Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De inhoudelijke waarde van oude naslagwerken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De inhoudelijke waarde van oude naslagwerken.

    Vandaag voor 2 euro in een tweedehands inboedelwinkel gekocht: ''Handboek van de moderne Fotografie'' uit 1975 van de hand van Wolfgang Freihen.

    In dit dit digitale tijdperk anno 2010 komt dat 'moderne' op het eerste gezicht mischien wat lachwekkend over omdat het natuurlijk één en al analoog is wat de klok slaat in een dergelijk naslagwerk, alleen de omslag al met een foto van allerhande camera-modellen en technische apparatuur uit de jaren 60/70 wekt al een glimlach op. maar de fotografische principes en de geraffineerde inhoud van het boek zijn hede te dage nog allesbehalve gedateerd.

    Sterker nog, tussen al het relaas over rolletjes en donkere doka's met hun chemische processen komen er toch talrijke passages en beschouwingen in voor die een modern fotografieboek niet zouden mistaan, inhoudelijk overstijgt het op sommige punten zelfs de oppervlakkige benaderingen van de hedendaagse handboeken die grotendeels toch vaak over de basis gaan.

    Diepgravende hoofdstukken over lijnen, natuurlijke en onnatuurlijke kleuren, belichting, de beschouwing van details, werken met schaduwen en perspectief verschaffen mij toch een indruk dat ik zeg dat dit toch één van de beste naslagwerken is die ik ooit gelezen heb op het gebied van uitvoerige benadering van de fotografie.

    Nu is mijn vraag aan jullie: hebben sommigen van jullie ook dergelijke juweeltjes in de boekenkast die je erg weet te waarderen wel of niet in verhouding met het hedendaagse leesvoer over (Digitale) fotografie?

    Niet dat ik perse een boekenbespreking-topic wil maken, maar oude kennis verzuurt niet.
    Wat jullie?

    Voor de nieuwsgierigen naar deze aanrader, na wat gegoogle: https://www.boekenwebsite.nl/boeken/...rne-fotografie
    Al mijn foto's zijn gemaakt van gerecyclede pixels.

  • #2
    Re: De inhoudelijke waarde van oude naslagwerken.

    Het tweede fotoboek van Dick Boer, De hogere school der fotografie van Andreas Feininger en Fototechniek van Peter Charpentier.
    De eerste twee leren je kijken, compositie, een beetje kleurenleer enz, het derde is een technisch naslagwerk (optica, chemie enz).
    Heel onderhoudend ook is het essay Een cursus fotografie van Philip Mechanicus. En Over Fotografie van Susan Sontag is ook nu nog steeds heel lezenswaard.
    Vanuit fotohistorisch standpunt is De paradox van de fotografie van Johan M. Swinnen van zeer hoog niveau.
    Je moet maar eens googelen op deze titels.

    Comment


    • #3
      Re: De inhoudelijke waarde van oude naslagwerken.

      Eventjes wat uit boekenrek gehaald.
      Oudste is van 1959 Elseviers fotoencyclopedie.
      Heb nog oudere maar zitten onder veel stof.






      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: De inhoudelijke waarde van oude naslagwerken.

        Heb voor 50 cent "De nieuwe fotoschool" van kisselbach/windisch gehaald, een zeer mooi boekje, maar ik mis wat diepgang in compositie en kleurenleer.
        Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

        Comment


        • #5
          Re: De inhoudelijke waarde van oude naslagwerken.

          Ja, ik heb de hele serie van Time Life.
          Blijft mooi naslagwerk, waarbij de begrippen tijd en diafragma analoog hetzelfde blijven als digitaal. Alleen de output van je toestel is anders.
          Gr. MoTokop.
          Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

          Comment

          Working...
          X