Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

teleurstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • teleurstelling

    Hallo ik ben beginnend (fotograaf) en ben onlangs naar een criterium wielrennen geweest en heb daar enkele foto's genomen met mijn eos 400d met de lens 55-250is van canon.
    Bij het later bekijken van mijn foto's kwam ik tot de teleurstelling dat de meeste foto's bewogen waren,toen heb ik vastgesteld dat mijn stabilisatie van mijn lens niet aanstond.
    ik heb de foto's genomen op de basisfunctie sport met all servo.
    Kan iemand me zeggen waar de fout ligt behalve bijmezelf natuurlijk!
    alvast bedankt.

  • #2
    Re: teleurstelling

    Als wij uw instellingen kunnen zien van 1 onbewogen foto, zouden we u meer op weg kunnen helpen, nu kan ik alléén maar zeggen dat het aan de instellingen zat, meer niet
    Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

    Comment


    • #3
      Re: teleurstelling

      Hoi,
      Eerst en vooral, laat de teleurstelling niet te groot zijn, en probeer zeker en vast opnieuw! Zelfs na veel oefening is het niet eenvoudig om perfect scherpe foto's te nemen van wielrenners.

      Hoe waren de licht-omstandigheden op dit criterium? Als't reeds bij valavond was (zoals veel criteria) is dit ook al alles behalve optimaal.

      De basisfunctie sport met servo is in principe wel de goeie keuze. Als je ze gebruikt zoals het hoort natuurlijk. Je moet proberen om je focus op 1 wielrenner te locken, en deze dan perfect meevolgen. De servo zal de rest doen. Dit zou de onscherpe foto's door fout focussen al moeten minimaliseren. Het blijft natuurlijk een 400D, wat betekent dat de auto-focus nu ook niet van top-niveau is, en zeker in continu-shoot met servo zullen er altijd wel een aantal missers inzitten.

      Onscherpte kan ook komen door te lange sluitertijden. Ik vermoed dat je wel wat zult ingezoomd hebben, en met die lens dus al minimum diafragma 5.6 zal gebruikt hebben. Voor een scherpe foto van een wielrenner heb je ook wel best een sluitertijd van 1/250s nodig, zelfs 1/500 of 1/1000 als je nog niet te veel ervaring hebt met "panning" (horizontaal meebewegen met je camera als het onderwerp passeert). "IS" aan of uit gaat in principe niet veel uitmaken als je onderwerp zo snel passeert. "IS" dient enkel om je eigen bewegingen te minimaliseren.

      De combinatie van F5.6 en 1/500s, bij niet optimale lichtomstandigheden, vraagt om hoge iso-waardes. Da's nog zoiets waar de 400D niet optimaal op scoort.

      Al bij al, blijven experimenteren dus, en hopen op de beste lichtomstandigheden.
      Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

      Comment


      • #4
        Re: teleurstelling

        bij panning kan je best je IS uitzetten.Die gaat net jouw beweging proberen te compenseren.
        Zelfde redenering als dat je IS uitzet als je je toestel op statief zet
        www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

        Comment


        • #5
          Re: teleurstelling

          Voor sport heb je kort sluitersnelheden nodig, op 250mm al gauw 1/500. Dat betekent dat je beter in de Tv stand gaat werken, en het diafragma door de camera laat bepalen. Dat heeft als gevolg dat je zeer correct moet focussen, en er zal door de DOF minder scherpte zijn algemeen (maar dat kan juist een voordeel zijn), maar je onderwerp zal scherp zijn.

          Comment


          • #6
            Re: teleurstelling

            alvast bedankt!
            Zoals genoemd blijven oefenen en via internet en deze forum probeer ik zoveel mogelijk bij te leren.
            ben alvast zinnens om een investering te doen om enkele lenzen bij te kopen waaronder
            om te beginnen waarschijnlijk de 17-55 2.8 of de 15-85 f/3.5-5.6.
            En als ik daarna wat gespaard heb zou ik voor de 70-200 f4 willen gaan.
            Zoals ik hier verneem komt de eos 400d op sommige punten te kort.
            is de eos 400d dan wel voldoende genoeg om deze toch prijzige lenzen aan te kopen?

            Comment


            • #7
              Re: teleurstelling

              Oorspronkelijk geplaatst door frankie en cindy Bekijk bericht
              is de eos 400d dan wel voldoende genoeg om deze toch prijzige lenzen aan te kopen?
              no problemo. De eos 400D is een prima camera. Je gaat wel leren om rond zijn minpunten (de enkele die er zijn) omheen te werken.

              en moest je ooit een stapje hoger zetten dan heb je toch al die goeie lenzen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment

              Working...
              X