Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ga je te werk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe ga je te werk?

    Als volstrekte beginneling had ik graag eens geweten van de ervaren rotten hoe zij te werk gaan bij het nemen van een geslaagde foto?
    Ik veronderstel eerst op zoek gaan naar een geschikte plaats en/of voorwerp... (compositie)
    Zon, schaduw, tegenlicht, bewolkt, ... hoe benader je die?
    Dan komt waarschijnlijk het moeilijkste en meest technische aspect aan de orde, het instellen van de camera.
    Waarop baseer je je bij het instellen van diafragma, sluitertijd, iso-gevoeligheid, ...
    Het scherpstellen kan ook op verschillende manieren gedaan worden, wat en hoe?
    Flash of niet? ...
    Ik weet dat dit natuurlijk allemaal afhankelijk is van het soort foto die je wil nemen en van de sfeer die je wil scheppen/weergeven...
    Had gewoon graag een beetje een leidraad gehad, die elke beginner waarschijnlijk wel kan gebruiken. Wie helpt mij (ons) op weg?
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Hoe ga je te werk?

    Apparatuur en techniek zijn zeker nodig maar één zaak heb je vooral nodig:
    goede opmerkingszin en soms zeer snelle knop-druk-reactie.

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Hoe ga je te werk?

      leren uit uw fouten, das iets waar ik op bouw
      Foute achtergrond, bomen die uit iemands kop groeien, vergeten uw ISO naar omlaag te doen als je naar buiten gaat..

      En dan heb je bij fel zonlicht ook de instelling iso100 f16 1/100 die je kan aanhouden, maar dat verandert ook als de zon even achter de wolken verdwijnt of als de mensen zich van hun schaduwkant laten zien (= zwart). Ben er nog niet uit of ik het beter op P zet, of op manueel in de zon, maar het voordeel is dat de foto's allemaal hetzelfde belicht zijn. Dat scheelt dan ook in de nabewerking, want dan kan je ze allemaal tegelijk op de zelfde wijze aanpassen.

      je hebt wel een hele brede vraagstelling hier he. Ik denk dat je best elke dag het internet afschuimt op zoek naar goeie foto's en ook de uitleg die er soms bij staat. Op flickr zie je soms uitleg staan bij de foto. En zelfs zonder de uitleg kan je er vanalles uit leren, zoals positie van de camera, positie van het model, werken met scherptediepte, kleur etc..
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

      Comment


      • #4
        Re: Hoe ga je te werk?

        kijk naar de exif van de opnamen die je ziet (indien aanwezig)
        kijk naar de verschillen daarin, wat het onderwerp betreft en pas dat eens toe bij je eigen opnamen.
        weeromstandigheden spelen natuurlijk ook een grote rol, donker weer of veel zon.
        wat voor toestel heb je?.
        grt,bouk
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Hoe ga je te werk?

          @bouk :Nikon D3000 18-55 VR Kit

          Alvast bedankt voor de tips.
          Heb inderdaad al veel opgestoken van dit forum hier! (y)

          Comment

          Working...
          X