Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's verkopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's verkopen

    Hallo iedereen,

    Ik had een aantal van mijn reisfoto's van Peru online gezet. Nu is er een reismagazine die 2 van mijn foto's wil gebruiken om in hun magazine te zetten.
    Moet ik mijn foto's gratis geven of moet ik er iets voor vragen.
    Moet ik nog op iets letten?

    Groetjes
    Cindy

  • #2
    Re: foto's verkopen

    Waarschijnlijk proberen ze die gratis los te krijgen maar bedenk dat jij je reis ook hebt moeten betalen. Dus gratis moet je ze zeker niet geven.
    Langs de andere kant als ze er geld voor geven moet je waarschijnlijk ook een factuur uitschrijven en dat kan jij niet als je geen zelfstandig fotograaf bent. Je kan eventueel wel vragen er iets voor in de plaats te krijgen zoals een tegoedbon of iets dergelijks.

    Hoeveel: Het normaal tarrief van Sofam zit ergens tussen de 80 en de 300€ per gebruikte afbeelding afhankelijk van het formaat in de folder en de oplage.
    Zo heb je een idee van wat een eerlijke prijs is.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: foto's verkopen

      Vraag anders 1 of meerdere jaren het abbonement gratis thuis gestuurd als het je intereseerd...

      Verder kan ik je hiermee niet helpen
      Greetz Twan

      http://500px.com/TwanGroenen

      Comment


      • #4
        Re: foto's verkopen

        Dat ze naast een gratis abonnement je naam vermelden. Zeker weten.

        Comment


        • #5
          Re: foto's verkopen

          Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
          Hoeveel: Het normaal tarrief van Sofam zit ergens tussen de 80 en de 300€ per gebruikte afbeelding afhankelijk van het formaat in de folder en de oplage.
          Zo heb je een idee van wat een eerlijke prijs is.
          Het is ook maar net wat je zelf wilt he. De kans is vrij groot dat ze bij dit soort prijzen zeggen 'prima, dan gebruiken we wel foto's van iemand anders'. Persoonlijk zou ik het gewoon leuk vinden als mijn foto's geplaatst worden en meer dan een naamsvermelding en een abonnement zou ik er dus niet voor vragen
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

          http://rouwkema.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Re: foto's verkopen

            Waarom gratis weggeven? Het gaat hier toch niet om een blaadje van een of ander goed doel maar om een commercieel bedrijf? Een commercieel bedrijf dat brood ziet in jouw foto's zal dus gewoon betalen lijkt me. Zij worden er toch ook beter van?

            Groet!

            Comment


            • #7
              Re: foto's verkopen

              Ik verkoop persoonlijk ook geen foto's , iemand die ze mooi vindt en ze wil gebruiken mag dit gerust doen , mits vermelding van naam en / of email. Niet dat dit een dagelijks voorval is hoor, totaal niet , de enige gepubliceerde foto's die ik heb staan in een catalogus van bike-tools.
              Sony alpha 550 en 200 met kitlenzen en sigma 50-150 f2.8
              Mijne Flickr
              Mijn site

              Comment


              • #8
                Re: foto's verkopen

                Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
                Een commercieel bedrijf dat brood ziet in jouw foto's zal dus gewoon betalen lijkt me.
                Die kans acht ik dus erg klein. Er worden nou eenmaal veel (goede) foto's in Peru gemaakt en als je er dan 100 euro voor gaat vragen zoeken ze wel iemand anders die wel blij is met de erkenning als zijn/haar foto afgedrukt wordt in een magazine.
                http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                http://rouwkema.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: foto's verkopen

                  Bijzondere reactie's vind ik.
                  Langs de ene kant zijn er topics waar men laat blijken dat de wereld vergaat omdat er ergens een foto "gepikt" is en onrechtmatig gebruikt.
                  En dan in dit topic zijn er mensen die hun foto's weggeven voor de erkenning.

                  De enige juiste erkenning is als men een correcte vergoeding geeft voor het gebruik van je foto's, en in alle andere gevallen gebruikt men de foto omdat het niets kost en zo de winstmarge van het aangeboden product nog hoger is.
                  De enige reden waarom men een foto gratis of aan heel lage kostprijs ter beschikking zou stellen is voor een liefdadigheids instelling, om dan als fotograaf op die mannier bij te dragen aan het goede doel.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's verkopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                    Langs de ene kant zijn er topics waar men laat blijken dat de wereld vergaat omdat er ergens een foto "gepikt" is en onrechtmatig gebruikt.
                    En dan in dit topic zijn er mensen die hun foto's weggeven voor de erkenning.
                    Er is een groot verschil tussen een foto gratis ter beschikking stellen voor de naamsvermelding/erkenning en het gebruik van een foto zonder toelating hé.

                    Mijn manier van werken is simpel ... gaan ze iets verdienen door het gebruik van mijn foto dan komt er een vergoeding aan te pas (afhankelijk van het gebruik, winst, verspreiding ... etc), anders is een link naar mijn site al voldoende hoor, wel het logo op de foto laten staan dan ...

                    Mark
                    Last edited by LamboCars; 27 augustus 2010, 13:46.
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's verkopen

                      Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                      Bijzondere reactie's vind ik.
                      Langs de ene kant zijn er topics waar men laat blijken dat de wereld vergaat omdat er ergens een foto "gepikt" is en onrechtmatig gebruikt.
                      En dan in dit topic zijn er mensen die hun foto's weggeven voor de erkenning.

                      De enige juiste erkenning is als men een correcte vergoeding geeft voor het gebruik van je foto's, en in alle andere gevallen gebruikt men de foto omdat het niets kost en zo de winstmarge van het aangeboden product nog hoger is.
                      De enige reden waarom men een foto gratis of aan heel lage kostprijs ter beschikking zou stellen is voor een liefdadigheids instelling, om dan als fotograaf op die mannier bij te dragen aan het goede doel.
                      Er is een verschil tussen mensen die je foto's stelen en doen alsof ze zelf deze foto gemaakt hebben en mensen die vragen of ze je foto mogen gebruiken.

                      Ook al geeft ik ze vaak (altijd) gratis weg staat er altijd een vermelding van naam op of bij de foto.

                      Dat een prof zijn / haar foto's niet zomaar zal weggeven kan ik verstaan. maar ik kan geen facturen opmaken dus wat moet ik doen met mijn foto's?

                      ze weggeven geeft je misschien de kans om ooit wel een betalende opdracht of iets dergelijks vast te krijgen. Ok we nemen misschien op die manier te veel werk af van beroepsmensen. maar aan het aantal op festivals te zien zijn er nog veel mensen die hun boterham hiermee verdienen en die ook veel betere foto's schieten als mijn beginners kunsten.
                      Sony alpha 550 en 200 met kitlenzen en sigma 50-150 f2.8
                      Mijne Flickr
                      Mijn site

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's verkopen

                        Ik zie niet in waarom een amateur zijn foto's maar moet weggeven voor een naamsvermelding? Natuurlijk is een publicatie leuk en natuurlijk vind je dat als amateur een hele opsteker maar stap even over dat gevoel heen en kijk er eens zakelijk naar. Waarom moet je iemand gratis helpen beter te worden van jouw inspanningen? Je bent moeder Theresa toch niet? Het gaat om een commercieel bedrijf hoor.

                        Maar ik weet dat het wel werkt! Zo is er in Nederland een heel goedlopend fotografiemagazine dat bijna helemaal gevuld wordt met gratis foto's van het bijbehorende forum waarop amateurs hun foto's mogen plaatsen en die o zo blij zijn dat hun foto ook eens in het blad staan.....
                        Men predeert op de naïviteit en vult z'n zakken....

                        Eigenlijk baal ik gewoon dat ik het niet zelf bedacht heb

                        En gratis weggeven om op een opdracht te krijgen...... de opdracht wil je toch op basis van je kwaliteit krijgen en niet omdat het gratis is?

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's verkopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          Er is een groot verschil tussen een foto gratis ter beschikking stellen voor de naamsvermelding/erkenning en het gebruik van een foto zonder toelating hé.
                          In wezen is dat verschil niet zo groot en is het beide een misdrijf.
                          1. Een foto gebruiken zonder toelating is een inbreuk op de auteursrechten
                          2. Naamsvermelding is altijd verplicht, of men de foto nu betaald of niet.
                          3. Een foto gratis weggeven is in strijd met de wet op oneerlijke concurentiebedinging en ontduiking van belastingsgelden. Want de fiscus gaat er vanuit dat niemand iets gratis weggeeft.
                          Vriendelijke groeten,Raf

                          www.rafvandenbogaert.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's verkopen

                            Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                            [*]Een foto gratis weggeven is in strijd met de wet op oneerlijke concurentiebedinging en ontduiking van belastingsgelden. Want de fiscus gaat er vanuit dat niemand iets gratis weggeeft.[/LIST]
                            Dit is dikke zever.
                            Je mag foto's weggeven zo veel je wil, zeker als het occasioneel is.

                            Laat de fiscus maar bewijzen dat er betaald is, en met concurentiebedinging heeft het al helemaal niks te maken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto's verkopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Dit is dikke zever.
                              Je mag foto's weggeven zo veel je wil, zeker als het occasioneel is.

                              Laat de fiscus maar bewijzen dat er betaald is, en met concurentiebedinging heeft het al helemaal niks te maken.
                              wel als het over commerciële dingen gaat zoals een magazine
                              dan is er wel sprake van concurentiebedinging
                              en in zo'n dingen zal de fiscus het niet zo snel aannemen dat de foto's gratis gegeven zijn
                              zeker niet als dezelfde persoon regelmatig zijn foto's daarin plaatst (wat nu wel bij de topicstarter niet het geval is)

                              Comment

                              Working...
                              X