PDA

Volledige versie bekijken : Spiegelbeeld

Dama
2 september 2010, 23:11
http://i744.photobucket.com/albums/xx88/damafoto/BD/IMG_6620.jpg

UPDATE : laatste spiegel zonder "jonge" man
http://i744.photobucket.com/albums/xx88/damafoto/BD/IMG_6620a.jpg

lilybie
2 september 2010, 23:48
dat heb je mooi gezien:G:G
de oude man kijk precies naar de jonge man
maar als deze er niet had op gestaan zou het beeld nog sterker zijn vermoed ik;)
ik kan mis zijn maar zo komt het voor mijn gevoel over
zo zie je maar als je rond kijkt zie je van alles waar een ander nog niets eens bij stil zou staan;)

Dama
3 september 2010, 00:02
Thx Liliane !

Ja, je hebt een punt hoor !
Ik heb meerdere foto's zonder die man achteraan, maar daar kijk die oudere steeds in de spiegel naar mij. Hij had het in de mot. Slechts af en toe draaide hij zijn hoofd weg, en dan liep er telkens iemand door die straat....

Het is een kwestie van uitleggen : uiteindelijk vond ik die man ook een meerwaarde, want het is een passant, waar die oude man steeds zat naar te kijken...

Ik zou al bijna 2 foto's moeten gaan combineren... zal eens proberen als ik wat tijd vind.

dat heb je mooi gezien:G:G
de oude man kijk precies naar de jonge man
maar als deze er niet had op gestaan zou het beeld nog sterker zijn vermoed ik;)
ik kan mis zijn maar zo komt het voor mijn gevoel over
zo zie je maar als je rond kijkt zie je van alles waar een ander nog niets eens bij stil zou staan;)

Jacobs Pascal
3 september 2010, 06:25
Goed gezien Danny..Vind het alleen een beetje jammer van de onderkant links dat de spiegel er niet helemaal op staat.:)

tullep
3 september 2010, 07:35
jij hebt wel prachtige beelden mee teruggenomen van je reis! deze is weer zalig! :love:

Vicky
3 september 2010, 07:47
jij hebt wel prachtige beelden mee teruggenomen van je reis! deze is weer zalig! :love:

das ook mijn gedacht :G

KvP
3 september 2010, 07:59
Die passant is heel makkelijk weg te shoppen hoor ;)

doudeke
3 september 2010, 10:48
Die passant is heel makkelijk weg te shoppen hoor ;)

Ja, en die oude man ook. ;)
Mag van mij zo blijven. Foto om je veel vragen bij te stellen, of verhalen bij te verzinnen. :G

G.R.
3 september 2010, 17:26
Knappe inhoudelijke straatfotografie:G De passant er wel uit, leid te veel af.:(

Zappa
3 september 2010, 18:27
Dama vergeet de rotreacties die je af en toe krijgt, dit is een uitstekende reeks die elke fotograaf jaloers maakt, nah, 't is er uit. ;) En deze foto is daar andermaal een zeer goeie in.

PatrickW
3 september 2010, 20:20
Ik houd van deze foto zoals die is, ook als die volgens puristen storende elementen bevat.
De zittende man in de spiegel is verbijsterend knap gedaan ... en de andere neem ik er voor lief bij.
Het niet perfecte in een straatfoto geeft die naar mijn gevoel vaak juist authenticiteits waarde.
Bij te perfecte, mooie, "propere" foto's heb ik de neiging (welliswaar zoetjes) in slaap te vallen :p

Je hebt een bijzonder knappe reeks foto's geproduceerd !

fabke
3 september 2010, 20:41
Je moet het allemaal maar zien, maar IK heb al gezien dat jij dat wel doet ... om jaloers op te zijn !
grtjes, fabke

Dama
4 september 2010, 00:11
Bedankt voor de toffe reacties, iedereen, alsook voor de discussie over de laatste spiegel. :G
Sommige reacties streelden mijn ego wel :o :eek:

Moet nu lukken dat ik zelf ook een purist ben, en het ook allemaal zo perfect mogelijk wil. Zie ook mijn post/verhaal Ochtenddrukte in Chefchaouen (http://forum.belgiumdigital.com/f109/ochtenddrukte-in-chefchaouen-327299.html), waarbij ik enkel een persoon beneden in het licht wou, tot er op het zelfde moment iemand voor mijn camera komt. Al bij al is het er nog beter op geworden.

Ik heb het "lege" spiegelbeeld uit een andere opname geknipt en geplakt, zodat het toch helemaal origineel blijft.
Ben benieuwd welke jullie nu beter vinden.

Ik houd van deze foto zoals die is, ook als die volgens puristen storende elementen bevat.
De zittende man in de spiegel is verbijsterend knap gedaan ... en de andere neem ik er voor lief bij.
Het niet perfecte in een straatfoto geeft die naar mijn gevoel vaak juist authenticiteits waarde.
Bij te perfecte, mooie, "propere" foto's heb ik de neiging (welliswaar zoetjes) in slaap te vallen :p

Je hebt een bijzonder knappe reeks foto's geproduceerd !

PatrickW
4 september 2010, 12:12
Als "afbeelding" is die update beter, maar voor mijzelf gaat het een beetje voorbij aan wat straatfotografie is : een beeld maken op straat zoals het exact op dat moment op straat was.
Dus als er iemand naast me had gestaan op het moment dat ik op het knopje drukte, dan had die exact hetzelfde gezien.
Het enige echte wapen van een straatfotograaf is buiten het fotograferen, het kaderen en het "tonen" na het maken van de foto.
De super-puristen vinden dat je zelfs niet mag croppen na het fotograferen, maar dat vind ik persoonlijk het neurotische benaderen.

Eens je begint met wegvegen en bijplakken, heb je een collage of montage op basis van een straatfoto, maar niet langer meer een "echte" straatfoto.
Op zich niets mis mee, maar het is iets anders.

En als je dan toch begonnen bent met wegvegen en plakken, waar stop je dan ?
Neem je eerst een foto van een groep spiegels, vervolgens eentje van een zittende man en plak je die man dan in de spiegel ?
Het zou knap photoshop werk zijn en als je het echt goed doet zou niemand het merken, maar het is niet langer een straatfoto.

Een van de grote kunsten van het straatfotografie werk vind ik persoonlijk het leren aanvaarden van het niet perfecte.
Ik weet dat het moeilijk is, zeker voor mensen die streven naar perfectie, maar de straat is zoals die is.

Enfin, mijn "filosofisch" zicht erop, maar ieder zijn ding.
De originele foto blijft voor mij een zeer knappe foto.

Dama
4 september 2010, 18:43
Ik snap volledig wat je bedoelt, Patrick.

Het was echter mijn bedoeling om de foto te nemen zoals in de update.
Op verschillende foto's keek die man in de spiegel naar mij. Ik weet nu niet dat hij in de mot had dat ik hem door de spiegel aan het fotograferen was.

Door het straatje dat tussen de spiegel en het spiegelbeeld loopt, liepen steeds mensen. Het was dus het goede moment afwachten.
Dit was eigenlijk de enige foto die goed was, waar hij niet naar mij keek, maar toevallig staat die andere man er net op.

Voor mij is het evengoed dezelfde straatfotografie, maar dan een fractie van een seconde vroeger, het moment dat ik de gemist heb ;)

Als "afbeelding" is die update beter, maar voor mijzelf gaat het een beetje voorbij aan wat straatfotografie is : een beeld maken op straat zoals het exact op dat moment op straat was.
Dus als er iemand naast me had gestaan op het moment dat ik op het knopje drukte, dan had die exact hetzelfde gezien.
Het enige echte wapen van een straatfotograaf is buiten het fotograferen, het kaderen en het "tonen" na het maken van de foto.
De super-puristen vinden dat je zelfs niet mag croppen na het fotograferen, maar dat vind ik persoonlijk het neurotische benaderen.

Eens je begint met wegvegen en bijplakken, heb je een collage of montage op basis van een straatfoto, maar niet langer meer een "echte" straatfoto.
Op zich niets mis mee, maar het is iets anders.

En als je dan toch begonnen bent met wegvegen en plakken, waar stop je dan ?
Neem je eerst een foto van een groep spiegels, vervolgens eentje van een zittende man en plak je die man dan in de spiegel ?
Het zou knap photoshop werk zijn en als je het echt goed doet zou niemand het merken, maar het is niet langer een straatfoto.

Een van de grote kunsten van het straatfotografie werk vind ik persoonlijk het leren aanvaarden van het niet perfecte.
Ik weet dat het moeilijk is, zeker voor mensen die streven naar perfectie, maar de straat is zoals die is.

Enfin, mijn "filosofisch" zicht erop, maar ieder zijn ding.
De originele foto blijft voor mij een zeer knappe foto.

PatrickW
4 september 2010, 19:55
Ik snap volledig wat je bedoelt, Patrick.

Het was echter mijn bedoeling om de foto te nemen zoals in de update.
Op verschillende foto's keek die man in de spiegel naar mij. Ik weet nu niet dat hij in de mot had dat ik hem door de spiegel aan het fotograferen was.

Door het straatje dat tussen de spiegel en het spiegelbeeld loopt, liepen steeds mensen. Het was dus het goede moment afwachten.
Dit was eigenlijk de enige foto die goed was, waar hij niet naar mij keek, maar toevallig staat die andere man er net op.

Voor mij is het evengoed dezelfde straatfotografie, maar dan een fractie van een seconde vroeger, het moment dat ik de gemist heb ;)

Ook ik begrijp wat je bedoelt :)
Maar mocht ik zelf die foto zo veranderen en aan mijn muur hangen hebben, zou ik er nooit naar kunnen kijken zonder toch ergens diep in mij het gevoel te hebben dat ik mezelf bedrieg.
Maar dat ligt volledig aan mij en ik wil dat zeker niet naar andere mensen transporteren.

Mijn voldoening bij een echt gelukte foto is daardoor ook des te groter.
Waarmee ik niet wil aangeven dat de eerste versie van je foto niet gelukt is. Zoals al een paar keer hogerop gezegd, vind ik die ook bijzonder goed zonder de aanpassing.

Vergelijk dit b.v. met de modefotografie, waarvan je er vanuit gaat dat er "moet" gesleuteld worden aan een foto en bijna niemand zich daaraan zal storen, behalve als je in je enthousiasme per vergissing een navel weg-photoshopped, zoals een tijd geleden iemand gepresteerd heeft :D

Aan de andere kant heb je foto categorieën waar zelfs een heel klein beetje gephotoshop je integriteit kan kosten, zie b.v. volgende link :
http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/defensiefotograaf-bewerkte-winnende-foto/34065/

Het blijft een bizar onderwerp waar de grote vraag blijft : wat mag je met een foto doen om het nog een foto te mogen blijven noemen ?
Bij de ene categorie foto's zal de algemene tendens naar één kant hellen, bij een andere categorie foto's naar een andere.

Marl1
6 september 2010, 21:56
Knap gezien.
Maar ik weet niet welke van de 2 ik nu verkies... en de discussie hierboven heeft mij niet geholpen ;). Persoonlijk zou ik in dit onderdeel kiezen voor de authenticiteit van nr 1, maar mijn 'esthetisch' gevoel zegt de update :rolleyes:
Je hebt in ieder geval genoeg materiaal meegebracht om een tentoonstelling te houden.
Marleen

Dama
10 september 2010, 21:29
Bedankt voor de reactie Marleen, en Patrick voor de discussie en de link. :G

Een mooi voorbeeld haal je hier aan ;)

Ook ik begrijp wat je bedoelt :)
Maar mocht ik zelf die foto zo veranderen en aan mijn muur hangen hebben, zou ik er nooit naar kunnen kijken zonder toch ergens diep in mij het gevoel te hebben dat ik mezelf bedrieg.
Maar dat ligt volledig aan mij en ik wil dat zeker niet naar andere mensen transporteren.

Mijn voldoening bij een echt gelukte foto is daardoor ook des te groter.
Waarmee ik niet wil aangeven dat de eerste versie van je foto niet gelukt is. Zoals al een paar keer hogerop gezegd, vind ik die ook bijzonder goed zonder de aanpassing.

Vergelijk dit b.v. met de modefotografie, waarvan je er vanuit gaat dat er "moet" gesleuteld worden aan een foto en bijna niemand zich daaraan zal storen, behalve als je in je enthousiasme per vergissing een navel weg-photoshopped, zoals een tijd geleden iemand gepresteerd heeft :D

Aan de andere kant heb je foto categorieën waar zelfs een heel klein beetje gephotoshop je integriteit kan kosten, zie b.v. volgende link :
http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/defensiefotograaf-bewerkte-winnende-foto/34065/

Het blijft een bizar onderwerp waar de grote vraag blijft : wat mag je met een foto doen om het nog een foto te mogen blijven noemen ?
Bij de ene categorie foto's zal de algemene tendens naar één kant hellen, bij een andere categorie foto's naar een andere.

david_ve
10 september 2010, 22:02
update is er bounk op!

FestinaLente
11 september 2010, 01:10
Even terug naar de originele...
Is die passant net niet de reden waarom de man omkijkt ? Hoort hij niet bij het verhaal van de foto ?

Hoe dan ook... goed gezien en ook vastgelegd, en je raad het al... ik ga voor de originele.

Mvg
Chris

Dama
13 september 2010, 19:46
Bedankt voor de reacties ! :)