Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

    Hellokes,

    Gezien ik binnenkort vader wordt ben ik op zoek naar een lichtsterke lens voor binnenhuis te gebruiken om dus portretfotokes te kunnen nemen.
    Ik heb een nikon D90 en dacht aan de Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G lens.

    is dit een goed idee of zijn er betere alternatieven.


    mvg


    Dirk
    Nikon D90 + Nikon 18-70 f/3.5-4.5

  • #2
    Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

    Is een zéér goede lens, heb ze zelf ook !

    Comment


    • #3
      Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

      Hallo Dirk
      Dat is inderdaad een goed idee voor je doelstelling.
      Je zal deze lens trouwens graag regelmatig voor andere doelen gebruiken.
      Groeten
      Freddy
      Groeten, Freddy
      http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

      Comment


      • #4
        Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

        Als portretlens kan ze perfect dienen.
        Een heel leuk alternatief is ook de 60mm Micro ED f2,8 AF-S.
        Dan haal je naast een portretlensje, ook een macrolensje in huis.
        Voor binnen, waar je m.i. net iets meer aan hebt, toch ook even kijken naar de 35mm F1,8 DX, of de 35mm F2. 50mm wordt 75mm (60 wordt 90) op een cropcamera, dus moet je al redelijk wat afstand houden. Een 35mm is vaak handiger en benaderd op een cropcamera de 50mm.

        Mvg
        Chris

        Comment


        • #5
          Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

          wel festinalente was juist een draadje aan het lezen over heel dat cropgedoe waardoor ik begon te denken aan die 35 mm lens.

          eenvoudig is het allemaal toch niet.
          Nikon D90 + Nikon 18-70 f/3.5-4.5

          Comment


          • #6
            Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

            Zet je gewone lens eens op 35 en daarna op 50mm en ga eens wat proberen binnenhuis(waarschijnlijk nu een flits nodig) en dan merk gauw genoeg, welke handiger is. De 2/3 stop is ook heel handig natuurlijk, met een 1.4 hoef ik binnen met lamplicht eigenlijk nooit boven de 400iso.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk-r Bekijk bericht
              wel festinalente was juist een draadje aan het lezen over heel dat cropgedoe waardoor ik begon te denken aan die 35 mm lens.

              eenvoudig is het allemaal toch niet.
              Nee, 't is niet eenvoudig, en een lichtsterke groothoekzoomlens, zoals een Tamron 17-50mm is ook een mooi alternatief, wat je binnen toch heel wat mogelijkheden geeft.
              Je zou je 18-70mm kunnen verkopen, en er misschien nog een flash (SB600 of hoger type) voor bij kunnen kopen.

              Mvg
              Chris

              Comment


              • #8
                Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                Dirk,

                die 50 mm is eigenlijk een 75 mm op je D90 ( crop 1.5), voor binnenshuis zal dit ( afhankelijk van de grootte van je huis natuurlijk :-) al redelijk veel zijn.
                Ikzelf heb me om die reden de 35 mm 1.8 aangeschaft ( is dus eigenlijk een 52,5 mm op een 1.5 cropcamera), zalig lenske, heel scherp, goedkoop.

                Het hangt er natuurlijk van af wat je ermee wil doen.


                Groeten,

                Luc

                Comment


                • #9
                  Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                  voor de prijs van een 50mm 1.4 koop je een 50mm 1.8 EN een 35mm 1.8

                  vermits je een D90 hebt is dat geen probleem... de 50mm 1.8 is een prima lensje voor je doel, maar de 35mm misschien nog beter!
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    voor de prijs van een 50mm 1.4 koop je een 50mm 1.8 EN een 35mm 1.8

                    vermits je een D90 hebt is dat geen probleem... de 50mm 1.8 is een prima lensje voor je doel, maar de 35mm misschien nog beter!
                    Inderdaad ik vind de 50mm voor binnen te beperkt...daarom beter opteren voor de 35mm of zoals ik op de Tamron 17-50 2.8f zonder VC....is ook een zeer goede lichtsterke lens met meer mogelijkheden.

                    Grtz Dirk
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ObiWan Bekijk bericht
                      Dirk,

                      die 50 mm is eigenlijk een 75 mm op je D90 ( crop 1.5), voor binnenshuis zal dit ( afhankelijk van de grootte van je huis natuurlijk :-) al redelijk veel zijn.
                      Ikzelf heb me om die reden de 35 mm 1.8 aangeschaft ( is dus eigenlijk een 52,5 mm op een 1.5 cropcamera), zalig lenske, heel scherp, goedkoop.

                      Het hangt er natuurlijk van af wat je ermee wil doen.


                      Groeten,

                      Luc
                      Op zich niks mis met 50mm op crop want portretten trek je tussen 50-100mm op FF.

                      50mm prime kost ook minder dan 35 mm prime.

                      Comment


                      • #12
                        Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                        Ik dacht ook aan een nikon 50mm f1.4 maar vind de bokeh niet zo mooi.

                        Dus denk ik dat ik mij een sigma 50mm f1.4 zal aanschaffen. Deze is toch mooier kwa creamy bokeh.

                        Inderdaad is een 50mm f1.8 en 35mm f1.8 ook een optie.
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                        Comment


                        • #13
                          Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Zet je gewone lens eens op 35 en daarna op 50mm en ga eens wat proberen binnenhuis(waarschijnlijk nu een flits nodig) en dan merk gauw genoeg, welke handiger is. De 2/3 stop is ook heel handig natuurlijk, met een 1.4 hoef ik binnen met lamplicht eigenlijk nooit boven de 400iso.
                          Juist, maar je scherptediepte is wel heel erg beperkt, zeker bij een 50mm. Voor een "kop" zijn dan net de ogen scherp tot aan het puntje van de neus. Voor een klein hoofdje, zoals van een baby, haal je alleen de ogen...
                          Daarom dat ik persoonlijk, voor wat betrokkene zegt ze te gebruiken, eerder zou uitwijken naar een groothoekzoom, omdat je in groothoek meer scherptediepte hebt, een tragere sluitertijd kan hanteren en meer in beeld krijgt. 50mm is heel specifiek vind ik persoonlijk, echt voor portret op een crop-camera. Als je hem dan nog ietwat goed gebruikt, kan je de groothoekvervorming best beperken.

                          Mvg
                          Chris

                          Comment


                          • #14
                            Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                            Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
                            Op zich niks mis met 50mm op crop want portretten trek je tussen 50-100mm op FF.

                            50mm prime kost ook minder dan 35 mm prime.
                            neen hoor! portretten trek je tussen de 85 en 200 op FF
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: binnenhuislens Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G?

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              neen hoor! portretten trek je tussen de 85 en 200 op FF
                              Op 200mm heb je toch een plat gezicht.

                              Portret betekent niet alleen het hoofd. De shouders en borst mogen er ook op; zelfs de hele persoon. Dat kan met 50-100mm in studio of woonkamer.

                              Comment

                              Working...
                              X