Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge lens op DSLR Olympus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge lens op DSLR Olympus

    Hallo,
    Ik heb het forum doorzocht, maar niet gevonden wat ik zocht...
    Ik heb nl een Olympus E420 en denk er aan een lens van de OM series te kopen.
    De adapter heb ik, dus zover alles ok.

    De vraag is alleen of het zoomgebied hetzelfde blijft als een standaard lens voor dit toestel.
    De standaard lens van 50-150 moet men in dit geval vermenigvuldigen met 2, dus heeft deze lens een bereik van 100-300.
    Als ik bv een OM lens met bereik van 70-300 op dit toestel zou zetten, wordt dit dan 140-600 of gaat dezelfde regel niet op voor anaologe lenzen?

  • #2
    Re: Analoge lens op DSLR Olympus

    Het geldt idd ook voor manuele lenzen.
    Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

    Comment


    • #3
      Re: Analoge lens op DSLR Olympus

      Die cropfactor is een eigenschap van de body, niet van de lens die je erop schroeft.
      Je brandpuntsafstand (en de optische eigenschappen van je lens) blijven trouwens behouden. Alleen wordt bij een crop-camera enkel het middendeel van het beeld gebruikt (door de kleinere sensor). De rest van het beeld wordt wegge"cropt", omdat het gewoon niet op de sensor valt.

      Het is dus niet zo dat je brandspuntafstand van je lens verhoogt (in dit geval verdubbeld) door deze op een cropcamera te schroeven, maar je krijgt wel "minder" op je foto .
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Analoge lens op DSLR Olympus

        Dank voor de reacties!

        Comment

        Working...
        X