Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stel, ik ga fotografie studeren...wat daarna?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • stel, ik ga fotografie studeren...wat daarna?

    Ik vertoon veel interesse voor fotografie,
    en ga mss verder studeren in die richting.

    Later wil ik zeker en vast geen bureau jobke doen, dus niet uren tegen een computer zitten praten. Een job met afwisseling lijkt me een droom job.

    Ik dacht dat te vinden bij fotografie, klopt dat?
    Kom je goed aan de bak als fotograaf?
    zijn er doorgroei mogenlijkheden of is da alleem weggelegd voor de echte toppers?

    Welke soorten van jobs bestaan er in die richting er allemaal?
    Fotografen die voor een blad een reportage maken van pakweg barcelona of parijs, zijn dat enkelingen?

    groeten

    Robi
    greetz

  • #2
    Volgens mij niet makelijk.
    De meeste fotografen werken voor een blad, dat houd ook in de je een verslag erbij moet maken.
    Zo wil ik sportfotograaf worden, maar ook hier moet er een verslag bij gemaakt worden waar ik helemaal niet goed in ben, dus ben ik niet interessant voor de meeste sportbladen.(fotografen genoeg, maar dan de rest).
    Fotograaf zoals Hans van Uden die voor actueel werkt moet volgens mij dit ook zo realiseren, dus niet alleen mooie foto's maken met die mooie meiden maar ook nog in de pen kruipen.

    suc6
    Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

    Comment


    • #3
      Hey Tsjerno

      ik ben in september gestart met hetgeen jij plant te doen.... en 't bevalt me echt uitstekend... heb nog nooit zo'n fijne opleiding gevolgd...dus voor jou heb ik één raad: als je interesse in fotografie hebt, gewoon doen! Je kan alleen maar leren

      Wat betreft toekomstmogelijkheden.... hoop er niet op teveel... bekijk het zo...ofwel ben je steengoed en lever je dito werk ofwel ben je "a lucky one"..en dan vind je misschien een job in de fotografie.
      Alles is namelijk ooit al gedaan, er zijn heel veel fotografen, er zijn de gekende waarden in het wereldje en met de opkomst van prosumer digitale toestellen zijn er veel "amateurs" die werk van profs wegnemen...dus je moet het gewoon in de eerste plaats doen uit interesse... en als je dan geluk hebt, kan je'r je job van maken....maar gewoon uit interesse en voor je plezier is nog altijd de beste instelling denk ik

      in alle geval...good luck!!
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #4
        Om heel eerlijk te zijn; het beroep fotograaf gaat grotendeels verdwijnen. Zie ook de populaire thread "are pros doomed?" op dpreview.

        Een fotograaf van de oude stempel zal bij het lezen van bovenstaande zinnetje op zijn achterste poten gaan staan, maar dat maakt het er niet minder de waarheid om.

        Fotografen zullen enkel nog blijven bestaan, daar waar écht een inbreng van de fotograaf nog is vereist. Ik denk aan...
        -Situaties die gevaarlijk zijn. Oorlog, extreme weersomstandigheden. Hiervoor zal steeds een select aantal oorlogs- en natuurfotografen bestaan.
        -Portretfotografie. Hier beslist de fotograaf wat zijn model moet doen
        enz...

        Maar al de rest?
        - Produktfotografie wordt nú al merendeels uitgevoerd door niet-fotografen met een digitaal toestel. Met een paar editing-tools overweg kunnen is genoeg.
        - Event-fotografie wordt ook al voor het grote deel gedaan door de journalist zelf. Enkel in uitzonderlijke gevallen (waar pics moéten lukken en erg belangrijk zijn) wordt nog vertrouwd op een fotograaf. Bekijk het binnenlandse nieuws in je krant: enkel de foto's van grote sportevenementen zijn niet genomen door de journalist zelf.
        enz...
        -Bruidsfotograaf? Enkel diegenen die zich nog een dure fotograaf kunen verantwoorden én géén amateurfotograaf in de vriendenkring hebben zitten zullen dit soort fotograaf nog nodig hebben.
        Enz...

        En hoe komt dat? Dat komt omdat de digitale technologie het gros van het vroegere fotografenwerk overbodig maakt (ic. de donkere kamer). In de plaats komt de PC, en daar komen alle plaatjes tegenwoordig tot stand. Op de PC komen ook alle reportages/artikels tot stand. Dus als je - als fotograaf - niet achter een bureel wil zitten, en als je je fotografie niet wil combineren met ander werk (editor, journalist, ...), tja... dan ga je écht voor een plaatsje tussen de elite-fotografen.

        Dat kan ook hoor. Doorzettingsvermogen zal vereist zijn. Visie ook. Je moet "het oog" hebben hee. Ik wens je veel succes (no pun intended)!

        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          thx voor de uitleg.

          Ik merk al op dat je buiten je fotografische kunsten nog veel andere talenten moet hebben.

          Ik zou het zeker en vast voor men plezier doen, voort studeren tegen men goesting om "een diploma" te halen doe ik zeker niet. Maar als ik verder studeerd is dat ook wel met een oog op de toekomst.

          Ik wil niet blijven hangen...gewoon iets berijken in je leven.
          niet blijven hangen zoals vele mensen, bv 40jaar aan een freesmachiene staan of dakwerker zijn. echt niets voor mij.

          Mss kan ik fotografie combineren met websites, webdisign...(iets dat me ook nog wel intereseerd, kan php sql(basis) en html )
          Ik kan wel een stukje overweg met photoshop (kweet niet dat je dat leerd op school of dat dat nuttig is voor de toekomst)
          ben totaal niet vies van pc werk..maar wil ook wel eens naar "the battlefield" ook eens de baan op.

          thx voor jullie uitleg !

          gr

          greetz

          Comment


          • #6
            Idd. vele geroepenen, maar weinig uitverkorenen...

            Volgens mij moet een "doorsne-beroeps-fotograaf", hard werken en steeds in opdracht natuurlijk, dat is meestal niet uw eigen ding.
            vb. Als free-lance-fotograaf uren wachten in kou en regen tot de minister buitenkomt.

            Al het mooie en glamour zijn slechts weggelegd voor enkelingen.

            Wij zijn bij die gelukkigen, maar we verdienen er ook niets mee, puur voor de fun en hobby.

            Vroeger(analoog+doka)was dat ook al zo hoor, maar nu nog meer!!! klopt helemaal wat Jochen zegt!

            Maar ja, als je niets doed zal je het zeker niet worden, tenzij je over echt talent, communicatie EN relatie's beschikt, o ja, wat geluk hebben en de juiste personen op het juiste ogenblik tegenkomen is ook een must.

            Véél geluk toegewenst!

            Comment


            • #7
              Misschien huurling worden en een digitaal fototoestel meenemen ...

              Originally posted by Jochen
              Om heel eerlijk te zijn; het beroep fotograaf gaat grotendeels verdwijnen...Fotografen zullen enkel nog blijven bestaan, daar waar écht een inbreng van de fotograaf nog is vereist. Ik denk aan...
              -Situaties die gevaarlijk zijn. Oorlog,...
              CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

              Comment


              • #8
                Originally posted by megapixel
                Misschien huurling worden en een digitaal fototoestel meenemen ...

                Originally posted by Jochen
                Om heel eerlijk te zijn; het beroep fotograaf gaat grotendeels verdwijnen...Fotografen zullen enkel nog blijven bestaan, daar waar écht een inbreng van de fotograaf nog is vereist. Ik denk aan...
                -Situaties die gevaarlijk zijn. Oorlog,...
                Lol, megapixel!

                Schieten is schieten hee?
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Kheb posts gelezen op dpreview..

                  en heel veel mensen zeggen dat het moeilijk is om als beroeps fotograaf een deftig loon te hebben.
                  De toppers zullen nooit verdwijnen maar die zijn dan ook wel in de minderheid.

                  Ook voorspellen ze dat de lat echt wel hoger zal liggen.
                  Door de digitale fotografie zijn de amateurs (ik ook dus) veel meer gaan fotograferen...gewoon er op los trekken.
                  Je moet toch naar niets zien.het kost je niets.
                  En zo gaan de amateurs ook met veel beter foto`s afkomen. (al doende leerd men)

                  Ook krijg je nu met een simpele digicam,pc en printer het magische gevoel van "woow dat is mijn foto!" vroeger konden alleen de gevorderden en pro`s dat zeggen met een heuse donkere ontwikkelings kamer.

                  bye

                  Robi



                  greetz

                  Comment


                  • #10
                    Of je doet het anders (en je hebt wat geluk). Ik ben na mijn studies zakelijk vertalen in een totaal andere sector terecht gekomen, nl. software. Ben daar begonnen bij implementatie en nu zit ik in verkoop. Hierdoor ben ik meer dan regelmatig de baan op en ik heb altijd mijn cam mee. Als er dan wat tijd over is, kan ik aan de slag! Zo heb ik de voorbije 2 weken in Oostenrijk rondgetourd... Jammergenoeg was het daar om 16.30 al donker en was ik met een collega op de baan die iets minder geduld heeft dan ik...
                    Ik wil maar zeggen dat er ook andere manieren zijn om die hobby uit te oefenen.

                    Veel succes alvast bij je keuze...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Ik ben het niet eens met de meeste

                      Natuurlijk hoop ik na mijn studie ook een top fotograaf te worden in de reclame (en daar gaat een heleboel geld in om ook voor de fotograaf). (BV Jaap Vliegenthart)

                      Stel je haal niet de top dan kan je op genoeg manieren een leuke boterham verdienen hoor.
                      1 Bruids fotografie +/- 600,00 tot wel 3000,00 Euro
                      2 Produktfotografie 2,50 per foto ik ken fotografen die maken 600 foto's op een dag
                      3 Reclame foto's voor winkels
                      enz enz

                      Ik werk zelf voor evenementen en dance organiesatie's 200 a 300 euro voor 5 uur fotograferen omdat ik net begin. Normaal 300 a 600 euro voor de fotograaf. Foto's na bestellen kost bij deze fotografen vanaf 50 euro per foto en gloof me dit zijn echt niet de De toppers.

                      De paarden klus ging niet door 2 dagen fotograferen 1000 euro.

                      De meeste fotografen hier schieten zeker beter dan ik. Maar ik werk best al vaak. Netwerken netwerken deel overal je kaartjes uit (niet in NL dat doe ik al ) maak een knappe portfolio op internet.

                      Waar een wil is is een weg.

                      Gr Robert
                      #Dyslexie#
                      Fotoacademie Amsterdam Digitaal

                      Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

                      Comment


                      • #12
                        Re: stel, ik ga fotografie studeren...wat daarna?

                        Oorspronkelijk geplaatst door 4nightlife Bekijk bericht
                        Ik ben het niet eens met de meeste

                        Natuurlijk hoop ik na mijn studie ook een top fotograaf te worden in de reclame (en daar gaat een heleboel geld in om ook voor de fotograaf). (BV Jaap Vliegenthart)

                        Stel je haal niet de top dan kan je op genoeg manieren een leuke boterham verdienen hoor.
                        1 Bruids fotografie +/- 600,00 tot wel 3000,00 Euro
                        2 Produktfotografie 2,50 per foto ik ken fotografen die maken 600 foto's op een dag
                        3 Reclame foto's voor winkels
                        enz enz

                        Ik werk zelf voor evenementen en dance organiesatie's 200 a 300 euro voor 5 uur fotograferen omdat ik net begin. Normaal 300 a 600 euro voor de fotograaf. Foto's na bestellen kost bij deze fotografen vanaf 50 euro per foto en gloof me dit zijn echt niet de De toppers.

                        De paarden klus ging niet door 2 dagen fotograferen 1000 euro.

                        De meeste fotografen hier schieten zeker beter dan ik. Maar ik werk best al vaak. Netwerken netwerken deel overal je kaartjes uit (niet in NL dat doe ik al ) maak een knappe portfolio op internet.

                        Waar een wil is is een weg.

                        Gr Robert
                        hmm

                        productfotografen die dagelijks 600 foto's maken...
                        Er zullen er toch niet zoveel zijn. Bovendien durf ik de kwaliteit in vraag stellen.
                        Als je per beeld 5 minuten bezig bent dan kom je toch al gauw aan 50uur, niet slecht voor één dag werk.

                        Wat huwelijksfotografie betreft, vergeet niet dat je meestal ook een album moet maken. Gedrukt of geprint, er kruipt veel werk en tijd in.
                        Heel wat pseudo fotografen, die het dus niet echt zijn, of toch het beroep niet uitoefenen, bieden hun reportages aan voor 300 - 600 euro mét boek.
                        ten eerste kan je dan niet eens je toestellen deftig terugverdienen, je zal je door de beroepsfotografen niet door geliefd maken.

                        De pijnlijke waarheid is dat heel veel 'dorpsfotografen' zelfs moeten bijklussen door avondles te geven om te overleven. Weet ook waar je voor kiest. Een dorpsfotograaf moet meestal na de uren aan de slag, avond en weekendwerk is de regel.

                        Als je weet dat grote (Belgische) agentschappen met max 5 tot 10 fotografen vast in dienst werken, dan is snel duidelijk dat de plaatsen fel gegeerd zijn.
                        In sportfotografie zijn het steeds dezelfde 5 die je tegenkomt. Er zijn maar een paar kranten in belgie en die gebruiken meestal de beelden van de 2 grote agentschappen (Belga - Photonews).

                        Nee, veel meer dan een hobby wordt het voor de meeste die zich geroepen voelen niet.
                        Of je moet de juiste relaties hebben.
                        Als je toevallig getrouwd bent met bv Nic Balthazar dan heb je geluk. Mvr Lieve Blanckaert, die niet echt uitzonderlijk goed is, is al flink binnen voor de regen, dankzij ventje lief en de VRT.
                        Idem voor dhr Vanfleteren (die eigenlijk echt wel goed is).

                        Nee, ik ben al meer dan 10 jaar bezig met fotografie en ik heb er me al bij neergelegd.
                        Met alle respect (en dat meen ik) maar Belgium Digital zit vol met 'gefrustreerde' fotografen die eigenlijk veel meer verdienen.

                        Meestal wordt in de reclamewereld je kwalificatie als fotograaf als 'nuttig' gezien. Je moet ook overweg kunnen met pc, mac. Photoshop tot in de puntjes kennen enz enz
                        Daar worden masters en bachelors in de marketing gezocht, met, als het even kan, fotograafkwaliteiten. Als ze écht goeie foto's willen gaan ze naar een topfotograaf, en fotografen die met die opdrachten hun boekje gevuld krijgen kan ik op twee handen tellen.

                        klinkt niet echt positief, ik weet het, maar fair is fair

                        Comment


                        • #13
                          Re: stel, ik ga fotografie studeren...wat daarna?

                          ... draadje gestart in 2003
                          ... laatste activiteit TS: 2005

                          Denk dat TS gestopt is met fotografie (studeren) ...
                          Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                          - Isaac Asimov-

                          Comment


                          • #14
                            Re: stel, ik ga fotografie studeren...wat daarna?

                            Oorspronkelijk geplaatst door DrFunk Bekijk bericht
                            hmm

                            productfotografen die dagelijks 600 foto's maken...
                            Er zullen er toch niet zoveel zijn. Bovendien durf ik de kwaliteit in vraag stellen.
                            Als je per beeld 5 minuten bezig bent dan kom je toch al gauw aan 50uur, niet slecht voor één dag werk.

                            Wat huwelijksfotografie betreft, vergeet niet dat je meestal ook een album moet maken. Gedrukt of geprint, er kruipt veel werk en tijd in.
                            Heel wat pseudo fotografen, die het dus niet echt zijn, of toch het beroep niet uitoefenen, bieden hun reportages aan voor 300 - 600 euro mét boek.
                            ten eerste kan je dan niet eens je toestellen deftig terugverdienen, je zal je door de beroepsfotografen niet door geliefd maken.

                            De pijnlijke waarheid is dat heel veel 'dorpsfotografen' zelfs moeten bijklussen door avondles te geven om te overleven. Weet ook waar je voor kiest. Een dorpsfotograaf moet meestal na de uren aan de slag, avond en weekendwerk is de regel.

                            Als je weet dat grote (Belgische) agentschappen met max 5 tot 10 fotografen vast in dienst werken, dan is snel duidelijk dat de plaatsen fel gegeerd zijn.
                            In sportfotografie zijn het steeds dezelfde 5 die je tegenkomt. Er zijn maar een paar kranten in belgie en die gebruiken meestal de beelden van de 2 grote agentschappen (Belga - Photonews).

                            Nee, veel meer dan een hobby wordt het voor de meeste die zich geroepen voelen niet.
                            Of je moet de juiste relaties hebben.
                            Als je toevallig getrouwd bent met bv Nic Balthazar dan heb je geluk. Mvr Lieve Blanckaert, die niet echt uitzonderlijk goed is, is al flink binnen voor de regen, dankzij ventje lief en de VRT.
                            Idem voor dhr Vanfleteren (die eigenlijk echt wel goed is).

                            Nee, ik ben al meer dan 10 jaar bezig met fotografie en ik heb er me al bij neergelegd.
                            Met alle respect (en dat meen ik) maar Belgium Digital zit vol met 'gefrustreerde' fotografen die eigenlijk veel meer verdienen.

                            Meestal wordt in de reclamewereld je kwalificatie als fotograaf als 'nuttig' gezien. Je moet ook overweg kunnen met pc, mac. Photoshop tot in de puntjes kennen enz enz
                            Daar worden masters en bachelors in de marketing gezocht, met, als het even kan, fotograafkwaliteiten. Als ze écht goeie foto's willen gaan ze naar een topfotograaf, en fotografen die met die opdrachten hun boekje gevuld krijgen kan ik op twee handen tellen.

                            klinkt niet echt positief, ik weet het, maar fair is fair
                            nagel op de kop vrees ik
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

                            Comment


                            • #15
                              Re: stel, ik ga fotografie studeren...wat daarna?

                              Een dorpsfotograaf moet meestal na de uren aan de slag, avond en weekendwerk is de regel


                              Da’s een quote die zeker waar is. Maar ik denk dat die fotografen hun handel en wandel tien jaar geleden behoorlijk in de vraag hadden moeten stellen….


                              Er zijn nog wel fotografen die goed hun boterham kunnen verdienen. Het komt echter op VEEL MEER aan dan enkel fotografisch vakmanschap en een artistieke visie.
                              Je moet in eerste plaats een zeer goede ondernemer zijn, charisma hebben, je zelf kunnen profileren in zeer dynamische markt. (Dat geld evenzo voor schilders, bezetters, vloerders, elektriciens etc… en daar bestaat een submarkt met zwartwerkers die minstens even groot is als in de fotografie. Enkel vragen deze zwartwerkers amper 21% minder dan de bedrijven met tonnen overhead. De dikke verdieners zijn daar dus de goedkopere klussers. Dat is in de fotografie jammer genoeg niet waar.)

                              Ik wou vroeger fotografie gaan studeren, maar mocht niet van thuis. Ik moest in de technologie blijven. Mijn vader, aan het hoofd van een brouwerijgroep (Gelukkig geen AnInBef), begreep toen al dat de loonkost in België zo zwaar weegt dat enkel hoog technologische bedrijven die constant inoveren een overlevingskans hebben als het op produceren van goed aankomt. De man had gelijk. Ik werk in de industriële automatisering en heb nooit een dag zonder werk gezeten. Er zijn er zelf te kort.

                              Toch voel ik een gemis dat ik nooit een langlopende fotografie opleiding heb kunnen genieten. Ik ben nu fotograaf in bijberoep en werk in een vrij speciaal segment (waarvan ik nooit zal kunnen leven). Maar ik voel het het gemis van een artistieke vorming. Kunstgeschiedenis etc…
                              Ik ben in avondschool begonnen, maar al vrij snel gestopt. Het technisch niveau van de eerste modules was te laag met verveling tot gevolg. Gerichte vragen kon men niet beantwoorden. Ik heb ook vragen bij het artistieke niveau (En dat was nu net de hoofdreden om de opleiding te starten).

                              Ben ik een top fotograaf, dat hoor je mij niet zeggen (integendeel). Maar ik heb een belangrijk netwerk kunnen uitbouwen. Ik denk dat een netwerk, een eigen stijl en visie de ingrediënten zijn om succesvol ondernemer te zijn in de fotografie. Al zal je een onderwerp / marktniche moeten kiezen die groot genoeg is om van te kunnen leven.

                              Moest ik mijn leven kunnen overdoen….Ik koos toch voor een opleiding fotografie. Ook al zou ik nadien meerdere jobs moeten combineren om te kunnen leven.
                              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                              Comment

                              Working...
                              X