Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor judo fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief voor judo fotografie

    Ik ben nog maar onlangs in het bezit van een EOS50D met EFS17-85mm.
    Nu doet mijn zoon aan judo en neem ik graag competitiefoto's.
    Ik ben amateur fotograaf met de nadruk op amateur en gebruik de sportstand met wisselend resultaat doch nooit haarscherpe beelden bij snelle acties.
    Dit is altijd indoor, onder niet te beste licht omstandigheden dus.
    Nu wil ik graag de snelle acties scherp op beeld hebben.
    Welk objectief stellen jullie voor en welke instellingen?
    Afstand tot doel ligt rond varieert van 5 naar 20 meter.

    Bedankt voor alle suggesties.

  • #2
    Re: objectief voor judo fotografie

    200mm f2 en ISO zo hoog als de camera toelaat..!
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: objectief voor judo fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door wingman0393 Bekijk bericht
      Ik ben nog maar onlangs in het bezit van een EOS50D met EFS17-85mm.
      Nu doet mijn zoon aan judo en neem ik graag competitiefoto's.
      Ik ben amateur fotograaf met de nadruk op amateur en gebruik de sportstand met wisselend resultaat doch nooit haarscherpe beelden bij snelle acties.
      Dit is altijd indoor, onder niet te beste licht omstandigheden dus.
      Nu wil ik graag de snelle acties scherp op beeld hebben.
      Welk objectief stellen jullie voor en welke instellingen?
      Afstand tot doel ligt rond varieert van 5 naar 20 meter.

      Bedankt voor alle suggesties.
      indoor sporten zijn dikwijls moeilijk... als je de volledige beweging wilt bevriezen dan zal je minstens op 1/500 moet gaan en ik denk niet dat dit voor judo altijd voldoende is

      persoonlijk heb ik 't zelfde probleem met jeugdbasketbal, dan werk ik met een 85mm op f1.4 en ISO1600
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: objectief voor judo fotografie

        200mm f2 en ISO zo hoog als de camera toelaat..!
        Aan een amateurfotograaf die wat foto's van zijn zoon wil maken die judo doet, een objectief van om en bij de 5000 euro aanraden.... yeh right
        meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

        Comment


        • #5
          Re: objectief voor judo fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          200mm f2 en ISO zo hoog als de camera toelaat..!
          goed advies. Een lens van 4000 euro ?

          Afhankelijk van de belichting in die hal zou een F2.8 lens mss wel gaan.
          Vanaf 700 euro heb je goeie 2dehandse lenzen zoals 135mm f2 L (alhoewel dat te tele is wrs), 70-200mm F2.8 L .. OF begin gewoon met een goedkope 50mm F1.8 (rond de 100-120 euro?). Die zou ik qua diafragma niet op F1.8 gebruiken maar beetje dichtknijpen.

          Wat ik zou doen op de locatie zelf:
          - witbalans (lichtkleur) instellen dmv een grijskaart te fotograferen en dan de handmatige witbalans in te stellen op deze foto. Hoeft niet maar dan heb je toch een indicatie van de juiste kleur.
          - ISO op 800 zetten. JE zal wrs wel hoger moeten gaan als het donkerder is. Ik persoonlijk heb liever meer korrel door te hoge ISO dan een lagere ISO en dan allemaal bewogen fotos..
          - Stand M gebruiken in plaats van de camera te laten kiezen wat belichting betreft (witte pakken -> donkere gezichten): diafragma zo laag mogelijk getal instellen. Uw tijd beginnen vanaf 1/125 (ik zeg maar wat).
          Dan testfotos maken:
          -foto te licht: tijd hoger zetten (250, 500 etc).
          -foto te donker: iso omhoog
          -foto bewogen: tijd hoger zetten.

          en ja.. op een bepaald moment zit je op een limiet. Dan wordt het tijd voor een lichtsterkere lens of een duurdere cam
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

          Comment


          • #6
            Re: objectief voor judo fotografie

            Jullie begrijpen toch wel dat mijn reactie lichtelijk sarcastisch was


            In de vraag staat geen budget...en dan is dit zo ongeveer het enige juiste antwoord


            Ik besef me ook terdege dat deze lens ver boven het budget van een amateur ligt, echter...eerlijkheidsgehalve is het voor deze situatie toch het enige juiste antwoord (samen met de 135/f2). Beste is proberen dichter bij te komen, dan een 50mm f1.8 en ISO zo hoog als mogelijk...
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: objectief voor judo fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              Jullie begrijpen toch wel dat mijn reactie lichtelijk sarcastisch was


              In de vraag staat geen budget...en dan is dit zo ongeveer het enige juiste antwoord


              Ik besef me ook terdege dat deze lens ver boven het budget van een amateur ligt, echter...eerlijkheidsgehalve is het voor deze situatie toch het enige juiste antwoord (samen met de 135/f2). Beste is proberen dichter bij te komen, dan een 50mm f1.8 en ISO zo hoog als mogelijk...
              Weet niet of vraagsteller je sarcastische reactie begrijpt (laat dat lichtelijk maar weg), maar begrijp jij dat serieuze vraagstellers niet geholpen worden met al dan niet grappig bedoelde sarcastische antwoorden . ?

              Comment


              • #8
                Re: objectief voor judo fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Weet niet of vraagsteller je sarcastische reactie begrijpt (laat dat lichtelijk maar weg), maar begrijp jij dat serieuze vraagstellers niet geholpen worden met al dan niet grappig bedoelde sarcastische antwoorden . ?
                maar de 200mm f/2 is idd een heel goed antwoord. Alhoewel ik denk dat een 135 f/2 voldoende is en voor een derde van de prijs beschikbaar.Als zoonlief wat flink uit de kluiten gewassen is misschien een 85 f/1.4.

                Monstertruckes
                - Stand M gebruiken in plaats van de camera te laten kiezen wat belichting betreft (witte pakken -> donkere gezichten): diafragma zo laag mogelijk getal instellen. Uw tijd beginnen vanaf 1/125 (ik zeg maar wat).
                Ik voel hier toch meer voor S en het +/- knopje gebruiken. een paar keer testen en dikke kans dat je je camera het hele toernooi op dezelfde belichtingscompensatie kan laten staan.

                Ik hoop dat je graag zwart-wit ziet. Ik heb regelmatig foto's gemaakt op Aikidotrainingen in onze club en dat groen van die matten krijg je redelijk moeilijk weg, of een andere kleur die scheef staat als gevolg. Voordeel is ook dat je vanaf groen al zwart hebt, gordelsgewijs.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: objectief voor judo fotografie

                  Afhankelijk van de afstand waarop je kan werken, 85mm f1,8 en een 135mm f2 L (en een 200mm f2 L als je genoeg geld hebt).

                  De belichting blijft daar gewoonlijk vrij constant, ik denk dat het dan gemakkelijker is om de camara manueel te gebruiken, dan past de camera niets aan als de achtergrond verandert omdat jij vanuit een andere hoek werkt. Je krijgt dan ook geen overbelichte judoka als de achtergrond donkerder wordt.
                  Het beste is dan om wat testfoto's te maken, en als de instellingen goed staan kan je je concentreren op de actie.

                  Je kan vooraf een aangepaste witbalans maken als de belichting (soort licht) hetzelfde blijft.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: objectief voor judo fotografie

                    Okay.....4000 euro is net iets TE
                    Stel nu....budget om en bij 1000 euro (amateur maar wil niet zeggen dat we dan moeten onderdoen als het op kwaliteit aankomt). Ik denk dat 85mm wel volstaat (croppen indien afstand wat groter is maar meestal geraak ik wel tot bij de tatami).
                    Ik wil een zo laag mogelijke f waarde.
                    Welk small frame objectief raden jullie aan? Moet niet van Canon zijn.
                    Tweedehands mag ook. Voor hetzelfde geld hebben we dan iets beters (iemand?).

                    Comment


                    • #11
                      Re: objectief voor judo fotografie

                      Ik lees veel goeds over de 85mm 1.8, maar dat brandpunt komt ongeveer overeen met mijn 135 op ff. Op ons voetbalveldje krijg ik daarmee de doelman er nog juist op, helemaal vanuit de corner, of een dikke tien meter voor een portret ten voeten uit. Misschien ook iets korters meenemen, dus. Kost niks.

                      Comment


                      • #12
                        Re: objectief voor judo fotografie

                        Canon EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM?

                        Comment


                        • #13
                          Re: objectief voor judo fotografie

                          Op 5 meter heb je met een 35 een heel mooie dieptewerking, en het scherptevlak op de grote openingen is er diep genoeg voor het hele hoofd in kusuri gatame. Mijne gaat echter niet weg voor 1000 euro, noch mijn hoofd, noch de lens.

                          Comment


                          • #14
                            Re: objectief voor judo fotografie

                            Ik betwijfel of je voor judo zulke korte sluitertijden echt nodig hebt, het grootste deel van de tijd staan ze tegenover elkaar, hangen aan elkaar of liggen op elkaar. Alleen als je een worp echt midden in de lucht wil bevriezen, dan zal je een korte sluitertijd nodig hebben, maar iest of veel bewogen lichamen met de benen van de werper steeds onbewogener naar onderen lijkt mij ook wel iets.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: objectief voor judo fotografie

                              De 1.4 is inderdaad nog eens twee stoppen sneller dan de 2.8. Je zal dan echter niet enkel niet meer klagen van 'nooit haarscherpe beelden bij snelle acties", maar de kans is groot dat je al je bulkzooms gaat vervangen door primes. Het tweedehandsaanbod lijkt dat te bevestigen.

                              Comment

                              Working...
                              X