Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interesse in macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interesse in macro lens

    Mijn set dat ik nu heb: nikon d50 met nikon 18-105 VR en nikon 70-300 VR
    Nu stijgt mijn interesse voor macro fotografie maar ben helemaal niet thuis in macrolenzen. Qua merk zou ik voor sigma of tamron gaan, wegens prijsverschil ;-).

    Is er een eventueel een goede vervanger voor mijn 18-105 VR, deze moet dan wel hetzelfde zijn qua kwaliteit in bv landschap. Of is dat niet mogelijk met een macrolens?

    Alvast bedankt!
    Gorik

  • #2
    Re: Interesse in macro lens

    Koop de 150mm 2,8 van Sigma en kijk niet meer om. Kijk maar waar ze mee fotograferen in de subforum macro.

    Comment


    • #3
      Re: Interesse in macro lens

      Als echte macro kan ik ook de Sigma 150mm adviseren. Maar het is een prime, geen zoom natuurlijk. Dus het zal nooit echt je 18-105 of 70-300 vervangen.
      Er zijn nogal wat zoomlenzen met macro functie, maar dat geeft op macro gebied dan weer niet dezelfde resultaten als een echte macro....
      Ik zou zeggen: hou je zoomlenzen en koop er een echte macro bij.
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

      Comment


      • #4
        Re: Interesse in macro lens

        Hmm ok.
        Echte macro's zijn waarschijnlijk 1:1. Is zoom met macro dan meestal 1:2 ?

        Heb ook gelezen dat er voorzet filters bestaan voor close up, is dat wat of geef ik daar beter geen geld aan?

        Nog een vraagje: bij marcrofotografie, heb je daarvoor een statief of monopod nodig ?
        Last edited by Gorik86; 17 augustus 2010, 12:08.

        Comment


        • #5
          Re: Interesse in macro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Gorik86 Bekijk bericht
          Hmm ok.
          Echte macro's zijn waarschijnlijk 1:1. Is zoom met macro dan meestal 1:2 ?

          Heb ook gelezen dat er voorzet filters bestaan voor close up, is dat wat of geef ik daar beter geen geld aan?

          Nog een vraagje: bij marcrofotografie, heb je daarvoor een statief of monopod nodig ?
          Ik heb een tijdje terug deze vraag gesteld: Wat moet ik weten voor ik begin met macrofotografie. Waarschijnlijk gaan die antwoorden voor jou ook erg nuttig zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Interesse in macro lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Gorik86 Bekijk bericht
            Nog een vraagje: bij marcrofotografie, heb je daarvoor een statief of monopod nodig ?
            Een statief is inderdaad sterk aan te bevelen. Het verhoogt toch wel aanzienlijk de kans op een echt goeie macro opname. Macro's zijn erg gevoelig aan bewegingsonscherpte.
            It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

            Comment


            • #7
              Re: Interesse in macro lens

              Ok bedankt voor de snelle reactie allemaal!

              Comment


              • #8
                Re: Interesse in macro lens

                Als je passie de hoogte ingaat voor macro, ga je toch snel besluiten om een echte macrolens aan te schaffen en is zo'n lens zeker zijn investering van in het begin helemaal waard

                Voor stilstaande objecten is een statief noodzakelijk voor het beste comfort. Bij vlinders bijvoorbeeld is een statief erg lastig. Een monopod kan helpen maar het blijft oefenen, oefenen en oefenen - soms moet je wat geluk hebben ook

                Succes met je aankoop en vooral met de praktijk achteraf!
                Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
                ---------------------------------------------------------------------------------------
                Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

                Comment


                • #9
                  Re: Interesse in macro lens

                  Heb dezelfde lenzen als jij met daarbij een 150mm 2.8 van Sigma.
                  Zeer tevreden.
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Interesse in macro lens

                    lees: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Interesse in macro lens

                      Heb ook de Sigma 150, is super maar voor mij uit de hand niet te doen. Deze staat altijd op statief.


                      Groet!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Interesse in macro lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
                        Heb ook de Sigma 150, is super maar voor mij uit de hand niet te doen. Deze staat altijd op statief.


                        Groet!
                        Inderdaad. En zeker na een dag of avond stappen.
                        En als men dan, op een bepaalde leeftijd, nog eens last heeft van Parkinson, amaai.

                        Grtz

                        Louis
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Interesse in macro lens

                          Nog even een vraagje;

                          Aangezien mijn D50 AF ingebouwd heeft, zijn er eventueel 'oudere' macro lenzen, die niet meer verkocht worden in winkels maar wel uitstekend kwaliteit geven...

                          Deze heb ik al gevonden: NIKON MACRO105MM2.AIS (bedankt Hans Braakhuis)
                          Eventueel van sigma?
                          Last edited by Gorik86; 22 augustus 2010, 22:31.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Interesse in macro lens

                            Ik bezit de 150 van sigma (maar wel voor canon ) en vind het een zeer goede lens.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Interesse in macro lens

                              Je kunt op veel manieren aan macro doen.
                              Maar met zoomlenzen macrofoto's maken is eigenlijk geen goed idee. Als je geen prime lens hebt om te starten koop je inderdaad beter een 105 of 150mm (prime) macrolens ,dan ben je meteen voor jaren goed.
                              Wil je nog meer uitvergroten dan kun je experimenteren met tussenringen , voorzetlenzen of omgekeerde 50mm lens .
                              Meer info vind je hier:
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X