Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opvolgers van 18-55 + 55-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opvolgers van 18-55 + 55-200

    Hello

    My gear:
    Nikon D60
    18-55mm DX VR II
    50-200mm DX VR
    35mm 1.8f DX VR

    Mijn vraag
    Nu, de 35mm vind ik een toplens & loop ik soms de hele dag mee rond.
    Het gaat hier eerder over de 18-55 & de 55-200. Ik kocht de 55-200 omdat ik wat zoom miste op de kitlens 18-55mm. Echter blijkt dat ik nu amper/geen gebruik maak van die 55-200.
    Vind het namelijk een heel gedoe om (veel) van lens te wisselen. Want zoveel zoomfoto's maak ik nu ook weer niet op bvb een citytrip, familie feest, ... (en na enkele zoomfoto's gaat de lens er weer af eigenlijk..)

    Conclusie: het lijkt me beter -voor mij allesins- om een vervanger te hebben voor de 18-55 en de 55-200mm lenzen.
    Ik las al veel positiefs over de kitlens met meer zoombereik: de nikon 18-105.
    Een 18-200 is ook een toffe lens, maar zoveel wil ik er niet aan uitgeven (500eur). Mijn budget ligt eerder rond de 200eur (zou de 18-55 en de 55-200 doorverkopen en dan met wat opleg -of 2e hands-, iemand misschien een idee wat deze 2 lensjes nog waard zijn?)

    Iemand een ander alternatief of zit mijn redenering/idee wel goed?

  • #2
    Re: Opvolgers van 18-55 + 55-200

    de 18-55 is gewoon een heel goede lens. Ze ziet er niet uit en voelt aan alsof ze elk moment uiteen kan vallen, maar de prentjes die eruit komen doorstaan de vergelijking met lenzen die veelvouden van dat kosten. Ik heb die 3 jaar bijna dagelijks gebruikt en slechts heel af en toe op een beperking gestoten.

    Aan lenzen wisselen, moet je gewoon wennen. Dat hoort nu eenmaal bij fotografie.

    Wat mis je eigenlijk? Je geeft aan geen groter zoombereik nodig te hebben, je zegt weinig over de omstandigheden waarin je fotografeert. Heb je meer lichtsterkte nodig? Het is misschien wel goed voor de economie om nieuwe lenzen te kopen, maar voor jou beter als die echt aan een behoefte voldoen. 'Niet graag lenzen wisselen' beschouw ik niet als een probleem.

    Binnen die 200€ zou ik gewoon zeggen om te wennen aan lenzen wisselen en misschien een stevig* statief kopen.

    * Ik bedoel echt stevig, de mijne wiebelt heen en weer enkel door de beweging van de spiegel.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Opvolgers van 18-55 + 55-200

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      de 18-55 is gewoon een heel goede lens. Ze ziet er niet uit en voelt aan alsof ze elk moment uiteen kan vallen, maar de prentjes die eruit komen doorstaan de vergelijking met lenzen die veelvouden van dat kosten. Ik heb die 3 jaar bijna dagelijks gebruikt en slechts heel af en toe op een beperking gestoten.

      Aan lenzen wisselen, moet je gewoon wennen. Dat hoort nu eenmaal bij fotografie.

      Wat mis je eigenlijk? Je geeft aan geen groter zoombereik nodig te hebben, je zegt weinig over de omstandigheden waarin je fotografeert. Heb je meer lichtsterkte nodig? Het is misschien wel goed voor de economie om nieuwe lenzen te kopen, maar voor jou beter als die echt aan een behoefte voldoen. 'Niet graag lenzen wisselen' beschouw ik niet als een probleem.

      Binnen die 200€ zou ik gewoon zeggen om te wennen aan lenzen wisselen en misschien een stevig* statief kopen.

      * Ik bedoel echt stevig, de mijne wiebelt heen en weer enkel door de beweging van de spiegel.
      Alvast bedankt voor de reactie.
      Ik weet dat 'niet graag lenzen wisselen' nogal stom overkomt, maar ik zal het zo zeggen: Ik zou het handig vinden dat ik niet veel van lens moet wisselen.

      En wat ik dus mis: zoombereik van de 18-55 is nét te kort voor all-around, en met de 55-200 zit ik al onmiddellijk "te ver" te zoomen.
      Daarom lijkt me de 18-105 handiger. (mits de foto-kwaliteit natuurlijk niet drastisch naar beneden gaat)

      Meer lichtsterkte heb ik niet echt nodig op zo'n lens, ik gebruik de 35mm 1.8 wel in donkere situaties.
      De omstandigheden waarin ik het meeste fotografeer zijn op citytrip, vakantie, feestjes (familie, ..), uitstappen, ..

      Ik denk er nog even over na

      Comment


      • #4
        Re: Opvolgers van 18-55 + 55-200

        ik heb net dezelfde body en lenzen en heb me sinds enkele weken ook de 18-105 VR gehaald en doet net wat ik van hem verwacht (de iets grotere zoom voor alledaags gebruik)

        Comment


        • #5
          Re: Opvolgers van 18-55 + 55-200

          Ik heb de 18-105 ook en vind dit een zeer goede kitlens voor alledaags gebruik zeker aan te raden zelfs....levert mooie foto's en is qua scherpte beter dan de 18-200 VR van Nikon.

          Grtz Dirk
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment

          Working...
          X