Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon macro lens

    Ik zou graag een nieuwe "goede" macro lens kopen. Momenteel heb ik een 17-55 f2.8 op m'n 7D zitten. Mijn oog is op deze gevallen:

    Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

    Nu zou ik deze gebruiken voor buitenshuis om beestjes, bloemen, ... te fotograferen maar ik zou hem ook graag willen gebruiken om binnenhuis objecten te fotograferen zoals bijvoorbeeld elektronische apparaten (bv. gsm-toestellen).

    Later wil ik dan eventueel een minifoto studio gebruiken.

    Is deze lens er geschikt voor of zijn er betere alternatieven?

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 7D - Canon 17-55mm f2.8 - Canon 100mm f2.8L - Canon 70-200mm IS f4L - ...

  • #2
    Re: Canon macro lens

    Gewoon kopen die lens, niks mis mee.

    Comment


    • #3
      Re: Canon macro lens

      Tof glas, je kan ermee ook perfecte portretfoto's maken. De 100 mm is daar, vooral op crop, uiterst geschikt voor, alleen zullen huiddetails e.d. meer tot uiting komen.
      Perfecte prime.
      Succes !
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Canon macro lens

        Ik heb deze lens al een tijdje en ben er zeer tevreden van. Zeer scherpe foto's zelfs op 2.8. Naast macro is deze heel goed bruikbaar als portretlens (ook binnenshuis) en lichtgevoelige tele voor de gevallen waar mijn telezoom lens het wat moeilijk heeft (bewegende voorwerpen en weinig licht).

        Ik gebruik deze op een Canon 40D (naast de 17-55 2.8 IS en 70-300 4-5.6 IS).

        Vooral op een 7D zou deze lens beter zijn dan de niet IS versie omdat de scherpte nog iets hoger ligt, wat je wel kan gebruiken op een 7D en wegens de betere AF ondersteuning. Bovendien heb je er ook onmiddellijk de zonnekap en zakje bij

        Dus niet twijfelen en onmiddellijk kopen nu de invloed van de stijgende dollar nog meevalt

        Comment


        • #5
          Re: Canon macro lens

          Al eens gekeken naar de macro lenzen van andere merken?
          Ikzelf gebruik de populaire 150mm macro van Sigma, die qua prestaties zeker niet moet onderdoen voor Canon, en toch een stuk voordeliger.
          Ook Tamron en Tokina maken prima macro lenzen!
          It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

          Comment


          • #6
            Re: Canon macro lens

            Nee, misschien niet zo slim maar heb niet naar andere merken gekeken. Heb sinds gisteren de lens (bij Studio73) gehaald en de eerste shots zijn al veel belovend! Wat een scherpe lens, ik dacht dat mijn Canon EF-S 17-55 2.8 al scherp was, maar er is ook nog een heel verschil. Zeker, zoals reeds aangehaald, bij portretten!

            Straks wat verder mee experimenteren! Maar voorlopig toch een nuttige investering.
            Canon EOS 7D - Canon 17-55mm f2.8 - Canon 100mm f2.8L - Canon 70-200mm IS f4L - ...

            Comment


            • #7
              Re: Canon macro lens

              Heeft er iemand tips? Zou ik een filter op de macro lens plaatsen en zoja dewelke? Ik ben voorstander van een filter maar enkel voor de bescherm-functie.
              Canon EOS 7D - Canon 17-55mm f2.8 - Canon 100mm f2.8L - Canon 70-200mm IS f4L - ...

              Comment


              • #8
                Re: Canon macro lens

                De IS-versie is wel een pak duurder dan de niet-IS versie.

                Als je altijd een statief gebruikt, heb je de geen IS nodig he.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Canon macro lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Racingboy Bekijk bericht
                  Heeft er iemand tips? Zou ik een filter op de macro lens plaatsen en zoja dewelke? Ik ben voorstander van een filter maar enkel voor de bescherm-functie.
                  Ik heb op mijn andere 2 lenzen een UV filter (B+W MRC ietske) maar bij de aankoop van deze macro lens heb ik bewust geen filter meer gekozen. Een aantal redenen:

                  + Deze lens gebruik ik in veiligere oorden dan mijn andere 2 lenzen die ik overal meesleur.
                  + De meegeleverde zonnekap is diep en zet ik altijd op, er blijft nog weinig gevaar over voor het front element.
                  + Ik heb deze lens vooral gekocht omwille van zijn scherpte, kleuren en contrast. Ik wou niet het risico nemen dat een filter hier iets aan zou verprutsen of extra flare zou toevoegen bij tegenlicht (ik zeg niet dat een UV filter dit doet, maar echt uitgesloten lijkt me dit niet).
                  + Een goede filter is duur en UV wordt reeds gestopt voor de sensor. Er bestaan ook protectie filters die niets (zouden) stoppen, maar ze blijven duur.
                  + Als er na een tijd toch stof en vuiltjes op het frontelement zitten, kan je deze zonder teveel risico verwijderen.

                  Enkel mijn gedacht he ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon macro lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jerom Bekijk bericht

                    Enkel mijn gedacht he ...
                    Goed gedacht Jerom.
                    En wat de Canon 100MM 2.8 Macro betreft, daar ben ik ook zeer tevreden over.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon macro lens

                      Ook mijn gedachte, ik heb op geen enkele lens nog filters zitten. Gewoon de zonnekap erop doen. Zo'n frontlens kan echt wel wat hebben...een filter niet. Zou wat zijn als bij een val je filter júist het element beschadigd

                      Stof gewoon met een krasvrij doekje verwijderen. Van al het geld dat je bespaart aan goede (maar nutteloze) filters kun je alweer een leuke macrolensje extra kopen
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon macro lens

                        De enige keer dat ik een lens zonder uv-filter zou gebruiken, is bij concerten, omdat je daar toch niet in aanraken met vuil komt en je met een uv-filter een beetje licht verliest.

                        Bij macro zou ik zeker een uv-filter ter bescherming gebruiken omdat je tussen het vuil, in de struiken etc zit.

                        Een zonnekap zou ik dan weer niet gebruiken.

                        Zonder zonnekap zit je al op 10 a 15 cm van het beestje, met een kap zit je er bijna tegen en ik kan me voorstellen dat dat wel afschrikwekkend is voor dat beestje.

                        Allez, mijn gedacht he.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon macro lens

                          Geen enkele DSLR heeft behoefte aan een UV-filter. Die discussie is weliswaar ellenlang, maar er zijn bewijzen dat uv-filters de prestatie van een lens danig beïnvloeden.
                          Van een beetje vuil of stof is nog geen lens stuk geraakt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon macro lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            De enige keer dat ik een lens zonder uv-filter zou gebruiken, is bij concerten, omdat je daar toch niet in aanraken met vuil komt en je met een uv-filter een beetje licht verliest.
                            Bij een concert geen vuil???? En de gedachte dat je merkbaar een lichtverschil zou kunnen meten is ook heel erg utopisch. Waarom je bij een concert geen filters zou gebruiken ligt meer in de richting van ghosts en flares van de spots.
                            Last edited by hjanssen; 13 september 2010, 17:51.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon macro lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                              Geen enkele DSLR heeft behoefte aan een UV-filter. Die discussie is weliswaar ellenlang, maar er zijn bewijzen dat uv-filters de prestatie van een lens danig beïnvloeden.
                              Van een beetje vuil of stof is nog geen lens stuk geraakt.
                              Inderdaad zelf geconstateeerd dat mijn Sigma 70-200 beter presteert zonder UV-filter (en daar zat geen goedkope op). Het geld opgeteld van de UV filters had me een leuk macrolensje opgeleverd

                              En sensoren zien inderdaad geen UV licht...dus daarvoor compleet overbodig.
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X