Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Nikkor(s)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Nikkor(s)?

    De vraag is wat voorbarig, omdat de Nikon camera nog besteld moet worden, maar stel hem toch, zodat ik straks alles in één keer kan bestellen.

    De keuze is dus gemaakt om, naast mijn Sigma camera, een FF Nikon, de D700 aan te schaffen. Als het goed is kan ik deze aanschaf in de volgende maand doen.

    Nu was het originele plan om de D700 aan te schaffen in combinatie met de 70-200 f2.8 VR II. Het budget valt waarschijnlijk iets lager uit, dus zal ik keuzes moeten maken in de lenzen die ik er vanaf begin bij neem (wil in principe geen tweedehands).

    Het budget dat overblijft voor lenzen zal maximaal een duizend euro zijn, is het meer dan gaan we natuurlijk alsnog voor de 70-200


    Voor die duizend euro zit ik dan aan de volgende lenzen te denken;
    • Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G (standaard objectief welke er sowieso zal komen).
    • Nikkor AF-D 85mm F 1.8 (de f1.4 is nog te duur, maar moet er met de tijd wel komen. Met name voor portretten (studio) moet de 1.8 toch ook ruim voldoende zijn om mee te starten?)
    • Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR (als tussenoplossing voor de 70-200, het is natuurlijk een heel ander soort lens en daarom twijfel ik ook. Hoor er veel goeds over, maar die lichtsterkte he...)


    De 50mm is dus geen twijfel over, die moet er sowieso komen, enkel als het budget een 70-200 toelaat dan krijgt die voorrang.

    De 85mm heb ik ook niet zoveel twijfel over, ja het is tijdelijk...maar de 1.4 is gewoon nog even "out of reach"

    De 70-300...tjah...een beetje tele is natuurlijk lekker, met name op evenementen en dergelijke. Ik hoop dat de camera op ISO performance de lichtsterkte kan compenseren tot acceptabele afdrukken van 20 bij 30 zeg maar? Áls deze lens er komt is het wel grotendeels voor actiefoto's en veraf portretjes. Twijfel dan of de bokeh een beetje lekker is voor de portretjes en de AF in combinatie met de D700 snel genoeg voor de actie. Ook deze zal bij aanschaf van een 70-200 waarschijnlijk weer verkocht worden, tenzij ik veel tussen de 200-300mm zit...maar daar zijn imho betere oplossingen (lenzen) voor.

    Als ik als voorbeeld een paardenshow, buiten, neem...gaat de combinatie 70-300 D700 me dan teleur stellen? Of is daar met een beetje inzet en inzicht wel goed mee te werken? Nogmaals...het is afdruk kwaliteit dat telt.

    Heb ik zo een goed starterssetje bedacht? Of zie ik budgetair aantrekkelijk goede lenzen over het hoofd?
    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: Welke Nikkor(s)?

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Als ik als voorbeeld een paardenshow, buiten, neem...gaat de combinatie 70-300 D700 me dan teleur stellen? Of is daar met een beetje inzet en inzicht wel goed mee te werken? Nogmaals...het is afdruk kwaliteit dat telt.
    Ik heb dezelfde combinatie en die gaat je voor buiten zeker niet teleur stellen! Buiten heb je toch licht genoeg dus zoveel extra inzet zal je ook niet nodig hebben. Plus dat de VR ook al veel helpt. Voor z'n prijs vind ik het een toplens.

    Comment


    • #3
      Re: Welke Nikkor(s)?

      70-300 en d700 zal zeker niet teleurstellen hoor.
      lens is best een goeie hoor.

      50 en 85 zijn ook goed, daar zal je plezier aan hebben.
      als standaard lens zou ik de tamron 28-75 f2.8 nemen, best wel ok.
      veel goeie dingen over te lezen (en een aantal tevreden gebruikers hier, diverse camera merken)
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Welke Nikkor(s)?

        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
        70-300 en d700 zal zeker niet teleurstellen hoor.
        lens is best een goeie hoor.

        50 en 85 zijn ook goed, daar zal je plezier aan hebben.
        als standaard lens zou ik de tamron 28-75 f2.8 nemen, best wel ok.
        veel goeie dingen over te lezen (en een aantal tevreden gebruikers hier, diverse camera merken)
        Ik wil zoveel mogelijk "in één keer goed" kopen en alleen op die lenzen willen "beknibbelen" waarvan ik het bereik nodig heb, maar de centen nog even niet voor de juiste heb. De 85 durf ik inderdaad best aan. Bij een 28-75 ben ik bang dat ik met een scheef oog naar de 24-70 van Nikkon blijf kijken, welke uiteindelijk de bedoeling zal moeten zijn. Maar ga eens zoeken naar info over deze lens
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Welke Nikkor(s)?

          Een 2de handse Nikkor 80-200 2.8 lijkt mij ook een zeer goede optie. Een schuizoom heb je voor minder dan de helft van je budget. Misschien kun je binnenkort een 85 AFD 2de hands kopen van iemand, die niet zonder de AFS versie kan leven.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke Nikkor(s)?

            Maar die 80-200 is niet zo heel snel met de AF toch?

            AF-snelheid is voor mij, op dat bereik, toch wel het belangrijkste namelijk...zit ook al met een schuin oog naar de non-OS versie van Sigma te kijken van de 70-200, die is ook niet duur meer en zeker snel...alleen wat minder bruikbaar volopen...

            Ik ben bang dat zelfs de oude versie van de 85mm 1.4 nog iets te duur gaat zijn (is niet opeens een slechtere lens geworden )

            De tamron ziet er overigens als een interessante optie uit...stom dat ik in dat kamp nog niet gekeken had.
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Welke Nikkor(s)?

              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              Maar die 80-200 is niet zo heel snel met de AF toch?

              AF-snelheid is voor mij, op dat bereik, toch wel het belangrijkste namelijk...zit ook al met een schuin oog naar de non-OS versie van Sigma te kijken van de 70-200, die is ook niet duur meer en zeker snel...alleen wat minder bruikbaar volopen...

              Ik ben bang dat zelfs de oude versie van de 85mm 1.4 nog iets te duur gaat zijn (is niet opeens een slechtere lens geworden )

              De tamron ziet er overigens als een interessante optie uit...stom dat ik in dat kamp nog niet gekeken had.
              zelf keek ik ook meestal naar nikon en sigma.
              tot ik een vervander zocht voor mijn kitlens, massa's reviews gelezen.
              tamron 17-50 en 28-75 kwamen steeds terug
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Welke Nikkor(s)?

                De AF van een AFD 80-200 is niet één van de rapste, maar als je eenmaal een onderwerp gefocust hebt, blijft die gewoon volgen. Ik heb onlangs nog een F16 met een 80-400, die nog langzamer is kunnen tracken, maar ook een paard in volle galop recht op mij af kon die 80-400 goed volgen. Ook goed gebruik van de focuslimitter helpt een boel.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Nikkor(s)?

                  Nog even geduld en de 24 120 F/4 is in de winkel.
                  Ik denk dat die nieuwkomer een mooie startlens is voor de D700, en nadien kan je nog andere lenzen bijkopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Nikkor(s)?

                    Zo'n 24-120 zal het net niet zijn voor mij ben ik bang...

                    Die 80-200 die zie ik staan als schuifzoom en als draaizoom, behalve schuiven en draaien nog andere (grote) verschillen tussen die twee? In prijs maken ze elkaar tweedehands niet veel uit namelijk.
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Nikkor(s)?

                      En die nieuwe Sigma 70-200/2.8 OS?

                      http://www.lenstip.com/263.1-Lens_re...PO_OS_HSM.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Nikkor(s)?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                        Zo'n 24-120 zal het net niet zijn voor mij ben ik bang...

                        Die 80-200 die zie ik staan als schuifzoom en als draaizoom, behalve schuiven en draaien nog andere (grote) verschillen tussen die twee? In prijs maken ze elkaar tweedehands niet veel uit namelijk.
                        De draaizoom heeft de voorkeur op een schuifzoom. Een schuifzoom zou nogal last hebben van lens creep.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Nikkor(s)?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          OS is op een lens als deze geen must en dan vind ik de Sigma toch wel de helft te duur...dan liever 500 erbij en de Nikon kopen...de oude Sigma is wel een optie budgetwise...
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Nikkor(s)?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            De draaizoom heeft de voorkeur op een schuifzoom. Een schuifzoom zou nogal last hebben van lens creep.
                            Ik vond de schuifversie veel makkelijker te bedienen als de mijn draaiversie van nu, als je niet van af statief werkt en dan ook nog niet naar boven of naar beneden schiet, heb je weinig last van de lenscreep. De lens is ook eigenlijk niet geschikt voor statief of je moet de speciale manfrotto houder aanschaffen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Nikkor(s)?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

                              Die 80-200 die zie ik staan als schuifzoom en als draaizoom, behalve schuiven en draaien nog andere (grote) verschillen tussen die twee? In prijs maken ze elkaar tweedehands niet veel uit namelijk.
                              de optiek zou identiek zijn. Ik heb gisteren de draaizoom gekocht: schitterend spul!!!

                              Welkom in Nikonland
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X