Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Ultra)groothoeklenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (Ultra)groothoeklenzen

    Omdat mijn interesse steeds meer uitgaat naar landschaps- en (interieur)architectuurfotografie ben ik al een tijdje aan het kijken naar de groothoeklenzen.
    In mijn zoektocht kwam op volgende lenzen uit :

    Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

    Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM Canon

    Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM Canon

    Sigma 8-16mm F4,5-5,6 DC HSM Canon

    Mijn voorkeur gaat uit naar de Sigma 8-16mm (zeker na het zien van de testfoto's gemaakt door KvP) alhoewel deze lens niet de lichtsterkste is van de 4, maar deze heeft wel de grootste beeldhoek.
    Ik heb de post ook gevolgd, en er blijken toch een aantal tevreden kopers bij te zitten.

    Mijn vraag is nu aan jullie welke volgens jullie de beste koop zou zijn (prijs/kwaliteit,...)?

    Ik bezit een Canon 350D, maar zou naar het einde van dit jaar of volgend jaar overschakelen naar een 7D.


    Grtn
    flickr

  • #2
    Re: (Ultra)groothoeklenzen

    Ik denk dat je ook de Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X Pro DX - Canon (EF-S) moet overwegen.
    Kost € 519 bij KameraExpress en krijgt zeer goede reviews.

    Comment


    • #3
      Re: (Ultra)groothoeklenzen

      Inderdaad de Tokina is een prachtlensje ik heb ze nu een week en al seriues van verschoten van wat ge daar allemaal mee kunt vastleggen....zie mijn linkje met een paar testfoto's van mij toen ik ze net had.

      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


      grtz Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: (Ultra)groothoeklenzen

        Ik ondertussen enkele reviews gelezen over de Tokina, en ik moet zeggen: ziet er zeker niet slecht uit.
        Alhoewel ik mij toch afvraag of het wel de moeite is, aangezien de zoom (maar) 5mm is.

        Zou de Canon 10-22mm dan geen 'gulden middenweg' zijn?
        De (kleinste) zoom en de lichtsterkte liggen tussen de waarden van de Sigma 8-16mm en de Tokina 11-16mm.
        En deze lens zou ook de minste vervorming vertonen.
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: (Ultra)groothoeklenzen

          De 10-22 is een prachtlens.

          Comment


          • #6
            Re: (Ultra)groothoeklenzen

            Eén van de belangrijkste dingen bij een UWA is de gevoeligheid voor flare, de kans dat de zon direct in je lens schijnt is redelijk groot
            De Canon 10-22 heeft daar in de praktijk weinig last van, de rest weet ik alleen van horen zeggen

            Comment


            • #7
              Re: (Ultra)groothoeklenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Snap Bekijk bericht
              Ik ondertussen enkele reviews gelezen over de Tokina, en ik moet zeggen: ziet er zeker niet slecht uit.
              Alhoewel ik mij toch afvraag of het wel de moeite is, aangezien de zoom (maar) 5mm is.

              Zou de Canon 10-22mm dan geen 'gulden middenweg' zijn?
              De (kleinste) zoom en de lichtsterkte liggen tussen de waarden van de Sigma 8-16mm en de Tokina 11-16mm.
              En deze lens zou ook de minste vervorming vertonen.
              Een ultra breedbeeld gebruik je niet omwille van de zoom...dus 5mm is inderdaad niet veel maar voor hetgeen je zo een lens normaal gezien gebruikt meer dan genoeg...als ik meer zoom wil neem ik mijn Tamron 17-50 wel...grtz

              Dirk
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: (Ultra)groothoeklenzen

                Géénéén op 2.8
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: (Ultra)groothoeklenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  De 10-22 is een prachtlens.
                  Daar ben ik het volmondig mee eens!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: (Ultra)groothoeklenzen

                    En het is de Canon EF-S 10-22mm geworden.
                    Ik heb hem gisteren gekocht (2de hands weliswaar), en ik moet zeggen: de beelden die ik er nog maar mee getrokken heb zien er zéér goed uit.
                    flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: (Ultra)groothoeklenzen

                      Dat objectief gaat je nog verbazen!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: (Ultra)groothoeklenzen

                        10-22 is inderdaad een dijk van een lensje!
                        Heb deze onlangs met veel spijt verkocht wegens overschakeling naar FF.
                        Canon R | Leica Q
                        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                        [/COLOR]

                        Comment


                        • #13
                          Re: (Ultra)groothoeklenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Snap Bekijk bericht

                          De (kleinste) zoom en de lichtsterkte liggen tussen de waarden van de Sigma 8-16mm en de Tokina 11-16mm.
                          10mm is geen kleinste zoom maar de kleinste BRANDPUNTSAFSTAND.

                          Laat ik dat niet weer zien....

                          Comment

                          Working...
                          X