Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S 85mm f/1.4G N

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S 85mm f/1.4G N

    Vandaag heb ik bij de vriendelijke mensen van Art & Craft de nieuwe AF-S 85mm f/1.4G opgehaald.

    Toegegeven, het is een duur objectief, maar ik gebruikte mijn AF 85mm f/1.4D redelijk veel, en ik ergerde me soms wel aan de onmogelijkheid om snel manueel de AF (icm AF-ON) bij te regelen. En ik zag de andere vernieuwingen ook wel zitten

    Eerste indrukken zijn gelijklopend met die van anderen:

    Het is een solide lens helemaal in de stijl van de hedendaagse Nikkors. Liefhebbers van puur metaal zullen misschien teleurgesteld zijn in de plastic zonnekap, maar die kap sluit stevig aan en voelt vrij robuust aan.

    AF is geheel in lijn met de andere AF-S primes niet supersnel, maar wel heel accuraat Ik heb voor de "sceptici" net een serie aan 8FPS geschoten van mijn voorbijfietsende dochter (ik vond niet direct een schommel) aan f/1.4 met 21pt dynamisch veld op de bovenste sensoren (portretstand), en alle foto's waren boenk er op Hier de scene en 2x 100% crops.



    Focusgeluid is zeker tov de AF-D muisstil. Manuele focus vind ik zeer goed te doen en verloopt heel vloeiend.

    Alles aan dit objectief staat in functie van vloeiende achtergronden. Daarom nam ik bewust onscherpe foto's van een zeer onrustige achtergrond aan f/1.4 en op minimale focus afstand, en dan zie je dat de AF-S die duidelijk nog waziger boetseert. Ook heb ik de witbalans vastgezet tijdens de opnames, en zo zie je dat de AF-S iets warmer kleurt dan de AF-D die ik zelf altijd iets te koel gevonden heb:

    AF-D:



    AF-S:



    Verschil in scherpte tussen beide objectieven heb ik nog niet bekeken, maar de oude was sowieso al heel goed, dus veel verschil zal dit niet geven Wel heeft de AF-S een beter contrast (Nanocrystal coating?) op volle opening.

    CA is wel nadrukkelijk aanwezig op de grootste diafragma's, maar da's blijkbaar een keuze van de ontwerpers. Volledig scherpe hoeken en prefect gecorrigeerde CA zal waarschijnlijk leiden tot spuuglelijke achtergrondwerking

    Voorlopige conclusie voor mij (ik plan nog meer vergelijkingen met de AF-D): dure update, maar voor mij persoonlijk toch NET voldoende om de aankoop te verantwoorden.

    MVG,

  • #2
    Re: AF-S 85mm f/1.4G N

    De mooiste is nog mooier geworden!
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: AF-S 85mm f/1.4G N

      Frank,

      Proficiat met je nieuwe aankoop

      De nieuwe 85 1.4 ziet er goed uit.

      Wat heb je betaald als ik vragen mag?

      mvgr
      Patrick
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: AF-S 85mm f/1.4G N

        owla, der staat er eentje op mijn lijstje, super lensje
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: AF-S 85mm f/1.4G N

          Proficiat met dat mooie objectief Frank.

          Maar voorlopig vind ik het nog wat duur, geef toe méér dan 1800€

          Comment


          • #6
            Re: AF-S 85mm f/1.4G N

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Proficiat met dat mooie objectief Frank.

            Maar voorlopig vind ik het nog wat duur, geef toe méér dan 1800€
            Dankjewel Geert,

            Da's wat ik ook meegeef in mijn verslagje Maar ik wou bij de eersten zijn omwille van de eerder genoemde redenen, en dat ongeduld betaal je nu eenmaal. Andere reden was de mogelijke schaarste na de eerste rush, al zou dit wel eens hard mee kunnen vallen omdat de AF-D een topobjectief blijft

            Vandaag ga ik nog verdere vergelijkingen doen in goed licht

            Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
            Frank,

            Proficiat met je nieuwe aankoop

            De nieuwe 85 1.4 ziet er goed uit.

            Wat heb je betaald als ik vragen mag?

            mvgr
            Patrick
            Dankjewel Patrick,

            Voor het exacte bedrag contacteer je best Kristof van Art & Craft

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: AF-S 85mm f/1.4G N

              Veel plezier met je nieuwe lens.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #8
                Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                Van harte met je nieuwe nikkon lens AF-S 85mm f/1.4G N.

                ik wacht al een tijdje op een recensie ( vanaf 2 sept ) en ik moet zeggen dat bovenstaande mij wel bevalt.

                Ook ik wil deze lens graag aanschaffen, een kleine tip : bij foka in nederland kost deze lens momenteel € 1459,-

                Een klein vraagje over de lensflare, is deze ook verbetert tov de "oudere " versie ?
                Wilt u ook zo vriendelijk zijn om een portretfoto te plaatsen met F1.4 opening aub ?

                mvg, jacques
                Nikon en glaswerk

                Comment


                • #9
                  Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                  Van harte met je nieuwe nikkon lens AF-S 85mm f/1.4G N.

                  Wilt u ook zo vriendelijk zijn om een portretfoto te plaatsen met F1.4 opening aub ?
                  Om naar uit te kijken
                  Dat resultaat moet fenomenaal zijn

                  mvg,

                  Roland

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                    Amai Frank, gij hebt nu zeker eentje met serienummer 000001
                    Veel plezier met het nieuw speelgoed
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                      Merci aan allen

                      Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                      Amai Frank, gij hebt nu zeker eentje met serienummer 000001
                      Veel plezier met het nieuw speelgoed
                      Het is al 4000+

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                      Van harte met je nieuwe nikkon lens AF-S 85mm f/1.4G N.
                      ik wacht al een tijdje op een recensie ( vanaf 2 sept ) en ik moet zeggen dat bovenstaande mij wel bevalt.
                      Ook ik wil deze lens graag aanschaffen, een kleine tip : bij foka in nederland kost deze lens momenteel € 1459,-
                      Een klein vraagje over de lensflare, is deze ook verbetert tov de "oudere " versie ?
                      Wilt u ook zo vriendelijk zijn om een portretfoto te plaatsen met F1.4 opening aub ?
                      mvg, jacques
                      Dit is het beste dat ik deze morgen net voor schooltijd uit mijn toestel kon toveren in de keuken in gemengd binnen/buitenlicht. Een nog duidelijk vermoeide dochter tijdens het borstelen van de haren. Andere foto's kan ik pas volgende week maken omwille van mijn werk.



                      Tja die prijs... Is dat officiële Nikon Nederland import of parallel?

                      Verdere bemerkingen:

                      Scherpte = amper verschil. Zelfs in de hoeken vind ik ze alle twee prima presteren vanaf f/2 zowel op D300 als D700. Ik heb natuurlijk geen D3X voor de ultieme vergelijking. Wel vraag ik me af wat voor exemplaar ze bij photozone getest hebben Ofwel is mijn oude AF-D een uitzonderlijk goed exemplaar?

                      Focus op oneindig (landschap met D300) = Hier komt ook geen duidelijke winnaar uit de bus. Wel zie je hier weer die iets warmere kleuren terug bij de AF-S.

                      Ik zie wel dat de AF-S bij kortste focus afstand iets langer blijft (ca 2mm - beruchte "interne focus" breathing).

                      Contrast bij tegenlicht zie ik niet echt als een probleem: Gisteren heb ik een portret gedaan met extreem tegenlicht (rechtsreeks zonlicht op bladeren van een struik achter mijn "testpersoon") en spotmeting in het gezicht, en de kleuren kwamen er netjes uit zonder extreme curves in nabewerking. Enkel de witbalans mocht iets warmer (stond automatisch). Deze foto ga ik hier niet plaatsen omwille van privacy.

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Merci aan allen



                        Het is al 4000+



                        Dit is het beste dat ik deze morgen net voor schooltijd uit mijn toestel kon toveren in de keuken in gemengd binnen/buitenlicht. Een nog duidelijk vermoeide dochter tijdens het borstelen van de haren. Andere foto's kan ik pas volgende week maken omwille van mijn werk.


                        Tja die prijs... Is dat officiële Nikon Nederland import of parallel?

                        Verdere bemerkingen:

                        Scherpte = amper verschil. Zelfs in de hoeken vind ik ze alle twee prima presteren vanaf f/2 zowel op D300 als D700. Ik heb natuurlijk geen D3X voor de ultieme vergelijking. Wel vraag ik me af wat voor exemplaar ze bij photozone getest hebben Ofwel is mijn oude AF-D een uitzonderlijk goed exemplaar?

                        Focus op oneindig (landschap met D300) = Hier komt ook geen duidelijke winnaar uit de bus. Wel zie je hier weer die iets warmere kleuren terug bij de AF-S.

                        Ik zie wel dat de AF-S bij kortste focus afstand iets langer blijft (ca 2mm - beruchte "interne focus" breathing).
                        Ziet er voorlopig niet slecht uit
                        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Merci aan allen

                          Tja die prijs... Is dat officiële Nikon Nederland import of parallel?
                          De prijs is gewoon in een bestaande nederlandse winkel met de officiële Nikon Nederland import.



                          Tekst gekopieerd van de site :

                          Nikon AF-S 85mm F/1.4GStatus:OP VOORRAAD €1.459,00

                          incl. 19% BTW Product toevoegen aan winkelwagen Product afhalen in Rotterdam printmail vriend*Dit objectief is leverbaar vanaf 2 september 2010!Omschrijving Specificaties

                          Omschrijving: Nikon AF-S 85mm F/1.4G*Dit objectief is leverbaar vanaf 2 september 2010!

                          Professioneel objectief met gemiddelde tele en een groot diafragma van f/1.4 voor gebruik met Nikon’s FX-formaat spiegelreflexcamera’s. Deze nieuwe versie van de legendarische NIKKOR biedt een geheel vernieuwde optische constructie en levert uitstekende prestaties. Dankzij Nikon's Nano Crystal Coat worden beeldschaduwen en lichtvlekken sterk verminderd; het diafragma met negen afgeronde lamellen zorgt voor zachte, aangename onscherpte. Een uitstekend objectief voor portret- en studiofotografie.

                          - Professioneel FX-objectief met gemiddelde tele.
                          - Brandpuntsafstand van 85 mm bij groot diafragma van f/1.4.
                          - Uitstekende optische prestaties.
                          - Diafragma met negen afgeronde lamellen voor zachte, aangename onscherpte.
                          - Nano Crystal Coat vermindert beeldschaduwen en lichtvlekken.
                          - SWM (Silent Wave Motor) voor geruisloze en nauwkeurige autofocus.
                          - Duurzame magnesium camerabody met rubberen afdichting.

                          Specificaties : Nikon AF-S 85mm F/1.4GModel: AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G
                          Brandpuntsafstand: 85 mm
                          Lensgroepen/elementen: 10 elementen in 9 groepen (met Nano Crystal Coat)
                          Beeldhoek; graden: 28˚30’ (18˚50’ bij Nikon DX-formaat)
                          Diafragmaschijven : 9
                          Rond diafragma: Ja
                          Min. diafragma: f/16
                          Kortste scherpstelafstandafstand: 0,85m
                          Gewicht: ca. 595 g
                          Afmetingen (Max. diameter x lengte in mm): Circa 86,5 x 84 mm
                          Max. vergroting: 0,12x
                          Filterdiameter (mm): 77
                          Meegeleverde accessoires: - Lensdop voor (LC-77)
                          - lensdop achter (LF-1)
                          - Zonnekap (HB-55)
                          - Lens tas (CL-1118)
                          Scherpstelling: AF met ingebouwde SWM en handmatige scherpstelling


                          Ik ben geheel om, vandaag helaas geen tijd meer om deze lens aan te schaffen, gezien het feit dat ik niet in nederland ben, maar over 3 weken ga ik naar de winkel om deze op te halen.

                          dank je voor je reactie en voor de foto van je lieftallige dochter.

                          mvg, jacques
                          Nikon en glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                            De prijs is gewoon in een bestaande nederlandse winkel met de officiële Nikon Nederland import.

                            Ik ben geheel om, vandaag helaas geen tijd meer om deze lens aan te schaffen, gezien het feit dat ik niet in nederland ben, maar over 3 weken ga ik naar de winkel om deze op te halen.

                            dank je voor je reactie en voor de foto van je lieftallige dochter.

                            mvg, jacques
                            Graag gedaan

                            Toch is het raar dat er zo'n verschillen blijven tussen Nederlandse en Belgische prijzen

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF-S 85mm f/1.4G N

                              OP onderstaande link heb ik dezelfde lens gezien en daarom wil ik hem ook met jullie delen

                              http://www.cameranu.nl/artikel/52/Ni..._85_1.4_D.html

                              Comment

                              Working...
                              X