Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

    Normaal gezien zou ik tegen eind september ten laatste mijn eerste DSLR moeten hebben, een Canon 550D met 18-55 IS en 55-250 IS lens, en aangezien ik niet beter weet dan "point and shoot" vraag ik mij af hoe ik dit het best zou aanpakken.

    Ik zou heel graag avondschool fotografie volgen, iets waarmee ik de basics kan leren. Een cursus over meerdere jaren (zoals ze bij talen doen: Spaans niveau 1, 2, 3 ... etc.) zou wenselijk zijn, of anders echt iets dat eenmalig de basics van digitale fotografie aan mij kan uitleggen. Heeft iemand ervaring met dergelijke cursussen? Weet iemand iets goed zijn in de buurt van Gent (ben van Wetteren)? Ik denk dat ik er snel bij moet zijn want de meeste beginnen in september, maar dan heb ik mijn DSLR nog niet HELP ...

    Ik heb nog niet echt tijd gehad om eens goed te zoeken, maar kan je met boeken als absolute beginner ergens geraken? Als iemand een goeie uitgebreide praktische cursus kan aanbevelen zijn titels altijd welkom!

    Ik zag dat er hier een topic stond over mensen die een fotoclub in de buurt van Gent willen oprichten, en dat lijkt me wel iets tof te zijn om mij eventueel bij aan te sluiten, maar ja als beginner kan ik daar weinig gaan doen zeker, of niet ?

    Het is waarschijnlijk belangrijk dat ik in het begin veel foto's neem en dingen uitprobeer om zo uit mijn fouten te leren, maar een goede cursus en de begeleiding/mening van mensen die er iets van af weten is minstens even belangrijk. Gelukkig kan ik op BD al terecht met mijn vragen
    ~ "Beginner" - Tips en kritiek altijd welkom! ~ Canon Eos 550D / 18-55mm IS / 55-250mm IS / 50mm 1.8

  • #2
    Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

    Nu je toch je camera nog niet heb zou ik aanraden om eerst even naar de bibliotheek te gaan en alvast enkele boeken over fotografie te halen. Mogen zelfs oude zijn over analoge fotografie. Het maakt niet uit van wie: de basis is toch hetzelfde.
    Dan weet je als je eenmaal je camera hebt alvast wat sluitertijd, diafragma en iso is en hoe alles met elkaar in verhouding staat. Daarna wat leren over compositie en licht, en beetje bij beetje bijleren.
    Persoonlijk ben ik van mening (heb het zelf toch zo gedaan) dat het er niet om gaat om véél foto's te maken (het gaan toch allemaal slechte zijn ) maar je beter concentreerd op 1 foto en er naar werkt om die "af" te krijgen (dus bijvoorbeeld 100-200-300...... keer hetzelfde proberen tot alles klopt). De challenge die hier op BD georganiseerd wordt is daarbij het ideale hulpmiddel omdat je dan naar een thema moet werken. (een beetje reclame mag). Ik doe het trouwens nog altijd zo, veel foto's maak ik niet maar in die éne foto voor de challenge steek ik wel heel wat tijd en probeer ik veel uit. Ik ondervind nu (na bijna 2 jaar) dat ook de foto's dat ik "terloops" eens maak ook al veel beter zijn, gewoon omdat ik zo bewuster heb leren fotograferen ipv klakkeloos kiekjes te maken. Dit is de manier waarop ik het geleerd heb maar iedereen is anders. Succes met je toestel.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

      Ik heb begin juni ook mijn allereerste toestel gekocht, een canon eos 450d...vergelijkbaar met de 550d dus. Ik had geen benul hoe zo'n toestel werkte....
      Ik heb het al ergens vermeld, maar uit je handleiding haal je al een schat van informatie. Niet enkel waarvoor alle knopjes dienen, maar ook wat het effect is als je het wijzigt (ik vermoed dat de handleiding niet zo verschillend is van 550d en 450d).
      Vooraleer ik mijn toestel in mijn handen nam, heb ik deze handleiding grondig bestudeerd. Daarna heb ik enkele bloemetjes uit de tuin gezocht, mijn toestel genomen en op stand Manueel gezet, en de bloemekes gefotografeerd met alle mogelijke instellingen. Zo zag ik direct wat het effect van deze instellingen in praktijk was. Er zaten flaters tussen, ja...en dan, zo leer je tenminste
      De theorie van sluitertijd/ diafragma/iso is niet moeilijk; de kunst is om deze theorie om te zetten in de praktijk, en dat leer je gewoon door te oefenen. Ik ben er ook nog vollop mee bezig
      En ik ben het eens met de raad van Erven. Werk een idee uit, blijf datzelfde idee fotograferen totdat je een de foto hebt waarvan je tevreden bent...al duurt het een paar uur voor je het gewenste resultaat hebt. Je gaat daar veel meer voldoening uithalen (en meer van leren) dan dat je een dagje met je toestel op stap gaat en met foto's thuiskomt waar je niet echt tevreden van bent.

      succes!
      groetjes van een collega-beginneling.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

        ik zou zeggen, download het document en begin te lezen: http://www.natuurfotografen.org/curs...tuurfotografie
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

          bedankt voor de link! intussen denk ik wel alles te weten, maar er zullen nog wel lacunes in de kennis zitten
          Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

          Comment


          • #6
            Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

            Volg een avondopleiding...
            Als je een naar officieel erkende school gaat kan je zelfs PhotoShop student edition
            aan een studentenprijske kopen..
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #7
              Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

              Ik ben zelf avondschool aan het doen en ik vind het tot hiertoe een goede cursus met aandacht voor de basis van fotografie, lightroom en elke week een praktijkopdracht.
              lbc borgerhout maar ik neem aan dat dit in de meeste lbc scholen wordt gegeven.
              Canon 70D en wat lenzen

              Comment


              • #8
                Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

                hey Ik zou heel graaf fotografielessen volgen in de zomer? kan er iemand mij zeggen waar ik dat het best kan volgen liefst in antwerpen Help me

                bedankt
                groetjes sara

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door sara-ç Bekijk bericht
                  hey Ik zou heel graaf fotografielessen volgen in de zomer? kan er iemand mij zeggen waar ik dat het best kan volgen liefst in antwerpen Help me

                  bedankt
                  groetjes sara
                  Ik denk dat je beter een nieuw topic hierover opent...

                  OT: Hangt misschien af van je leeftijd, maar misschien bij CVO ofzo? En heeft de stad zo geen cursussen?
                  Jannes Bollen
                  Website / Facebookpagina

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe beginnen aan fotografie? Lessen? Boeken? ...

                    Als je het ziet zitten om naar Aalst te komen.
                    Daar geven ze op het CVO VTI ook wel fotografie (ik volg daar les).

                    heb op deze 1e module al heel wat bijgeleerd,
                    en ben zeker van plan om module 2 ook bij te wonen...

                    zeer aangename leerkracht die je zeker de nodige uitleg kan verschaffen!


                    zoiezo, raad ik bij de meeste mensen lessen aan...
                    juist omdat een boek kan info verschaffen, maar niet direct tips om je problemen op te lossen...
                    (iets wat een goede leerkracht wel kan)...


                    zucht, had enkel openingspost gelezen.. en die is al 2 jaar oud blijkbaar....
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment

                    Working...
                    X