PDA

Volledige versie bekijken : AF-S 85mm f/1.4G N

frank207be
4 september 2010, 20:23
Vandaag heb ik bij de vriendelijke mensen van Art & Craft de nieuwe AF-S 85mm f/1.4G opgehaald.

Toegegeven, het is een duur objectief, maar ik gebruikte mijn AF 85mm f/1.4D redelijk veel, en ik ergerde me soms wel aan de onmogelijkheid om snel manueel de AF (icm AF-ON) bij te regelen. En ik zag de andere vernieuwingen ook wel zitten :D

Eerste indrukken zijn gelijklopend met die van anderen:

Het is een solide lens helemaal in de stijl van de hedendaagse Nikkors. Liefhebbers van puur metaal zullen misschien teleurgesteld zijn in de plastic zonnekap, maar die kap sluit stevig aan en voelt vrij robuust aan.

AF is geheel in lijn met de andere AF-S primes niet supersnel, maar wel heel accuraat :love: Ik heb voor de "sceptici" net een serie aan 8FPS geschoten van mijn voorbijfietsende dochter (ik vond niet direct een schommel) aan f/1.4 met 21pt dynamisch veld op de bovenste sensoren (portretstand), en alle foto's waren boenk er op :G Hier de scene en 2x 100% crops.

http://users.telenet.be/frank.panis/Foto/AFS85mm_actie.jpg

Focusgeluid is zeker tov de AF-D muisstil. Manuele focus vind ik zeer goed te doen en verloopt heel vloeiend.

Alles aan dit objectief staat in functie van vloeiende achtergronden. Daarom nam ik bewust onscherpe foto's van een zeer onrustige achtergrond aan f/1.4 en op minimale focus afstand, en dan zie je dat de AF-S die duidelijk nog waziger boetseert. Ook heb ik de witbalans vastgezet tijdens de opnames, en zo zie je dat de AF-S iets warmer kleurt dan de AF-D die ik zelf altijd iets te koel gevonden heb:

AF-D:

http://users.telenet.be/frank.panis/Foto/85AF-Da.jpg

AF-S:

http://users.telenet.be/frank.panis/Foto/85AF-Sa.jpg

Verschil in scherpte tussen beide objectieven heb ik nog niet bekeken, maar de oude was sowieso al heel goed, dus veel verschil zal dit niet geven ;) Wel heeft de AF-S een beter contrast (Nanocrystal coating?) op volle opening.

CA is wel nadrukkelijk aanwezig op de grootste diafragma's, maar da's blijkbaar een keuze van de ontwerpers. Volledig scherpe hoeken en prefect gecorrigeerde CA zal waarschijnlijk leiden tot spuuglelijke achtergrondwerking :green:

Voorlopige conclusie voor mij (ik plan nog meer vergelijkingen met de AF-D): dure update, maar voor mij persoonlijk toch NET voldoende om de aankoop te verantwoorden.

MVG,

Spanjaart
4 september 2010, 20:51
De mooiste is nog mooier geworden!

PVA
4 september 2010, 20:57
Frank,

Proficiat met je nieuwe aankoop:G

De nieuwe 85 1.4 ziet er goed uit.

Wat heb je betaald als ik vragen mag?

mvgr
Patrick

david_ve
4 september 2010, 20:58
owla, der staat er eentje op mijn lijstje, super lensje:love:

demeyereg
5 september 2010, 11:27
Proficiat met dat mooie objectief Frank. :G

Maar voorlopig vind ik het nog wat duur, geef toe méér dan 1800€ :(

frank207be
5 september 2010, 11:48
Proficiat met dat mooie objectief Frank. :G

Maar voorlopig vind ik het nog wat duur, geef toe méér dan 1800€ :(

Dankjewel Geert,

Da's wat ik ook meegeef in mijn verslagje ;) Maar ik wou bij de eersten zijn omwille van de eerder genoemde redenen, en dat ongeduld betaal je nu eenmaal. Andere reden was de mogelijke schaarste na de eerste rush, al zou dit wel eens hard mee kunnen vallen omdat de AF-D een topobjectief blijft :G

Vandaag ga ik nog verdere vergelijkingen doen in goed licht ;)

Frank,

Proficiat met je nieuwe aankoop:G

De nieuwe 85 1.4 ziet er goed uit.

Wat heb je betaald als ik vragen mag?

mvgr
Patrick

Dankjewel Patrick,

Voor het exacte bedrag contacteer je best Kristof van Art & Craft ;)

MVG,

Sus
5 september 2010, 12:43
Veel plezier met je nieuwe lens.:G

Jacques1
5 september 2010, 15:33
Van harte met je nieuwe nikkon lens AF-S 85mm f/1.4G N. :G

ik wacht al een tijdje op een recensie ( vanaf 2 sept ) en ik moet zeggen dat bovenstaande mij wel bevalt.:love:

Ook ik wil deze lens graag aanschaffen, een kleine tip : bij foka in nederland kost deze lens momenteel € 1459,-

Een klein vraagje over de lensflare, is deze ook verbetert tov de "oudere " versie ?
Wilt u ook zo vriendelijk zijn om een portretfoto te plaatsen met F1.4 opening aub ?

mvg, jacques

Roland Cuypers
5 september 2010, 16:19

Wilt u ook zo vriendelijk zijn om een portretfoto te plaatsen met F1.4 opening aub ?

Om naar uit te kijken ;)
Dat resultaat moet fenomenaal zijn:love:

mvg,

Roland

JePe
5 september 2010, 19:44
Amai Frank, gij hebt nu zeker eentje met serienummer 000001 ;)
Veel plezier met het nieuw speelgoed

frank207be
6 september 2010, 09:00
Merci aan allen ;)

Amai Frank, gij hebt nu zeker eentje met serienummer 000001 ;)
Veel plezier met het nieuw speelgoed

Het is al 4000+ ;)

ik wacht al een tijdje op een recensie ( vanaf 2 sept ) en ik moet zeggen dat bovenstaande mij wel bevalt.:love:
Ook ik wil deze lens graag aanschaffen, een kleine tip : bij foka in nederland kost deze lens momenteel € 1459,-
Een klein vraagje over de lensflare, is deze ook verbetert tov de "oudere " versie ?
mvg, jacques

Dit is het beste dat ik deze morgen net voor schooltijd uit mijn toestel kon toveren in de keuken in gemengd binnen/buitenlicht. Een nog duidelijk vermoeide dochter tijdens het borstelen van de haren. Andere foto's kan ik pas volgende week maken omwille van mijn werk.

http://users.telenet.be/frank.panis/Foto/AFS85mm_portret.jpg

Tja die prijs... Is dat officiële Nikon Nederland import of parallel?

Verdere bemerkingen:

Scherpte = amper verschil. Zelfs in de hoeken vind ik ze alle twee prima presteren vanaf f/2 zowel op D300 als D700. Ik heb natuurlijk geen D3X voor de ultieme vergelijking. Wel vraag ik me af wat voor exemplaar ze bij photozone getest hebben :confused: Ofwel is mijn oude AF-D een uitzonderlijk goed exemplaar?

Focus op oneindig (landschap met D300) = Hier komt ook geen duidelijke winnaar uit de bus. Wel zie je hier weer die iets warmere kleuren terug bij de AF-S.

Ik zie wel dat de AF-S bij kortste focus afstand iets langer blijft (ca 2mm - beruchte "interne focus" breathing).

Contrast bij tegenlicht zie ik niet echt als een probleem: Gisteren heb ik een portret gedaan met extreem tegenlicht (rechtsreeks zonlicht op bladeren van een struik achter mijn "testpersoon") en spotmeting in het gezicht, en de kleuren kwamen er netjes uit zonder extreme curves in nabewerking. Enkel de witbalans mocht iets warmer (stond automatisch). Deze foto ga ik hier niet plaatsen omwille van privacy.

PVA
6 september 2010, 09:07
Merci aan allen ;)

Het is al 4000+ ;)

Dit is het beste dat ik deze morgen net voor schooltijd uit mijn toestel kon toveren in de keuken in gemengd binnen/buitenlicht. Een nog duidelijk vermoeide dochter tijdens het borstelen van de haren. Andere foto's kan ik pas volgende week maken omwille van mijn werk.

Verdere bemerkingen:

Scherpte = amper verschil. Zelfs in de hoeken vind ik ze alle twee prima presteren vanaf f/2 zowel op D300 als D700. Ik heb natuurlijk geen D3X voor de ultieme vergelijking. Wel vraag ik me af wat voor exemplaar ze bij photozone getest hebben :confused: Ofwel is mijn oude AF-D een uitzonderlijk goed exemplaar?

Focus op oneindig (landschap met D300) = Hier komt ook geen duidelijke winnaar uit de bus. Wel zie je hier weer die iets warmere kleuren terug bij de AF-S.

Ik zie wel dat de AF-S bij kortste focus afstand iets langer blijft (ca 2mm - beruchte "interne focus" breathing).

Ziet er voorlopig niet slecht uit :G

Jacques1
6 september 2010, 09:20
Merci aan allen ;)

De prijs is gewoon in een bestaande nederlandse winkel met de officiële Nikon Nederland import.

http://www.foka.nl/site/nikon-afs-85mm-f14g-p-27897.html

Tekst gekopieerd van de site :

Nikon AF-S 85mm F/1.4GStatus:OP VOORRAAD €1.459,00

incl. 19% BTW Product toevoegen aan winkelwagen Product afhalen in Rotterdam printmail vriend*Dit objectief is leverbaar vanaf 2 september 2010!Omschrijving Specificaties

Omschrijving: Nikon AF-S 85mm F/1.4G*Dit objectief is leverbaar vanaf 2 september 2010!

Professioneel objectief met gemiddelde tele en een groot diafragma van f/1.4 voor gebruik met Nikon’s FX-formaat spiegelreflexcamera’s. Deze nieuwe versie van de legendarische NIKKOR biedt een geheel vernieuwde optische constructie en levert uitstekende prestaties. Dankzij Nikon's Nano Crystal Coat worden beeldschaduwen en lichtvlekken sterk verminderd; het diafragma met negen afgeronde lamellen zorgt voor zachte, aangename onscherpte. Een uitstekend objectief voor portret- en studiofotografie.

- Professioneel FX-objectief met gemiddelde tele.
- Brandpuntsafstand van 85 mm bij groot diafragma van f/1.4.
- Uitstekende optische prestaties.
- Diafragma met negen afgeronde lamellen voor zachte, aangename onscherpte.
- Nano Crystal Coat vermindert beeldschaduwen en lichtvlekken.
- SWM (Silent Wave Motor) voor geruisloze en nauwkeurige autofocus.
- Duurzame magnesium camerabody met rubberen afdichting.

Specificaties : Nikon AF-S 85mm F/1.4GModel: AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G
Brandpuntsafstand: 85 mm
Lensgroepen/elementen: 10 elementen in 9 groepen (met Nano Crystal Coat)
Beeldhoek; graden: 28˚30’ (18˚50’ bij Nikon DX-formaat)
Diafragmaschijven : 9
Rond diafragma: Ja
Min. diafragma: f/16
Kortste scherpstelafstandafstand: 0,85m
Gewicht: ca. 595 g
Afmetingen (Max. diameter x lengte in mm): Circa 86,5 x 84 mm
Max. vergroting: 0,12x
Filterdiameter (mm): 77
Meegeleverde accessoires: - Lensdop voor (LC-77)
- lensdop achter (LF-1)
- Zonnekap (HB-55)
- Lens tas (CL-1118)
Scherpstelling: AF met ingebouwde SWM en handmatige scherpstelling

Ik ben geheel om, vandaag helaas geen tijd meer om deze lens aan te schaffen, gezien het feit dat ik niet in nederland ben, maar over 3 weken ga ik naar de winkel om deze op te halen. :love:

dank je voor je reactie en voor de foto van je lieftallige dochter. :G

mvg, jacques

frank207be
6 september 2010, 09:40
De prijs is gewoon in een bestaande nederlandse winkel met de officiële Nikon Nederland import.

Ik ben geheel om, vandaag helaas geen tijd meer om deze lens aan te schaffen, gezien het feit dat ik niet in nederland ben, maar over 3 weken ga ik naar de winkel om deze op te halen. :love:

dank je voor je reactie en voor de foto van je lieftallige dochter. :G

mvg, jacques

Graag gedaan ;)

Toch is het raar dat er zo'n verschillen blijven tussen Nederlandse en Belgische prijzen :confused:

jessey
6 september 2010, 10:24
OP onderstaande link heb ik dezelfde lens gezien en daarom wil ik hem ook met jullie delen

http://www.cameranu.nl/artikel/52/Nikkor_AF_85_1.4_D.html

jeroen.k
6 september 2010, 10:26
OP onderstaande link heb ik dezelfde lens gezien en daarom wil ik hem ook met jullie delen

http://www.cameranu.nl/artikel/52/Nikkor_AF_85_1.4_D.html

Das dus de oude ;)

frank207be
6 september 2010, 10:36
Das dus de oude ;)

En hier de nieuwe ;) : http://www.cameranu.nl/artikel/118644/Nikkor_AF-S_85mm_f_1.4G.html

jessey
6 september 2010, 12:26
Das dus de oude ;)

bedankt voor het verbeteren :clown:

was denk ik even abuis

JePe
7 september 2010, 11:33
Nog een reviewke

http://www.luminescentphoto.com/blog/2010/09/04/hands-on-with-the-85mm-f1-4-afs-g-nikkor/

frank207be
7 september 2010, 22:05
Een uitgebreider review http://www.lenstip.com/264.11-Lens_review-Nikon_Nikkor_AF-S_85_mm_f_1.4G_Summary.html

frank207be
8 september 2010, 11:08
Vandaag net voor de nieuwe eigenaar de AF-D kwam ophalen nog een bokeh/diafragma reeksje gedaan, ditmaal met een vast onderwerp (oud statief) en speelgoed van de kleinste op de achtergrond. Het verschil is klein, maar bij de AF-S is de achtergrond telkens weer iets "ronder"

De belichting is voor alle overeenstemmende diafragma's gelijk.

LINK (http://users.telenet.be/frank.panis/Foto/Bokeh85mm.jpg) (Opgepast - 2.4MB)

densus
8 september 2010, 11:20
Is de nieuwe versie echt veel beter dan de oude versie?
Nikon 85mm 1.4

frank207be
8 september 2010, 11:39
Is de nieuwe versie echt veel beter dan de oude versie?
Nikon 85mm 1.4

Neen ;) De oude was en is nog steeds zeer goed :G

Voornaamste verbeteringen zijn de AF precisie, een iets hoger contrast, scherpere hoeken, en een nog betere achtergrond werking. De kleur is ook iets warmer.

frank207be
14 september 2010, 07:43
http://www.ryanbrenizer.com/blog/2010/09/85mm_review

CONCLUSION:

The original lens was a staple in my bag for years, and now the new one will do the same. Will it revolutionize my shooting? No. The AF-D will always be an amazing lens, particularly for cameras with good focusing motors. My photos will be slightly sharper and with more natural contrast, but I’ve never looked at a photo with the old lens and regretted using it. But the mechanical differences are stark, and you never know when that slight advantage in autofocus will make or break a killer image. For me, as a professional photographer who’s working just about all the time, little differences justify the upgrade. For you, it’s a personal choice.

The old lens is recommended for:

•Bargain-hunters

•Manual film camera aficianados

•People who want a lens hood that can double as a weapon

The new lens is recommended for:

•Resolution-seekers (D3X owners plus any future high-resolution cameras)

•Users of cameras without AF motors

•People who want the very best and don’t care about the law of diminishing returns.

Is this the best fast 85mm on the planet? For me it is, since it’s the best one that will fit on the ridiculously awesome Nikon D3s. So it will stay in my bag for some time to come.

Lieven0303
28 september 2010, 18:54
nog testshots?
ik ben aan het overwegen deze lens aan te schaffen.. ;)

Frank, verder indrukken na een bijna maand testing?

thanks
lieven

divado
28 september 2010, 19:15
:eek: superfoto's ik wil ook zo een objectief habahaba :D

frank207be
28 september 2010, 19:35
nog testshots?

thanks
lieven

Enkel nog "echte" shots, en ik ben nog steeds meer dan tevreden :G Mijn indrukken blijven gewoon dezelfde ;)

Lloyd Chambers heeft ook net de G met de D vergeleken en is laaiend enthousiast... Van zijn blog:

The new Nikon 85mm f/1.4G is surely one of the finest 85mm lenses on the market today, perhaps even the best of all, and I have no hesitation in giving it my highest recommendation. I’ve already committed to purchase my review copy, as I consider it a must-have lens.

Anyone claiming that the 85/1.4G is just an overpriced rehash of the older 85mm f/1.4D is thoroughly clueless. It’s not just one or two things; Nikon has improved everything with this lens. I am thrilled with what I am seeing with the 85/1.4G, though perhaps weaknesses could reveal themselves with further shooting, as no lens is perfect.

The 85/1.4G is an outstanding portrait lens, but it’s also great for wide aperture landscapes too! I’ve always enjoyed an 85mm for landscape work; the 85/1.4G is a great choice.

JePe
28 september 2010, 20:50
Lloyd Chambers heeft ook net de G met de D vergeleken en is laaiend enthousiast... Van zijn blog:

Hij vergeet maar een nadeeltje : De enorme prijsstijging tov de vorige versie !!!!
Dat geldt trouwens voor alle nieuwe pro-lenzen die Nikon de laatste weken op de markt heeft gezet :(

frank207be
29 september 2010, 05:51
Hij vergeet maar een nadeeltje : De enorme prijsstijging tov de vorige versie !!!!
Dat geldt trouwens voor alle nieuwe pro-lenzen die Nikon de laatste weken op de markt heeft gezet :(

Dat van die prijsstijging staat toch midden in zijn tekst ;)

Prijsstijgingen zijn deels de schuld van de crisis en de bijhorende zwakkere Euro. Met dit objectief is het wel nog niet zo flagrant als bij de AFS 200mm f/2G VRII die zo maar eventjes 2000 Euro duurder wordt, simpelweg voor Nano en betere VR :confused:

Lieven0303
29 september 2010, 06:30
is voor een goeie 1400 euro op de officiele markt te vinden,
1250 euro op de grijze markt;

mijn inziens heeft de accurate AF (zo te lezen) en stille motor zijn meerprijs tegenover de AF-d

frank207be
29 september 2010, 12:19
is voor een goeie 1400 euro op de officiele markt te vinden,
1250 euro op de grijze markt;

mijn inziens heeft de accurate AF (zo te lezen) en stille motor zijn meerprijs tegenover de AF-d

Plus ook de mogelijkheid om zelf aan de focusring te draaien zonder tijdrovend knopjes verzetten. De makkelijk afneembare kunststof zonnekap vind ik ook een grote plus :G

jeroen.k
29 september 2010, 22:04
Voor mij staat er toch nog eerst een tweedehands "oude'' D op het verlanglijstje...gister nog één net gemist voor 500 euro...(en daarom toch maar eerst de 80 200 (schuif) gekocht)

De nieuwe koop ik dan wel, ooit, als de prijs is afgeroomd :D

Lieven0303
30 september 2010, 17:00
hij is besteld... :-)

frank207be
2 oktober 2010, 08:53
hij is besteld... :-)

Laat zeker je bevindingen weten :G

Ondanks mijn gezonde afkeer van Ken Rockwell toch een linkje naar "zijn" review :D

http://www.kenrockwell.com/nikon/85mm-f14-afs.htm

david_ve
2 oktober 2010, 09:19
Laat zeker je bevindingen weten :G

Ondanks mijn gezonde afkeer van Ken Rockwell toch een linkje naar "zijn" review :D

http://www.kenrockwell.com/nikon/85mm-f14-afs.htm

voor nen keer valt em vrij goed mee

frank207be
14 oktober 2010, 19:30
En, heb je 'm al Lieven?

JorisVdB
25 oktober 2010, 10:25
Review op SLRgear.com...

Dit vond ik raar:

"The 85mm ƒ/1.4G suffers, as do most ''fast'' lenses, from problems with longitudinal chromatic aberration, where fringes of red and green are found near the plane of focus when the lens is used at wider apertures."

Veel lichtsterke lenzen hebben hier last van en het is bekend hoe je dit moet vermijden, waarom vermijdt Nikon dit niet ?

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1357/cat/12

frank207be
25 oktober 2010, 14:33
Review op SLRgear.com...

Dit vond ik raar:

"The 85mm ƒ/1.4G suffers, as do most ''fast'' lenses, from problems with longitudinal chromatic aberration, where fringes of red and green are found near the plane of focus when the lens is used at wider apertures."

Veel lichtsterke lenzen hebben hier last van en het is bekend hoe je dit moet vermijden, waarom vermijdt Nikon dit niet ?

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1357/cat/12

Ha je bent me voor :p Ik anders regelmatig een kijkje nemen op die site.

Da's blijkbaar een ontwerpkeuze. De wetten van de fysica zullen op die lichtsterkte en brandpuntsafstand niet toelaten om tegelijk een scherp, CA vrij en betaalbaar + draagbaar portretobjectief met romige achtergrondwerking te creëren zeker :confused: Dichtstoppen verhelpt deze LoCA wel grotendeels

Bij Nikon is de lichtsterkste prime zonder enige vorm van CA de AFS200/2VR, maar die beantwoordt natuurlijk niet aan alle bovengenoemde criteria.

Verder ziet het review er vrij goed uit. Ik kan me wel niet vinden in die minder scherpe bobbel in het midden. Spijtig heb ik geen D3X om dit te verifiëren...

JorisVdB
25 oktober 2010, 16:55
Via een RSS feed hé Frank ;).

Aan die 200/2 dacht ik ook meteen omdat je die al eens ter sprake had gebracht. Draagbaar kan je 'm inderdaad niet bepaald noemen...om te zwijgen van de prijs, zoals je zei :).

Ik vind dat ook raar, die onscherpteheuvel (nieuw woord voor de Van Dale editie XV :p...bij wijze van spreken) in het midden...

Lieven0303
4 november 2010, 20:50
En, heb je 'm al Lieven?

vandaag mailtje van winkel dat hij binnen is...
15minuten later
mailtje dat nikon de verkeerde heeft geleverd :rolleyes:
wachten is een mooie deugd zekers?

Lieven0303
15 februari 2011, 17:15
en vandaag geleverd!
eerste resultaten zijn verbluffend,

vol open praktisch geen missers

nog testshots?

thanks
lieven

frank207be
3 mei 2011, 07:15
Photozone heeft eindelijk de drie belangrijkste 85mm f/1.4 objectieven op de D3x getest:

De Nikon AF-S 85mm f/1.4G N: http://www.photozone.de/nikon_ff/606-nikkorafs8514ff

De Nikon AF 85mm f/1.4D: http://www.photozone.de/nikon_ff/538-nikkorafd8514ff

De Sigma AF 85mm f/1.4 EX DG HSM: http://www.photozone.de/nikon_ff/605-sigma8514ff

Voor wat het waard is, en zonder afbreuk te doen aan de andere twee die hun verkoopprijs als voornaamste troef hebben, is de nieuwe AF-S 85mm f/1.4G N wel een heel leuk objectief geworden :G

Johnnydc
4 mei 2011, 07:54
Deze portretlens gebruik ik nu een tijdje op een Nikon D700. Het resultaat is echt verbluffend. Als je het kan, gewoon halen. Nog geen moment spijt van gehad. De Nikon 70-200mm 2.8 VRII kan je ook perfect inzetten als portretlens, maar het resultaat is anders. Voor portretten is deze lens gewoon de max.

jessey
5 mei 2011, 12:35
Heeft iemand zal ervaring met de sigma 1.4 85mm.wat vindt je van deze lens

demeyereg
13 mei 2011, 12:16
Photozone heeft eindelijk de drie belangrijkste 85mm f/1.4 objectieven op de D3x getest:

De Nikon AF-S 85mm f/1.4G N: http://www.photozone.de/nikon_ff/606-nikkorafs8514ff

De Sigma AF 85mm f/1.4 EX DG HSM: http://www.photozone.de/nikon_ff/605-sigma8514ff

Voor wat het waard is, en zonder afbreuk te doen aan de andere twee die hun verkoopprijs als voornaamste troef hebben, is de nieuwe AF-S 85mm f/1.4G N wel een heel leuk objectief geworden :G

Ik wil hem ook, maar voorlopig moeilijk te vinden/leveren met de miserie in Japan.

demeyereg
13 mei 2011, 18:26
Voila, ik heb er eentje gevonden bij Konijn, en ben deze maar meteen gaan halen, maar t'is de eerste en de laatste keer dat ze mij daar zien, man welke klantonvriendelijke bediening, mocht bovendien nog eens 2% extra betalen omdat ik met Visa betaalde, dat mochten ze wel gezegd hebben aan de telefoon. :B

frank207be
13 mei 2011, 20:14
Voila, ik heb er eentje gevonden bij Konijn, en ben deze maar meteen gaan halen, maar t'is de eerste en de laatste keer dat ze mij daar zien, man welke klantonvriendelijke bediening, mocht bovendien nog eens 2% extra betalen omdat ik met Visa betaalde, dat mochten ze wel gezegd hebben aan de telefoon. :B

Dat het fotoplezier deze nare nasmaak snel mag wegspoelen ;) Veel succes er mee :G

JorisVdB
13 mei 2011, 21:29
Van een tripje gesproken...van West-Vlaanderen naar Turnhout! Veel plezier ermee, Geert :G. Zal een droomlens zijn op je D3S...

demeyereg
15 mei 2011, 09:04
Focustestje op f1.4 gemaakt onder 45° tegenover de schutting, niet bewerkt, dus geen vigneteringscorrectie of CA correctie, alleen de verkleinde versie wat opgescherpt.

http://img854.imageshack.us/img854/7888/schutting.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/854/schutting.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

frank207be
15 mei 2011, 16:53

Photozone is zeer actief de laatste tijd: Nu ook de Zeiss 85mm f/1.4 getest: http://www.photozone.de/nikon_ff/591-zeisszf8514ff

david_ve
15 mei 2011, 18:49
ziet er best goed uit

demeyereg
27 mei 2011, 18:38
Nog eens een testje gemaakt (foto van ons kleindochtertje), volopen op f1.4 dus.
http://img546.imageshack.us/img546/9819/auna.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/546/auna.jpg/)

JorisVdB
27 mei 2011, 18:45
Schit-te-rend, Geert :G. De oogjes 'springen' eruit :).

jessey
28 mei 2011, 06:56
Hartstikke mooie foto van je kleindochter vooral die ogen

demeyereg
22 juni 2011, 18:54
Ik ben vandaag bij Procirep geweest, met de 85mm eens een focustestje gemaakt op hun calibratie toestel, eerste foto op f1.4 en tweede op f2.8. zonder bijstelling. :G

Eigenlijk is zo een calibratietoestelletje best zelf te maken.

http://img861.imageshack.us/img861/3854/focustestprocirep1.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/861/focustestprocirep1.jpg/)

http://img19.imageshack.us/img19/8404/focustestprocirep2.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/19/focustestprocirep2.jpg/)

G.Geert
22 juni 2011, 21:26
Nog eens een testje gemaakt (foto van ons kleindochtertje), volopen op f1.4 dus.
]

Knappe foto Geert :G. Begin de laatste tijd ook sterk te twijfelen aan een 85mm prime maar denk dat het eerder de 1.8 versie zal zijn. Die 1.4 ziet er echt goed uit maar de prijs...