom wordt opgegeven bij oneindig en zal als er op een kortere afstand scherpgesteld wordt minder worden. Dat is bij alle/veel zoomlenzen zo.

                    Bij lenzen met een lage lichtsterkte kan je die nog goed zien gebeuren als je aan de afstandring draait.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen;
                      De zoom wordt opgegeven bij oneindig en zal als er op een kortere afstand scherpgesteld wordt minder worden. Dat is bij alle/veel zoomlenzen zo.

                      Bij lenzen met een lage lichtsterkte kan je die nog goed zien gebeuren als je aan de afstandring draait.
                      Bedankt voor de info.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                        Ik heb vandaag nog eens wat testfoto's gemaakt op ongeveer een 100-tal meter, en het verschil wordt inderdaad al een stuk kleiner in vergelijking met de 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                          Effe een kleine bevinding van deze lens ;

                          Groothoek : ik heb ze vergeleken met de Tamron 28-75 2.8 (laatste versie). Op 28 mm is de 28-300 softer, zeker volledig open, maar naarmate men meer naar de 75 mm gaat, wordt het verschil steeds kleiner, tot zelfs iets scherper. Zelfs in de hoeken ziet her nog zeer behoorlijk uit. De kleuren van de 28-75 zijn iets warmer, maar iets minder natuurlijk. Op 28 mm heeft men natuurlijk een vrij grote vervorming (men kan ook niet alles willen natuurlijk), maar deze zijn natuurlijk eenvoudig te corrigeren met Lightroom,...

                          Tele : hier heb ik ze vergeleken met de Nikon 70-300 VR, en ik moet zeggen dat ze er gerust naast mag staan : scherp, mooi contrast, mooie kleuren, vervorming is veel minder als bij groothoek,... volledig te vergelijken met de 70-300.

                          Heel tevreden van na de eerste testjes (kleine test volgt op het autosalon van Parijs en grote test daarna gebeurt in Rome ), maar dit is toch zowat de beste superzoom die ik al in mijn handen gehad heb (die superCanon heb ik nog niet vast gehad ), en als wandellens zal ze zeker veel gebruikt worden (niet iedereen loopt graag gedurende een week een hele dag rond met een paar kg glas, en dagelijks een 25-tal keer moeten wisselen van lens...)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Perico;
                            Effe een kleine bevinding van deze lens ;

                            Groothoek : ik heb ze vergeleken met de Tamron (laatste versie). Op 28 mm is de 28-300 softer, zeker volledig open, maar naarmate men meer naar de 75 mm gaat, wordt het verschil steeds kleiner, tot zelfs iets scherper. Zelfs in de hoeken ziet her nog zeer behoorlijk uit. De kleuren van de 28-75 zijn iets warmer, maar iets minder natuurlijk. Op 28 mm heeft men natuurlijk een vrij grote vervorming (men kan ook niet alles willen natuurlijk), maar deze zijn natuurlijk eenvoudig te corrigeren met Lightroom,...

                            Tele : hier heb ik ze vergeleken met de Nikon 70-300 VR, en ik moet zeggen dat ze er gerust naast mag staan : scherp, mooi contrast, mooie kleuren, vervorming is veel minder als bij groothoek,... volledig te vergelijken met de 70-300.

                            Heel tevreden van na de eerste testjes (kleine test volgt op het autosalon van Parijs en grote test daarna gebeurt in Rome ), maar dit is toch zowat de beste superzoom die ik al in mijn handen gehad heb (die superCanon heb ik nog niet vast gehad ), en als wandellens zal ze zeker veel gebruikt worden (niet iedereen loopt graag gedurende een week een hele dag rond met een paar kg glas, en dagelijks een 25-tal keer moeten wisselen van lens...)


                            Morgen tijdens een wandeltocht ga ik ze eens uitgebreid aan de tand voelen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ???

                              Hierbij wat fotootjes getrokken met deze lens, op het autosalon van Parijs.

                              Foto's zijn in Lightroom lichtjes verscherpt, + een kleine ruisonderdrukking (minimum 1600 iso), lokaal contrast wat verhoogd, en waar nodig een lenscorrectie toegepast (t/m 35 mm ongeveer). En hier en daar nog een paar kleine aanpassingen.

                              mvg

                              Peter

                              Last edited by Perico; 18 oktober 2010, 12:04.

                              Comment

                              Working...
                              X