Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mooie dof lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mooie dof lens

    Hallo,
    Wat zouden jullie me aanraden om bv een closeup van iets te nemen , en een mooie dof te verkrijgen op de achtergrond , liefst een beetje budgetvriendelijk ,
    darmee bedoel ik geen lens van over de 500 a 600 euro fzo ,
    is dit mogelijk ,
    ( indien niet wat komt dan het dichste)
    ik zoek dus echt wel iets waar je enkele cm kan scherpstellen en de rest in dof te laten overlopen ,
    ook een flinke dosis groothoek zou mooi meegenomen zijn want volgens explosureplot gebruik ik mn 18-200 het meeste op 18mm ,
    bedankt ,

  • #2
    Re: mooie dof lens

    Kan met iedere lens als je de techniek enigszins door hebt.

    Comment


    • #3
      Re: mooie dof lens

      Nikkor 85 1.8
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: mooie dof lens

        Een flinke dosis groothoek en een mooie dof gaan niet samen.
        Sigma 1.8 20mm komt in de buurt.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: mooie dof lens

          Volgens mij is de DOF per definitie altijd mooi, bij elke lens, maar het bokeh, dat is wat anders

          Dpaul

          (er bestaat trouwens een website waar het bokeh van lenzen vergeleken wordt.)
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: mooie dof lens

            Oorspronkelijk geplaatst door johny Bekijk bericht
            Hallo,
            Wat zouden jullie me aanraden om bv een closeup van iets te nemen , en een mooie dof te verkrijgen op de achtergrond , liefst een beetje budgetvriendelijk ,
            darmee bedoel ik geen lens van over de 500 a 600 euro fzo ,
            is dit mogelijk ,
            ( indien niet wat komt dan het dichste)
            ik zoek dus echt wel iets waar je enkele cm kan scherpstellen en de rest in dof te laten overlopen ,
            ook een flinke dosis groothoek zou mooi meegenomen zijn want volgens explosureplot gebruik ik mn 18-200 het meeste op 18mm ,
            bedankt ,
            DOF oftewel "Depth of field" = velddiepte = het gebied waarbinnen alles aanvaardbaar scherp lijkt. Wat je hier dus vraagt is tegenstrijdig. DOF in fotografie heeft niets te maken met het nederlandse woord dof. Wat jij hier zoekt is een objectief wat je een minimale scherpte diepte geeft en de achtergrond mooi wazig weergeeft. Je kan dit het best halen met een snelle standaard prime lens bv een 50-80mm f1.4 , f1.8 en een geringe afstand tot het onderwerp oftewel met een langere snelle tele bv 200-300mm 2.8 waarmee je wat meer afstand tot het onderwerp kan laten en tegelijkertijd nog steeds de achtergrond wazig weergeven. Hoe groter de diafragmaopening(klein getal) op je objectief hoe makkelijker het is om de achtergrond wazig te houden. De meeste fabrikanten hebben wel een snelle 50 a 80mm f1.4 of f1.8 prime in hun assortiment die binnen jouw budget valt........een langere tele daarvoor zal je dieper in je geldbeugel moeten gaan

            Een breedhoekobjectief leent zich totaal niet om het beoogde effect te behalen.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 5 september 2010, 15:08.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment

            Working...
            X