Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro met tussenringen (en 24-70 of 70-200)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro met tussenringen (en 24-70 of 70-200)

    Beste,

    Heeft iemand ervaring met macro-fotografie adhv tussenringen op een FF met een 24-70 of 70-200?

    Het verhaal zit als volgt:
    Volgende week vertrek ik voor een drietal weken naar Ecuador. Een goeie week daarvan ga ik doorbrengen op de Galapagos eilanden. Ik ben er me goed van bewust dat geen enkele foto de effectieve herinneringen zal kunnen evenaren. Toch zou het me wel wat pijn doen om al het moois te aanschouwen zonder m'n trouw toestel aan m'n zijde om af en toe iets vast te leggen op de gevoelige plaat.
    Wat ik meeneem:
    • Body (5DmkII)
    • 24-70 F/2.8 L (voor de wide-angle landschappen, portretjes, in de steden,...)
    • 70-200 F/2.8 L (voor buiten de steden, portretjes, diertjes,...)
    • eventueel 1.4 extender (als de diertjes nog iets te ver zijn)
    • polarisatiefilter (laagwatershots zonder teveel reflectie)

    Op de Galapagos-eilanden zou ik me echter ook wel eens aan macro durven wagen, als dit haalbaar is met de volgende beperkingen:
    • Ik heb geen macro-lens. Kopen zit er ook niet in. Tussenringen zou ik mogen lenen. Eventueel wil ik m'n 50mm1.4 nog meedoen, maar toch liefst niet. Alles moet in een trekzak kunnen, en met m'n huidige lenzen zit ik al aan de limiet (zoniet erover) van wat ik wil meesleuren.
    • Ik draag geen statief mee. (zelfde reden als hierboven)

    Mijn vragen:
    1. Zijn tussenringen eventueel een oplossing dan? 't Hoeft geen top-of-the-bill macro te worden, maar kortere scherpstel-afstand is wel handig denk ik.
    2. Bij gebruik van tussenringen, met welke van m'n 2 lenzen behaal ik dan de beste resultaten? (Of zou m'n 50mm1.4 nog betere resultaten geven?)
    3. Kan iemand me eenvoudig uitleggen wat de "vergrotingsfactor" concreet betekent, en welke invloed die tussenringen zouden hebben?


    Ik vond de volgende uitleg nogal verwarrend. (waarschijnlijk ligt het aan mij)
    Oorspronkelijk geplaatst door www.the-digital-picture.com
    With a relatively long closest focus distance of 55.1" (1400mm), the 70-200 IS is not going to be confused with a macro lens. A maximum magnification of .17x can be a limiting factor for very tight portraits with this lens on a full-frame body. Of course, extension tubes can help - taking the maximum magnification to .22x and .41x for 12mm and 25mm tubes respectively. The maximum magnification at 200mm is actually less when extension tubes are used (.06x and .14x) than when they are not present. Native maximum magnification is achieved at 200mm
    Bedoelt men met die .41x dan eigenlijk vergrotingsfactor 1:2.4?
    Heeft de brandpuntsafstand & sensorgrootte dan nog invloed?

    Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
    (Sorry voor al het leesvoer. Liever een duidelijke vraag om antwoorden naast de kwestie te beperken)
    Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

  • #2
    Re: Macro met tussenringen (en 24-70 of 70-200)

    Op voorhand mijn excuses dat ik niet teveel in detail treed over de technische kant van de zaak, maar ik denk dat de betere oplossing hier een voorzetlens is.
    Canon maakt een hele goeie 500D macro-voorzetlens die op je 70-200 past.

    Ik heb deze voorzetlens een tijd lang op mijn (Nikkor) 80-400 gebruikt en de resultaten zijn prima. Op 200mm kun je grotere insecten als waterjuffers en vlinders beeldvullend fotograferen.

    Persoonlijk vind ik zo'n voorzetlens ook wel een stuk handiger in gebruik, je lens blijft gewoon op de body zitten als je even geen macro's wil maken.
    Als je een idee wil krijgen van de kwaliteit/vergroting: http://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/tags/500d/
    Het enige relevante nadeel is dat die voorzetlens niet erg goedkoop is.

    Om toch wat relevante info te geven over tussenringen: http://users.telenet.be/beertjesfoto...senringen.html
    Last edited by ThierryM; 9 september 2010, 14:27.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Macro met tussenringen (en 24-70 of 70-200)

      Heb een tussenring op de EF 70-200 getest.
      Werkt heel goed, met behoud van af en diafragma (Kenko setje).
      Je kan dichterbij het onderwerp komen, het onderwerp wordt ongeveer 4 maal groter dan wat je normaal met deze lens kan bereiken. Beperkt verlies aan beeldkwaliteit en (heel) licht verlies aan helderheid.
      Gemonteerd op een 24-70 zou je theoretisch een nog sterkere vergroting kunnen bekomen (echter niet getest).
      Als je toevallig nog de kitlens EF 18-55 zou hebben: met deze lens bekom je echt heel goede resultaten, bijna niet te onderscheiden van een echte macro lens. Je zou die lens kunnen kopen als "macro lens" en constant de tussenring erop laten.
      Marc Doigny | Portretfotografie

      Comment

      Working...
      X