Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

    Hallo,

    Ik heb een vraagje onder de fotograaf reizigers.

    Ik vertrek binnenkort naar New York en Costa Rica en vroeg mij af of de douane moeilijk kan doen met mijn handbagage vol met cameramateriaal (body met 4 lenzen)?
    Dien ik dit best aan te geven aan de douane of laat ik dit zo? Kunnen ze niet moeilijk doen als ik terugkeer naar uitvoertaksen etc.?

    Groeten,

    Karloz
    www.facebook.com/karlhouttemanphotography .. http://500px.com/KarlHoutteman ..http://www.flickr.com/photos/108792335@N04/ .. http://www.karlhoutteman.com

  • #2
    Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

    Ik heb een paar jaar geleden een rugzak vol meegenomen naar thailand, en alleen in frankfurt hebben ze hem onderzocht (door de lenzen gekeken of er niks in zat).
    Verder kun je best (kopies van) aankoopbewijzen of de invoerdocumenten met de serie nummers op die er normaal bijzitten ook meenemen om idd problemen met douane te vermijden.

    j.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

      In juni geen last gehad met de douane, maar wel met de security. Alles uitpakken, controleren in zo'n antrax detector, laten zien wat onbegrijpelijke dingen doen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

        Ik zou me niet teveel zorgen maken, ik heb reeds meerdere malen richting VS en vorig jaar nog Canada gevlogen. Een paar keer moest ik de tas openen voor een vlugge inspectie maar meestal gewoon door de scannerband en niks meer. Ook qua gewicht of omvang nog nooit problemen gehad, vorig jaar had ik naar Canada zelfs een behoorlijke tas bij die zwaar geladen was ( 1D3+5D2 body’s , 500F4L , 100-400L , 16-35L , 100macro , Lee filters enz ) , nooit enige opmerking over gekregen.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

          Zolang het geen splinternieuw materiaal is, zullen ze niet snel moeilijk doen bij de douane. Zoals hierboven al gezegd, neem kopies van de facturen mee en je zit volledig safe! Succes

          Comment


          • #6
            Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

            Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
            Zolang het geen splinternieuw materiaal is, zullen ze niet snel moeilijk doen bij de douane. Zoals hierboven al gezegd, neem kopies van de facturen mee en je zit volledig safe! Succes
            Inderdaad, het veiligste wat je kan doen. In Frankfurt gegarandeerd controle van je materiaal om te zien of er nikske verstopt zit in je lenzen.
            In Brussel vroeg er een security dame enkele maanden geleden me bij het zien van mijn D300 hoeveel ISO deze was want hij moest door de X-ray

            Comment


            • #7
              Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

              Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
              Zolang het geen splinternieuw materiaal is, zullen ze niet snel moeilijk doen bij de douane. Zoals hierboven al gezegd, neem kopies van de facturen mee en je zit volledig safe! Succes
              Ik vertrek morgenvroeg van Zaventem via Madrid naar Equador met een splinternieuwe thermografische camera (10000€) in mijn handbagage. Factuur hebben wij nog niet gekregen want de camera werd vandaag pas afgeleverd. Ben eens benieuwd wat de security hier en in Madrid zal zeggen, want in de USA heb je een speciale vergunning nodig om deze camera te mogen bezitten.

              Comment


              • #8
                Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                Toen ik nog in spanje woonde moest ik bij terugkeer naar de eilandn mijn koffer helemaal uitkleden, ik had alles een beetje verdeeld en natuurlijk geen enkel bewijs meegenomen. toen kreeg ik de raad alles op voorhand te registreren bij de douane. na lang wachten (2 uur) mocht ik beschikken.

                Comment


                • #9
                  Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                  Ik heb een excel documentje waar alle gegevens van mijn materiaal instaan.

                  Als ik op reis vertrek kopieer ik alle dingen die ik meeneem in een aparte sheet met mijn eigen gegevens er ook bij. Op de luchthaven toon ik dit aan de douane (en probeer het zelfs door iemand de laten ondertekenen, lukt echter niet altijd ).

                  Probeer van nieuwe materiaal ook altijd een kopie van de aankoopbonnen mee te hebben.

                  Nog nooit problemen mee gehad.


                  Mvg

                  Steven
                  1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                    Ik heb idd ook steeds een afgedrukte versie van de CPS lijst mee, inclusief m'n CPS pasje, als ze niet geloven dat dit m'n eigen materiaal is mogen ze steeds Canon bellen , nu nog nooit of te nimmer die vraag gekregen ( en het meeste van m'n materiaal ziet er toch behoorlijk nieuw uit )
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                      Donderdagmorgen handbagage door de scanner op Zaventem. Moest de tas zelfs niet openmaken. Enkel reizigers met een laptop moesten deze uit de tas halen.
                      In Madrid geen controle van de handbagage (was in transit).
                      In Quito even de rits openen van de handbagage, maar geen controle van de inhoud.
                      In Guayaquil, bij het verlaten van de luchthaven, moest alles door de scanner, maar niemand moest een tas openmaken. De controles worden blijkbaar overal wat soepeler.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        De controles worden blijkbaar overal wat soepeler.

                        Nee, de scanners worden beter zodat ze alles ook kunnen zien zonder de tas te openen
                        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                        http://rouwkema.smugmug.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                          Oorspronkelijk geplaatst door Karloz Bekijk bericht
                          Hallo,

                          Ik heb een vraagje onder de fotograaf reizigers.

                          Ik vertrek binnenkort naar New York en Costa Rica en vroeg mij af of de douane moeilijk kan doen met mijn handbagage vol met cameramateriaal (body met 4 lenzen)?
                          Dien ik dit best aan te geven aan de douane of laat ik dit zo? Kunnen ze niet moeilijk doen als ik terugkeer naar uitvoertaksen etc.?

                          Groeten,

                          Karloz
                          Heb net dezelfde reis achter de rug. Geweldig! Geniet ervan en maak je maar geen zorgen. Had zelf 2 body's en enkele lenzen in mijn rugzak/handbagage. Noch in Amerika, noch in Costa Rica heb ik problemen gehad.
                          De enige opmerking die ik heb gekregen was van een douanier die vroeg wat er allemaal in zat omdat de zak zo zwaar woog ... ik hoorde mijn vrouw smalend zeggen 'alleen enkele fotospullen ...' ... ze keken me beiden aan en dachten waarschijnlijk 'jij bent gek dat je dat allemaal meesleurt' ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Donderdagmorgen handbagage door de scanner op Zaventem. Moest de tas zelfs niet openmaken. Enkel reizigers met een laptop moesten deze uit de tas halen.
                            In Madrid geen controle van de handbagage (was in transit).
                            In Quito even de rits openen van de handbagage, maar geen controle van de inhoud.
                            In Guayaquil, bij het verlaten van de luchthaven, moest alles door de scanner, maar niemand moest een tas openmaken. De controles worden blijkbaar overal wat soepeler.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                            Nee, de scanners worden beter zodat ze alles ook kunnen zien zonder de tas te openen
                            Zelfde bij ons enkele weken terug (BRU-LHR-MIA-GYE-MIA-MAD-BRU), geen enkele controle wat betreft de camera.
                            Wel wat betreft de laptop. Was dit even vergeten in MAD en mocht gelijk nog eens de band doen. Maar nergens een probleem wat betreft cameras. (wel statief in de checked luggage)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op reis met het vliegtuig met een tas vol fotomateriaal

                              Wat ga je met een Thermische camera doen in Equador, als ik vragen mag.
                              "You don't take a photograph, you create it"
                              5DmkIII|5DmkII|CZ Distagon 2.8/21|CZ Planar 1.4/50|EF 24-70/2.8 L II|EF 85/1.8|EF 200/2.8 L II|EF 70-200/2.8 L IS II

                              Comment

                              Working...
                              X