Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zou jij dit doen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zou jij dit doen ?

    Nu de 20km van Brussel er aankomt heb ik nog een vraagje. Vorig jaar ben ik ook geweest om wat beelden te schieten en op een bepaald moment kom ik op een plek waar een jonge man gereanimeerd word door het rode kruis. Hij was onwel geworden kreeg een hartstilstand.

    onder de indruk als ik was, bergde ik mijn fototoestel op en ben ik naar huis gegaan. Later bleek de man, vooraan in de 20, het niet gehaald te hebben.

    Wat zou jij doen in dergelijke situaties, bij een ongeval ofzo....discreet foto's maken of ook gewoon toestel opbergen. Weet er misschien iemand wat de "gedragscodes" zijn rond zo een onderwerp ?

    Canon EOS 1D
    70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
    http://www.sportfotos.be

  • #2

    Nu de 20km van Brussel er aankomt heb ik nog een vraagje. Vorig jaar ben ik ook geweest om wat beelden te schieten en op een bepaald moment kom ik op een plek waar een jonge man gereanimeerd word door het rode kruis. Hij was onwel geworden kreeg een hartstilstand.

    onder de indruk als ik was, bergde ik mijn fototoestel op en ben ik naar huis gegaan. Later bleek de man, vooraan in de 20, het niet gehaald te hebben.

    Wat zou jij doen in dergelijke situaties, bij een ongeval ofzo....discreet foto's maken of ook gewoon toestel opbergen. Weet er misschien iemand wat de "gedragscodes" zijn rond zo een onderwerp ?

    Canon EOS 1D
    70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
    Ik vrees dat velen een foto zouden nemen maar persoonlijk denk ik dat je beter hier geen foto's van neemt. Ik zou het nooit doen!


    SlipStream
    ----
    http://users.skynet.be/slipstream
    http://www.pbase.com/slipstream

    Comment


    • #3
      Ik kan dit enkel beamen. Geen foto.
      Dit zou voor mij NOOIT een "waardevolle" foto kunnen zijn.

      <font color=blue>embee - Oly C2100UZ</font id=blue>
      <font size=1>"Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."</font id=size1>

      embee ::: nikon stuff

      Comment


      • #4
        Zeker geen foto maken en zoals je gedaan heb je discreet terugtrekken tenzij je kan helpen natuurlijk.

        eMJeke
        S40
        eMJeke
        website

        Comment


        • #5
          Hey Hans

          Ja, inderdaad delicaat onderwerp. Ik zou het ook niet doen. En ik kan inkomen dat je je toestel opbergt en naar huis gaat. Ik heb ooit eens een mens zien doodliggen op de baan, een wielertoerist, ... kben er ook niet goed van geweest.

          mvg
          Orc@

          Fuji Finepix 6900Z
          www.lttl.be
          http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

          Canon EOS 10D
          Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

          Comment


          • #6
            Idd, geen foto maken.
            Alleen al uit respect voor 't slachtoffer.
            Dit is geen onderwerp om foto's van te hebben. Bij een ongeval of brand ziet 't er wat anders uit.... dan is er alleen stoffelijke schade. Maar als er een persoon het slachtoffer is, liever niet. Trouwens hoe zou je zelf reageren als ze van jou of van bv je echtgenote foto's zouden nemen in zo'n geval??? Ik zou die fotograaf dan naar de ... wensen.
            Neen, je heb er goed aan gedaan geen foto's te nemen, dat betuigd van je respect en van moraal..

            Oly E-20

            Comment


            • #7
              Euh, misschien grof wat ik nu ga zeggen...
              'k zal het even anders formuleren: stel dat het Cippolini was geweest, of Lance Armstrong, zou je het dan ook zo gelaten hebben en doorgelopen zijn ?

              *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
              ==+ Canon PowerShot S30 +==

              An  a day keeps frustration away!
              http://www.demey-deleus.be

              Comment


              • #8
                stel dat het Cippolini was geweest, of Lance Armstrong, zou je het dan ook zo gelaten hebben en doorgelopen zijn ?
                Das inderdaad een veronderstelling waar ik meteen geen antwoord op weet...zo een foto zou immers bijzonder veel geld kunnen waard zijn. Maar met publieke figuren ligt het toch wat anders denk ik. Neem nu de moord op Pim Fortuyn in Nederland, er gingen ook beelden en foto's de wereld rond terwijl er getracht werd hem te redden.

                Als je foto's maakt om er je brood mee te verdienen, dan ligt het dus wat anders...

                Canon EOS 1D
                70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
                http://www.sportfotos.be

                Comment


                • #9

                  Euh, misschien grof wat ik nu ga zeggen...
                  'k zal het even anders formuleren: stel dat het Cippolini was geweest, of Lance Armstrong, zou je het dan ook zo gelaten hebben en doorgelopen zijn ?

                  *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
                  ==+ Canon PowerShot S30 +==


                  NEEN, dan trok ik m'n 256 mb op en verkocht het aan Story... maar da's een andere zaak, die mensen zijn publiek eigendom.

                  Oly E-20

                  Comment


                  • #10

                    Euh, misschien grof wat ik nu ga zeggen...
                    'k zal het even anders formuleren: stel dat het Cippolini was geweest, of Lance Armstrong, zou je het dan ook zo gelaten hebben en doorgelopen zijn ?

                    *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
                    ==+ Canon PowerShot S30 +==


                    <font size=5></font id=size5>Vejito, ik wilde net een topic toevoegen om te melden hoe geschokt ik was dat foto's van uit het worldtrade center springende mensen werden gepubliceerd zelfs in zich KWALITEITSKRANT noemende bladen maar zoals jij het stelt ben ik niet zeker dat ik de verleiding zou kunnen weerstaan. Erg hé, hoezeer ik dit ook een inbreuk op mijn eigen privacy zou vinden en hoe dikwijls ik mij ook erger aan het schaamteloos uitbuiten van andermans miserie ten bate van de comerce. In alle geval proficiat voor zij die het wel konden, beschouw jezelf aub niet als een idioot.

                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      NEEN, dan trok ik m'n 256 mb op en verkocht het aan Story... maar da's een andere zaak, die mensen zijn publiek eigendom.
                      Heb jij dan een eigendomsacte van Lance Armstrong?

                      Alle mensen, ook bekende mensen, hebben recht op privacy in zo'n ogenblik. Ik vind het al op het randje af (zoniet erover) dat professionele fotografen in zo'n omstandigheden foto's nemen. Laat staan amateurs (lees liefhebbers). De enige juiste reactie in zulke omstandigheden is de camera niet gebruiken en u discreet terugtrekken. Helpen kan je meestal ook niet doen, tenminste als de hulpdiensten al ter plaatse zijn.



                      Marc
                      Marc

                      Comment


                      • #12
                        marck, het wordt misschien wat ongelukkig uitgedrukt ('publiek eigendom') maar wat daar wel van tel is, is nieuws.
                        het gaat om bekende (sport-)figuren, en er bestaat nog wel zoiets als vrije nieuwsgaring.

                        het blijft moeilijk hoor. maar ik vind de fotograaf die de foto maakt en het publiek die de krant koopt waar hij in gepubliceerd staat, op dezelfde lijn staan..
                        de grens ethisch/onethisch wordt op die manier door iedereen (als ontvanger) ook overtreden, nietwaar ?

                        ToM.
                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

                        Comment


                        • #13
                          Ik kan het begrijpen als het verslagmakende fotografen zijn.
                          En fotos van bekende mensen zijn alleen maar publiceerbaar in uitoefening van hun beroep of functie...
                          Maar iedere fotograaf moet het voor zijn eigen uitmaken.
                          Ik zou ook mijn fototoestel opbergen.

                          Comment


                          • #14
                            door mijn werk kom ik veel bij ongelukken. van de slagtoffers maak ik bijna nooit een foto.Maar leg de nadruk op de ravage en de sfeer. van de slagtoffers zelf zal ik nooit een dergelijk foto door sturen.bewaren doe ik ze wel. heel vaak beld na paar maand een verkeerslagtoffers op om de foto in verband met de trouma verwerking. en dan krijgen ze die mij.
                            jack

                            Comment


                            • #15
                              Twee jaar geleden kwamen we terug thuis met de motorhome van Oostenrijk. In Duitsland net voor mijne neus op de autostrade een grelg ongeval. Ik meteen aan de kant met de bedoeling om te helpen. Ik "brul" mijne man wakker (lag net een dutje te doen). Hij meteen met de brandblusser erop af. De auto stond in brand. Ik nam mijn (film)camera en filmde alles. De man kwam er gelukkig met nen schrik vanaf. Ik weet niet wat ik zou gedaan hebben als hij dood was maar ik denk niet dat ik verder zou filmen.

                              Tinne (G2)
                              http://www.pbase.com/tinne

                              "Alive and Kicking"

                              http://www.pbase.com/tinnew

                              Comment

                              Working...
                              X