Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera en lenzen voor journalistiek en portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera en lenzen voor journalistiek en portret

    Ik heb onlangs enkele Nikon lenzen ontleend om uit te proberen en denk eraan het volgende aan te schaffen. Ik vond de standaard zoom niet geweldig, zelfs lichtsterk. Een standaard f/2.8 probeert veel te combineren maar blonk nergens in uit. Dus denk ik aan een groothoek zoom zonder vertekening, een lichtsterke tele zoom en een lichtsterke standaard met vast bp. De f/2.8 tele bood schitterende resultaten maar ik had wel snel krampen door het gewicht.

    Het mag ook Nikon zijn of ander merk. Wat denken jullie?

    Waarvoor dient het: semi-professioneel gebruik voor journalistiek en portret, meestal binnenshuis en op verplaatsing (dus vergeet het statief). Niet in studio.

    CANON EOS 50D BODY
    CANON EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
    CANON EF 35mm f/2
    CANON EF 70-200mm f/4L IS USM
    Flitser (welke?)

    of

    CANON EOS 5D MARK II BODY
    CANON EF 16-35 f/2.8L USM II
    CANON EF 50mm f/1.8 II
    CANON EF 70-200mm f/2.8L IS USM II
    CANON EF Extender 1,4x II
    Flitser (welke?)

  • #2
    Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

    Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
    Waarvoor dient het: semi-professioneel gebruik voor journalistiek en portret, meestal binnenshuis en op verplaatsing (dus vergeet het statief). Niet in studio.
    lijkt mij duidelijk... de 5D combo...

    maar ik zou anders combineren...

    CANON EOS 5D MARK II BODY
    CANON EF 16-35 f/2.8L USM II
    CANON EF 50mm f/1.8 II
    CANON EF 70-200mm f/2.8L IS USM II
    CANON 85mm f/1.8 of f/1.2 vermits je portretten wilt maken...
    Flitser 580 EX II (voor journalistiek toch wel rijk van mogelijkheden)

    of in nikon termen...

    nikon D700
    16-35mm F4 VR (of de 17-35mm 2.8 maar die is wat zwaarder en duurder)
    50mm F1.8
    85mm F1.4 of 1.8
    70-200mm VR
    SB900 met het befaamde nikon CLS remote flash systeem...

    lijkt me ook evenwaardig in prijs, tenzij je voor de 85mm 1.4 gaat...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

      OK dank.

      Maar waarom zie ik zo weinig andere merken dan Canon, Nikon en soms Sony? Met welke merken kan ik een gelijkaardige set samenstellen? Als ze allemaal evenwaardig zijn, kies ik er de minst dure uit.

      Comment


      • #4
        Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

        Ik zal het even in Sonymateriaal vertalen...

        A850
        16-35 f/2.8 Carl Zeiss SSM
        50mm f/1.4
        85mm f/1.4
        70-200mm G SSM
        HVL-F58AM

        Zelf zou ik een 24-70 nemen en de 50mm weglaten, maar je wil naast journalistiek werk ook portretten doen, dus vandaar de 50mm en geen 24-70 f/2.8 SSM .
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

          Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
          OK dank.

          Maar waarom zie ik zo weinig andere merken dan Canon, Nikon en soms Sony? Met welke merken kan ik een gelijkaardige set samenstellen? Als ze allemaal evenwaardig zijn, kies ik er de minst dure uit.
          pentax is zeker ook niet slecht... prijs kwaliteit als dit erg belangrijk is...

          nikon en canon zijn de twee belangrijkste spelers... dit heeft bepaalde voordelen... beschikbaarheid van lenzen en acessoires... groter gamma... grotere tweede hands markt... meer groei mogelijkheden... etc...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

            Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
            OK dank.

            Maar waarom zie ik zo weinig andere merken dan Canon, Nikon en soms Sony? Met welke merken kan ik een gelijkaardige set samenstellen? Als ze allemaal evenwaardig zijn, kies ik er de minst dure uit.

            Het klinkt alsof je professioneel wil gaan werken...dan lijkt juist het dikgedrukte mij het laatste van waar je keuze van af zou moeten hangen...beter kijken naar lenzen aanbod en groei mogelijkheden.


            Waar schiet je nu mee? En wat schiet je zoal?
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

              Wat betreft de body: de D700 is voor journalistiek zeker geschikter dan de genoemde Canons: betere hoge iso en autofocus. Met batterypack ook een stuk sneller.
              Voor reportagewerk vind ik de 24-70mm onverslaanbaar.
              De combinatie 16-35 50 en 70-200 geeft wel meer bereik maar je moet dan wel veel vaker van lens wisselen.
              Groothoeklenzen zonder vertekening bestaan overigens niet; daar heb je post-processing voor.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Wat betreft de body: de D700 is voor journalistiek zeker geschikter dan de genoemde Canons: betere hoge iso en autofocus. Met batterypack ook een stuk sneller.
                Voor reportagewerk vind ik de 24-70mm onverslaanbaar.
                De combinatie 16-35 50 en 70-200 geeft wel meer bereik maar je moet dan wel veel vaker van lens wisselen.
                Groothoeklenzen zonder vertekening bestaan overigens niet; daar heb je post-processing voor.
                24-70 vond ik wat beperkt; als het veelzijdig moet zijn dan maar wachten op de 24-120 f/4. Bereik is wel belangrijk, ik kan niet altijd rondlopen of voor iemand's neus gaan staan. Als dat wel kan, dan liever de vaste 50mm met groot diafragma.

                Je wisselt ook niet continue van lenzen. Eerst trek je alle overzichten en dan de close-ups, of omgekeerd.

                Ik overweeg de 18-40 f/4. Kost een stuk minder dan 16-35 f/2.8. Met groothoek streef je meestal toch naar een grote SD. Kan iemand mij aantonen waar 16-35 f/2.8 beter voor is? Met FF kan je het verlies aan lichtsterkte toch wat compenseren.

                Het klinkt alsof je professioneel wil gaan werken...dan lijkt juist het dikgedrukte mij het laatste van waar je keuze van af zou moeten hangen...beter kijken naar lenzen aanbod en groei mogelijkheden.

                Waar schiet je nu mee? En wat schiet je zoal?
                Ik doe video maar wil fotografie erbij nemen. Kan handig zijn. Vooral conferenties, evenementen, politici... reportagewerk zeg maar. Het moet groeien maar ik wil meteen met degelijk materiaal beginnen. Hoeft niet het duurste te zijn als het goedkoper kan. De theorie ken ik, de praktijk ontwikkelt zichzelf.
                Last edited by MadJazz; 28 augustus 2010, 01:24.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera en lenzen voor journalistiek en portret

                  Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
                  Je wisselt ook niet continue van lenzen. Eerst trek je alle overzichten en dan de close-ups, of omgekeerd.
                  daarvoor is er een tweede body.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment

                  Working...
                  X