Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtclubfotografie fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nachtclubfotografie fisheye

    Ik ben op zoek naar een fisheye voor mijn Nikon D80.
    Ik begin in de nabije toekomst nl. met nachtclubfotografie (clubs, discotheken...)
    Ik zoek dus wel degelijk een objectief voor een CROP, APS-C kleinformaat sensor camera!

    Ik heb hierover al wat informatie ingewonnen, maar er is tegenspraak tussen de argumenten.

    De één vertelt me dat lenzen als Peleng en Samyang niet goed genoeg zullen presteren voor dat specifiek gebied van fotografie (te traag), en dat ik dus beter ga voor een Nikon 10.5mm F2.8

    Anderen vertellen me dat bij nachtclubfotografie zelfs veel op F4 geschoten wordt (met flits natuurlijk), en dat een snelle (lees: lichtsterke) lens dus niet noodzakelijk is.

    Ik had hier graag wat duidelijkheid over gehad.

    PS: op de fb-groep "fotomateriaal aanbieden of zoeken...",alsook op kapaza en 2dehands heb ik reeds m'n gezochte object als advertentie geplaatst.
    Ook het BD-forum heb ik al doornomen.

    Bij voorbaat dank.

  • #2
    Re: nachtclubfotografie fisheye

    een fisheye voor nachtclubfotografie ? hmmmm

    2.8 is vaak benodigd.soms f4 en zelden 5.6; maar een fisheye dat slecht in zeer uitzonderlijke gevallen. een 17-70 2.8 voor op je crop en je zit goed.

    o ja zorg dat je in orde bent met papieren want veel controle in horeca.
    www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

    Comment


    • #3
      Re: nachtclubfotografie fisheye

      Dank voor je reactie.
      Ik heb nog een 10-20mm en een 24-70 F2.8 (beide Sigma, ik ben ook maar student ), maar zoek nu echt wel een fisheye voor het speciale effect (zeker met de lichteffecten in clubs)

      Wat bedoel je met die papieren? Ik zeg het, ik ben student en amateurfotograaf.
      Heb altijd al willen fotograferen in clubs, en nu kan dit... maar van papieren werd niet gesproken...?

      Mvg
      Laurenz

      Comment


      • #4
        Re: nachtclubfotografie fisheye

        Sigma 10mm voor een diagonale of een 4,5mm voor een circulaire FE.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: nachtclubfotografie fisheye

          MF lenzen fotograferen sneller dan AF lenzen: je stelt van te voren 1x scherp op het type onderwerp dat je gaat nemen en de scherptediepte van een fisheye lens is dan voldoende om alles scherp te houden. Dat is dus altijd nog sneller dan de snelste AF lens.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: nachtclubfotografie fisheye

            Oorspronkelijk geplaatst door nikonD80 Bekijk bericht
            Wat bedoel je met die papieren? Ik zeg het, ik ben student en amateurfotograaf.
            Heb altijd al willen fotograferen in clubs, en nu kan dit... maar van papieren werd niet gesproken...?

            Mvg
            Laurenz
            Met papieren bedoelt hij dat je moet zorgen dat je ingeschreven bent als werknemer en dat je een uurrooster hebt dat je recht geeft om op dat moment daar te zijn, want als je niet ingeschreven bent ben je zogezegd als zwartwerker bezig.
            Dat kan je een boete opleveren + het schorsen van de kinderbijslag voor je ouders.

            Sven
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

            Comment


            • #7
              Re: nachtclubfotografie fisheye

              @ Sven_df: bedankt voor de uitleg. Ik zorg dat ik in orde ben.
              @ Spanjaart: met snelheid van de lens doel ik op de lichtsterkte.
              (hoe groter de lichtsterkte, hoe korter je de sluitertijd kunt houden)
              Volgens mij werkt de autofocus toch niet heel goed in donkere ruimtes als discotheken

              Comment


              • #8
                Re: nachtclubfotografie fisheye

                Fisheye is enkel interessant voor overzichtjes en DJ shots (waarbij je dan wel een flitser nodig hebt) en misschien wat detailshots als je minimum focus afstand klein is.
                Hangt allemaal van de locatie af. Met een fisheye kan je gerust 1/10de schieten. Je kan nog altijd je iso verhogen he.
                Autofocus voor een fisheye is niet per sé nodig.
                Tis toch wel een dure aankoop voor hetgeen je gebruikt. Ik zou eerst zorgen dat je al je andere lenzen hebt. Een fisheye komt pas op het einde... tenzij het een koopje is.

                Comment


                • #9
                  Re: nachtclubfotografie fisheye

                  Ik heb een Nikon SB-900...
                  Gisteren is er me een nikkor 10.5mm fisheye aan de neus voorbij gegaan, voor €300 (de verkoper vertelde me dat de koper al onder weg was, helaas)
                  Voor dit specifieke gebied van de fotografie is een fisheye wel meestal een voorwaarde (die dan gesteld wordt door de opdrachtgever)

                  Comment


                  • #10
                    Re: nachtclubfotografie fisheye

                    Oorspronkelijk geplaatst door nikonD80 Bekijk bericht
                    Voor dit specifieke gebied van de fotografie is een fisheye wel meestal een voorwaarde (die dan gesteld wordt door de opdrachtgever)
                    Bewijs hem dan het tegengestelde he... Ge hebt geen fisheye nodig om mooie foto's te maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nachtclubfotografie fisheye

                      mensen vergapen zich vaak op het fisheye-effect, dat weet ik wel... Maar anderzijds is zo'n lens wel een enorm leuk ding om te experimenteren en voor creatieve doeleinden.

                      Ik kan de Samyang 8mm kopen voor €260, btw incl.
                      Ik heb al verschillende tweedehands nikkor 10.5 mm fisheyes zien passeren voor €400, gisteren dus zelfs één voor €300
                      Vanaf wanneer kun je dan volgens jou spreken van een koopje? (Ik ben er van overtuigd dat alles onder de €400 voor de nikkor een koopje is.)
                      of maw., wat zou jij geven voor een Samyang in 2dehands? (uiteraard in goede staat)

                      Verder wacht ik nog altijd op reactie van verkopers in het topic 'gezocht', en schuim ik het aanbod af...

                      Comment


                      • #12
                        Re: nachtclubfotografie fisheye

                        Lichtsterkte heb je eigenlijk niet echt nodig als je gaat flitsen. Enkel diafragma en ISO-waarden hebben een invloed op je flash, de sluitertijd heeft enkel invloed op de achtergrond.
                        Met flash op feestjes, werk ik bijna altijd met sluitertijden vanaf 1/10de of trager, ISO's op 100 tot 400, 800 als je echt over grote afstand wil flitsen. F2,8 is niet echt noodzakelijk.
                        Je kan de sfeer ook in de foto's houden door langere sluitertijden (dragging the shutter).

                        De Nikon 10,5mm fisheye is een heel leuk lensje voor zulke gelegenheden...
                        vb1
                        vb2
                        Beide foto's gemaakt op 1/25ste ISO400 wel 2,8, maar als je daar 4 van maakt en 1/13de, krijg je juist dezelfde foto, en bij F5,6 bij 1/8ste zal hij ook niet veel verschillen. Ik ben toen snel gedraaid, tussen het podium en de tent, omdat die lieve meiden graag een fotootje hadden. Gemaakt trouwens met het intern flitsertje van de D80. De f2,8 kan in andere omstandigheden, zonder flash, dan weer wel zijn nut bewijzen...
                        vb3
                        Btw... ik doe zo maar 1 gelegenheid op een jaar, vandaar de erbarmelijke kwaliteit van mijn foto's.

                        Mvg
                        Chris
                        Last edited by FestinaLente; 28 augustus 2010, 07:10.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nachtclubfotografie fisheye

                          Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                          Met papieren bedoelt hij dat je moet zorgen dat je ingeschreven bent als werknemer en dat je een uurrooster hebt dat je recht geeft om op dat moment daar te zijn, want als je niet ingeschreven bent ben je zogezegd als zwartwerker bezig.
                          Dat kan je een boete opleveren + het schorsen van de kinderbijslag voor je ouders.

                          Sven
                          ik zou me daarover niet teveel zorgen maken. Toon gewoon je studentenkaart en zeg dat je een fotoproject voor je school maakt. Als je dierengeneeskunde studeert is dat misschien moeilijk uit te leggen, maar geef daar een draai aan.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: nachtclubfotografie fisheye

                            Ik studeer Burgerlijk ingenieur architect, dus dat lukt wel om er een draai aan te geven

                            Comment


                            • #15
                              Re: nachtclubfotografie fisheye

                              ik zou natuurlijk liefst de Nikkor 10.5 kopen, maar die moet je vinden hé (ik wil 'm niet nieuw kopen)
                              Je foto's zijn scherp (ik had niet anders verwacht trouwens van de nikkor), maar dat doet me nu weer twijfelen aan de Samyang/walimex/falcon/... (zijn blijkbaar allemaal dezelfde lenzen, enkel andere naam), qua scherpte... Zou daar ook geen groot verschil zitten?
                              Indien niet het geval, denk ik dat ik kan beslissen voor welke te gaan.

                              Mvg

                              Comment

                              Working...
                              X