Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opbouw van gamma objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opbouw van gamma objectieven

    Ben onlangs overgestapt naar een 50D en er (gelukkig) nog geen moment spijt van gehad. Bij de aankoop gekozen voor de EF-S 18-135mm F:3.5-5.6 IS vooral omdat de vakantie voor de deur stond en ik dan een redelijk bereik kon meenemen.

    De 50mm 1.8 is er al snel bijgekomen en ik zou graag langzaamaan investeren in een completer (en misschien kwalitatiever) gamma aan objectieven. Ben voornamelijk een hobbyist ... fotografeer vooral portretten, straatbeelden en soms doe ik vrienden een plezier met de sportevenementen.

    Zat te denken aan een 24-70mm 2.8 en een 70-200mm 2.8, beiden van Sigma vanwege de betaalbaarheid. De 18-135mm kan blijven dienen als 'wandellens' ? Heb ik dan een redelijk compleet bereik of zie ik iets over het hoofd ?

    Bedankt alvast voor jullie input !

  • #2
    Re: opbouw van gamma objectieven

    24mm is niet breed op een 50D...

    ik zou eerder iets in de aard van :
    Tamron 17-50 2.8 VC
    Sigma 70-200 2.8 (ofwel Canon 70-200 4 als je de 2.8 niet nodig hebt)
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: opbouw van gamma objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      24mm is niet breed op een 50D...

      ik zou eerder iets in de aard van :
      Tamron 17-50 2.8 VC
      Sigma 70-200 2.8 (ofwel Canon 70-200 4 als je de 2.8 niet nodig hebt)
      volg deze mening toch ook wel gedeeltelijk, zeker voor de 17-50 voor de breedhoek, afhankelijk of je natuurlijk al dan niet veel binnen fotografeert en of je deze effectief nodig hebt (kleine ruimtes)

      je moet er goed rekening mee houden dat de 50D een crop-camera is en als je dus EF-lenzen koopt, je de mm-waardes met 1,5/1,6 moet vermenigvuldigen, bij EF-S lenzen hoeft dit niet
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: opbouw van gamma objectieven

        Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
        je moet er goed rekening mee houden dat de 50D een crop-camera is en als je dus EF-lenzen koopt, je de mm-waardes met 1,5/1,6 moet vermenigvuldigen, bij EF-S lenzen hoeft dit niet
        ermh... toch wel hoor...

        de beeldhoek van een EF-s 18-55 op 18mm geeft op een 50D dezelfde beeldhoek als een EF 17-40 op 18mm op een 50D

        Die lenzen zijn gewoon gemaakt voor camera's met een kleinere beeldsensor waardoor ze wat compacter zijn en zo.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: opbouw van gamma objectieven

          Alvast bedankt voor deze snelle reacties, ik twijfel inderdaad of de f2.8 wel nodig zal zijn bij de 70-200mm met mijn gebruik. En de tip van de 17-50mm zal ik zeker opvolgen

          Comment


          • #6
            Re: opbouw van gamma objectieven

            Oorspronkelijk geplaatst door JosPat Bekijk bericht
            Alvast bedankt voor deze snelle reacties, ik twijfel inderdaad of de f2.8 wel nodig zal zijn bij de 70-200mm met mijn gebruik.
            dan zou ik zonder veel nadenken de Canon 70-200 f/4 kiezen
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: opbouw van gamma objectieven

              Begin met een 17-50/55 en kijk dan wat je verder wil: korter of langer en zoek daar dan een goede lens bij
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: opbouw van gamma objectieven

                Of 24mm niet genoeg breedhoek is op een crop is ook per persoon verschillend...voor mij is de combi 24-70+70-200 op crop bijvoorbeeld ideaal..! Ook beiden van Sigma.

                Voor de 24-70 zou ik, ook eens verder shoppen bij Tamron of Canon zelf...vind dit niet Sigma's beste lens zeg maar...(op gebied van IQ onder f5.6)
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: opbouw van gamma objectieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door JosPat Bekijk bericht
                  fotografeer vooral portretten, straatbeelden en soms doe ik vrienden een plezier met de sportevenementen.
                  voor een crop camera...
                  portretten: 85mm F1.8, F1.4... ideaal!
                  straatbeeld: 28-35mm F1.8, F1.4

                  sport : 70-200mm f2.8 (maar deze is ook goed voor portretten)

                  een 24-70mm is een ideale fullframe lens, minder geschikt voor crop.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: opbouw van gamma objectieven

                    portretten: 85mm F1.8, F1.4... ideaal!
                    straatbeeld: 28-35mm F1.8, F1.4
                    zulke lichtsterke primes zijn niet alleen lichtsterker, maar ook compacter en lichter (ook voor je geldbeugel) dan die glasblokken van 2.8 FF-zooms (waar je alleen het middenste stuk van gebruikt)

                    Comment


                    • #11
                      Re: opbouw van gamma objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      zulke lichtsterke primes zijn niet alleen lichtsterker, maar ook compacter en lichter (ook voor je geldbeugel) dan die glasblokken van 2.8 FF-zooms (waar je alleen het middenste stuk van gebruikt)
                      Geldt dat lichter en goedkoper ook nog als je de hele range van een 24-70 met 4 primes afdekt? Dus, 24, 35, 50 en 85(bij gebrek aan 70mm en er zal vast wel iemand een 70mm lensje kennen......)
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: opbouw van gamma objectieven

                        Prettig om goed en degelijk advies te krijgen, nu zal het lastiger worden om het budget in de hand te houden ... of hebben jullie daar ook tips voor

                        Zal inderdaad beginnen met het 17-50/55 objectief ... denk dan aan de Tamron, redelijk geprijsd en veel tevreden gebruikers te vinden. Later misschien eens bij Konijnenberg een 70-200mm huren voor een weekend om te zien of ik daarmee weggeraak bij wat ik doe ?

                        Bedankt !

                        Comment


                        • #13
                          Re: opbouw van gamma objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Geldt dat lichter en goedkoper ook nog als je de hele range van een 24-70 met 4 primes afdekt? Dus, 24, 35, 50 en 85(bij gebrek aan 70mm en er zal vast wel iemand een 70mm lensje kennen......)
                          da's niet erg relevant, trouwens ik denk dat het goedkoper is ja...

                          als ik een stad in trek om straatfotografie te maken, dan zet ik een 50mm 1.8 lensje op m'n D700 en m'n 24-70mm die blijft thuis... zoveel makkelijker, lichter en daarenboven de mensen in de straat voelen zich veel minder bedreigd...

                          met andere woorden... dat gewicht van 4 primes heb je niet bij...

                          als ik portret fotografie doe... dan zet ik een 85mm 1.4 op of een 70-200mm

                          Als ik een huwelijk schiet, dan echter zal ik m'n 24-70mm ten volle gebruiken...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment

                          Working...
                          X