Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sportlens

    hallo,

    ik ben op zoek naar een betaalbare sportlens die ik kan gebruiken voor foto's veldrijden te trekken, ik doe het voor mijn hobby maar wil toch graag een goede lens hebben.
    wie kan mij aub helpen?

    mvg,

    genedroopy

  • #2
    Re: sportlens

    Misschien handig om te vermelden welke body u gebruikt. Canon/Nikon/Pentax/Sony/Sigma, en wat is in uw ogen betaalbaar, gewoon een max budget is handig om te vermelden.
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: sportlens

      Oorspronkelijk geplaatst door genedroopy Bekijk bericht
      hallo,

      ik ben op zoek naar een betaalbare sportlens die ik kan gebruiken voor foto's veldrijden te trekken, ik doe het voor mijn hobby maar wil toch graag een goede lens hebben.
      wie kan mij aub helpen?

      mvg,

      genedroopy
      Mij lijkt een lens in de 70-300mm range niet slecht.


      -m-
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: sportlens

        Een lichtsterke lens is handig bij veldrijden omdat ze die sport vooral beoefenen tijdens de donkere maanden van het jaar.
        Meestal gebruik ik daarvoor een 70-200 f2,8 maar dat is dus een dure optie.

        Vorig jaar heb ik een aantal foto's gemaakt met de Canon 85mm f1,8 en eigenlijk is die lens daarvoor zeker niet slecht. De AF is heel snel, en op f2,8 krijg je nog heel scherpe beelden. f1,8 geeft te weinig scherptediepte, dan is het heel moeilijk om op het juiste punt scherp te stellen, daarom zet ik het diafragma bij actiefotografie zelden verder open dan f2,8.

        Met 85mm kom je op de meeste plaatsen ook gemakkelijk toe, want je kan overal heel dicht bij komen. Een zoomlens heb je niet nodig, je zoekt een goede plaats van waaruit je foto's kan maken en dan maak je de foto als de renner groot genoeg in beeld komt.
        Zo werk ik met een zoomlens ook, vooraf een brandpuntsafstand instellen, en dan de foto maken op het juiste ogenblik.


        Maar het is wel handig dat we weten op welke camera de lens moet passen...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: sportlens

          Als je een Canon gebruiker bent, kan ik met veel overtuiging de 70-200 f/4 aanraden. Die lens is topkwaliteit en betaalbaar. De IS versie is wel duurder maar door het lage gewicht is deze lens makkelijk uit de hand hanteerbaar zonder stabilisatie. Ik gebruik ze héél veel voor opdrachten.

          Last edited by EoSuSeR; 17 september 2010, 04:31.

          Comment


          • #6
            Re: sportlens

            De Sigma 70-200 f2.8 apo dg II is een betaalbaar alternatief voor de merklenzen. Die gebruik ik op mijn Pentax.
            Voor mijn Canon 1DMk2 ben ik eerder geneigd om naar de Canon EF 70-200 f4 (zonder IS) omdat de combo mijn anders te zwaar wordt.
            Een Canon en een paar bokaalglazen.

            Comment


            • #7
              Re: sportlens

              Als genedroopy nog eens langs komt, en vertelt op welke camera de sportlens moet passen, dan kunnen we hem of haar ook beter helpen...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: sportlens

                Nikon zie ik staan.
                Ik ken iemand die de Sigma 70-200 APO DG HX II gebruikt op een D700 met verbluffend resultaat. Die lens kun je tweedehands vinden voor 450 tot 550 euro. Let wel dat je hier de tweede generatie hebt (HXII).
                Eén van de forumleden verkoopt een Nikor 70-200 vr1 voor 800 euro. Toch al direct bijna het dubbel van de Sigma.
                Tamron heeft ook een heel goede 70-200 met optiek die beter lijkt dan Sigma maar waarvan de AF moet onderdoen voor de Sigma.

                Ik denk dat je moeilijk om de Sigma 70-200 om heen kunt als je het budget een belangrijke factor is. Sigma heeft nu ook de 70-200 met ingebouwde stabilisatie maar voor sport, waar de sluitersnelheid, gewoonlijk vrij hoog ligt, zou ik niet opteren voor stabilisatie.
                Een Canon en een paar bokaalglazen.

                Comment


                • #9
                  Re: sportlens

                  Ik zou anders eerder opteren voor de eerste generatie van Sigma...

                  Optiek is ongewijzigd, scherpstelgebied is kleiner, dus in principe sneller...enige verschil in de I en de II is de "macro" waarop deze lens ook nog eens middelmatig tot slecht presteert.

                  Feitelijk maakt het niet zo heel veel uit, maar een versie I zou ik voor dat geld ook zeker niet laten liggen hoor.
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: sportlens

                    als het voor nikon is : de 70-200 / 2.8 f VR 2 . ( als het erafkan tenminste )
                    dit is echt een toplens , beter vind je niet .
                    bij minder goed weer, en dan nog in het bos maak je nog steeds zeer goede foto's.
                    auto focus werkt zeer snel ! toch wel belangrijk voor bewegende veldrijders. snel, goed belicht en scherp op de foto in slechtere weers omstandigheden.
                    kost wel klein 2000 euro , maar je krijgt er werkelijk iets voor terug.
                    een investering .
                    ik heb ze op een instap model ( nikon D3000 ) staan. je moest eens zien wat een foto's ik daar mee schiet .
                    2 body's en wat lenzen ..

                    older and wiser ... my arse

                    Comment


                    • #11
                      Re: sportlens

                      ik weet niet of het wel een tele moet zijn. Bij veldrijden is het niet zo moeilijk om dicht te komen. Vraag maar aan die man die ooit (ben zijn naam kwijt, Nederlands renner) uitschold!

                      ik zou eerder denken aan een 35 1.8. ze zitten daar ook vaak in de boskes te crossen dus echt lichtsterk is wel nodig. een 50 1.4. met een beetje strategisch posten lijkt me dat beter dan een 2.8 zoom.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment

                      Working...
                      X