Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

    Ik ben nu al enkele weken aant worstelen met mezelf om al dan niet (volledig) zelfstandig of in bijberoep als fotograaf te gaan,maar dan eerder nightlife/concert..

    Maar mijn vraag is,is dit haalbaar?
    ik weet ookwel dat het werk lang niet vanzelf zal komen,maar het moet natuurlijk wel een kans op slagen hebben,anders is het maar onnozel dat ik eraan begin,nee?
    en wat komt daar zoal bij kijken? (waarschijnlijk gigantisch veel?..)

    anyway,'t zou leuk zijn moesten jullie hier mij even kunnen mee helpen,om mezelf uit de knoop te halen ;-).. als je mijn 'werk' eens wilt zien : http://www.flickr.com/photos/jonaswallecan daar rechts heb je mijn sets.. ofja je kan ook gewoon naar mn sets doorklikken.. of gewoon de stream checken,hehe.

  • #2
    Re: zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

    Eerlijk gezegd denk ik zelfs niet aan om volledig zelfstandig te worden, dan moet het echt allemaal hé, geen werk is geen eten.

    Bijberoep is op dit moment voor mij veel interessanter, de dagdagelijkse kosten worden betaald en je familie is zeker van een stabiel inkomen uit je hoofdberoep, en al de rest is mooi meegenomen (hou wel rekening met de belastingen en de RSZ, maar dat moet je boekhouder maar in het oog houden, daar betaal je hem voor hé )

    Ik zorg er voor dat de omzet van mijn bijberoep voldoende is om nieuwe apparatuur te kopen en verder uit te bouwen, maar ik moet geen duizenden euro's winst overhouden om het 'vlees op mijn bokes' te kunnen betalen ... en dus blijft het relax en fun.

    Eens het echt moet allemaal is de fun er snel af vind ik, als ik nu een weekeindje met de vrouw en kids weg wil neem ik gewoon geen shoot aan, als je volledig zelfstandige bent neem je elke shoot met beide handen aan, want een maand geen werk is een maand geen inkomen hé, val je ziek dan heb je gewoon pech.

    Volledig zelfstandige is tof, en het zal waarschijnlijk meer opbrengen dan voor een werkgever gaan werken en dan in bijberoep fotograaf te spelen ... maar ik hou van zekerheid dus blijf ik rustig overdag werken en 's avonds en tijdens de weekeindes shoots doen die ik graag doe ... en voor prijzen die zeker niet te hoog zijn ... het enige nadeel dat ik zie is het feit dat mijn verlof in grote mate opgaat aan shoots of opdrachten in plaats van drie weken op vakantie te gaan zoals vroeger ... maar dat is een keuze die je maakt.

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

      Word je nu betaald om die foto's te maken?
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jonazz Bekijk bericht
        Maar mijn vraag is,is dit haalbaar?
        ik weet ookwel dat het werk lang niet vanzelf zal komen,maar het moet natuurlijk wel een kans op slagen hebben,anders is het maar onnozel dat ik eraan begin,nee?
        en wat komt daar zoal bij kijken? (waarschijnlijk gigantisch veel?..)
        Er is genoeg info te vinden op het web, o.a. hier en daar en ginder.

        Als je alleen nightlife & concerten gaat fotograferen, denk ik dat je veel zwarte sneeuw gaat zien.
        Je maakt knappe foto's, maar of je genoeg om van te kunnen leven zult kunnen verkopen aan tijdschriften en andere geïnteresseerden, betwijfel ik.
        Neem zeker in het begin alle opdrachten aan, zoals bv. huwelijksreportages.
        Begin met je goed te documenteren en inlichtingen te vragen. Maak daarna een nuchter rekensommetje en blijf nuchter : steek je nooit diep in de schulden door te gokken op onrealistische vooruitzichten.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
          Neem zeker in het begin alle opdrachten aan, zoals bv. huwelijksreportages.
          Begin met je goed te documenteren en inlichtingen te vragen. Maak daarna een nuchter rekensommetje en blijf nuchter : steek je nooit diep in de schulden door te gokken op onrealistische vooruitzichten.
          Vooral die laatste zin goed onthouden : steek je nooit in schulden om met dat geld te gokken op jobs die je misschien nooit zal krijgen.

          Al mijn apparatuur is betaald door jobs die voorbij zijn en door de klant reeds betaald werden ... ik koop zelfs niets met 'huishoud' geld om dat dan later 'terug te betalen' met geld dat nog op openstaande fakturen staat. Dat komt er dan toch niet meer van, ik ken dat ... wees gewoon eerlijk tegenover jezelf, je familie leven mag onder geen beding financiële hinder ondervinden van je (bij)beroep !

          Als je bijberoep/zelfstandige job zichzelf niet kan 'bekostigen' na het eerste jaar begin er niet aan ... het is wel de bedoeling winst te maken hé, anders zal de fiscus ook niet gelukkig blijven hoor, zorg voor een planning die ook realistisch is, je zal in je eerste jaar echt niet elke week een shoot hebben die enkele honderden euro's opbrengt Als je na 12 maanden kan zeggen dat je initiële investering terugbetaald is dan mag je een gat in de lucht springen ... dan kan je de volgende jaren beginnen geld verdienen

          Hoeveel zijn er niet die 10,000 euro investeren in een zaak om dan zes maanden of een jaar later de boeken dicht te moeten doen met een hoop schulden, je hebt echt niet de nieuwste camera en de beste lenzen nodig om te starten hoor

          Mijn eerste shoots zijn met een 350D met 17-85 lens uitgevoerd en een PC-tje met PhotoShop elements op (dus een investering van pakweg 1000 Euro nieuwprijs toen, de 17-85 was zelfs 2e hands ) ... nu niet echt 'top of the line' materiaal hé ... ondertussen gelukkig kunnen doorgroeien naar L-glas en 5dII/1dIV ... maar daar begin je niet mee hé, pas als je betaalde opdrachten binnenkrijgt en daarvan al je kosten aftrekt weet je wat je over hebt voor een nieuwe camera, een lens, statief, PC met software (maak zeker niet de fout om met illegale versies te gaan werken, dat is echt dom) ... dus voor je het weet heb je duizenden euro's nodig ... maar voor je iets kan uitgeven zorg ervoor dat het eerst binnenkomt ... geef nooit uit wat je niet hebt, dan kom je er wel op de lange duur.

          Het is niet zo dat je voor een bepaalde shoot ineens een nieuwe, dure lens nodig hebt, leer werken met wat je hebt, binnen de beperkingen van je materiaal ... ik zou ook graag een 500mm lens hebben, maar voor die tien keer per jaar dat ik ze zou kunnen gebruiken ga ik echt niet die investering doen, mijn 100-400 zal wel goed genoeg zijn zeker als het niet op max 24 maanden (liefst zelfs 12 maanden) terugbetaald is wil dit zeggen dat het een onverantwoorde investering is, sorry.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jonazz Bekijk bericht
            Maar mijn vraag is,is dit haalbaar?
            ik weet ookwel dat het werk lang niet vanzelf zal komen,maar het moet natuurlijk wel een kans op slagen hebben,anders is het maar onnozel dat ik eraan begin,nee?
            en wat komt daar zoal bij kijken? (waarschijnlijk gigantisch veel?..)
            Als je een aanbieding of geheel van aanbiedingen krijgt mag je daarop ingaan en de inkomsten aangeven als eenmalige baten. Zo simpel is dat. Waarschijnlijk worden die nog aan 33 procent belast. Als het geld, na eenmalige jaren, begint te rollen, zal de BTW-dienst je aanmanen een nummer aan te vragen. Daar kun je dan niet meer onderuit. Je bedenkt een naam en geeft hun dan elk jaar de nummers van je klanten en de bijhorende bedragen. Ook hier tonen ze in t begin begrip voor onvolledigheden: je krijgt pas boetes als je niks wilt leren = en die zijn dan niet van de poes. Je betaalt in zo'n bijberoep misschien een beetje sociale lasten, maar dat valt in het begin ook nogal mee. Je werkgever heeft je sociale verplichtingen al nagekomen.
            Ga je echter onmiddellijk voor volledig zelfstandig, weet dan dat je elk kwartaal heel wat fotokes zult moeten trekken om de lasten te dekken. Val niet achterover als ze je vertellen wat dat kost.
            Nog een tip: onze overheid zal je graag volledig informeren over vrijstelling van BTW.
            Last edited by Poza; 25 augustus 2010, 22:42. Reden: Gezegd dat het simpel is.

            Comment


            • #7
              Re: zelfstandig of bijberoep nightlife/concert?

              ik denk dat het vreselijk moeilijk is om als fotograaf in dat genre je kost te verdienen, het zal wel niet onmogelijk zijn maar toch....

              eerder de gebruikelijke dingen zoals huwelijken , geboorte, communie enz...die zorgen eerder voor een inkomen .
              http://www.jvs-photography.be/

              Comment

              Working...
              X