Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 80/200 f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-D 80/200 f2.8

    Hallo,

    ik gebruik sinds een hele tijd een nikkor AF-D 80/200 f2.8, en ben daar altijd heel tevreden van geweest. Scherp en mooie kleuren.
    Omdat ik nu de overstap wou maken naar een VRI versie heb ik ze aan iemand aangeboden.
    Groot was mijn verbazing toen ze geen scherpe foto's gaf. (Rode kaken)
    Ik heb ze ondertussen goed getest en ze heeft sterke back-focus, zodanig zelfs dat bij onderwerpen dichtbij het scherpstelvlak voorbij het scherpstelpunt ligt.
    Bij mijn weten is ze niet gevallen , ze wordt trouwens weinig gebruikt.
    Heeft iemand van jullie ervaring met deze lens, of iets dergelijks meegemaakt?
    Iemand een gedacht wat dat kan kosten bij Procirep?

    Alvast bedankt

    mvg Jozef
    D800 en een goed glasservies

  • #2
    Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

    Ik heb ze niet maar heb wel al meer gelezen dat de 80-200 focus problemen heeft. Stuur ze eens op naar Procirep, dan weet je wat het kost. Bestek kost 50€ en dan kan je nog beslissen of je ze laat herstellen. Ofwel koop je een D300, dan kan je ze zelf bijregelen op het body.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

      Hoi Wimsel,

      Die D300 heb ik al, en het rare is dus dat die lens nooit correctie nodig heeft gehad.
      Ook niet op mijn vorige body, een D70s, werkte ze perfect.
      Ik wil ze trouwens verkopen en niet iedereen heeft een regelbare AF op zijn body, net zoals de mogelijke koper daarstraks (D80) dus ze moet gewoon goed zijn.
      Het is misschien van het liggen in de kast
      Ik heb ondertussen een mailtje naar Procirep gestuurd voor een prijsbestek voor een calibratie van de lens.
      Maar of de lens dat nog waard gaat zijn?

      grtjs Jozef
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Hoi Wimsel,

        Die D300 heb ik al, en het rare is dus dat die lens nooit correctie nodig heeft gehad.
        Ook niet op mijn vorige body, een D70s, werkte ze perfect.
        Ik wil ze trouwens verkopen en niet iedereen heeft een regelbare AF op zijn body, net zoals de mogelijke koper daarstraks (D80) dus ze moet gewoon goed zijn.
        Het is misschien van het liggen in de kast
        Ik heb ondertussen een mailtje naar Procirep gestuurd voor een prijsbestek voor een calibratie van de lens.
        Maar of de lens dat nog waard gaat zijn?

        grtjs Jozef
        Is het een draaizoom? Als dit objectief wel scherp is op jouw camera zou ik de camera van de andere persoon in twijfel durven trekken...

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

          hoi Frank,

          Nee, het is het laatste model schuifzoom, en die uitgebreide test (focus chart) die ik gedaan heb is met mijn camera waar ze dus nooit problemen mee heeft gegeven.
          Ik dacht ook eerst dat het aan de andere zijn camera lag
          Ik heb ze ooit zelfs nog met een AF-D draaizoom vergeleken en ze was toen even scherp.
          Tja, dat zal nog een tijd langer sparen zijn voor die 70/200VR

          mvg Jozef
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

            Groot was mijn verbazing toen ze geen scherpe foto's gaf. (Rode kaken)
            Ken het fenomeen. Onlangs een 10-24 mm die ik al een tijdje niet meer gebruikte te koop aangeboden, komt de koper de lens testen blijkt deze niet meer deftig scherp te stellen.

            Lens op zijn D80 en op m'n D200 & D300 getest, idd, niet willen scherp stellen.

            Voorheen nooit enig probleem met de lens gehad. Heb ze laten nakijken bij een bevriende verdeler (gratis) en deze stelde vast dat er binnen in een ring gebroken was Heel waarschijnlijk, volgens hem een fabricagefout en mogelijks door lange tijd ongebruikt in een kamer te liggen EN met de temp. die we begin van de zomer hadden wat beginnen werken. Natuurlijk was dat ding uit garantie en de herstelling kon wel eens de waarde (huidige) van de lens overschrijden.

            Ding is dus "in pieces" in de vuilbak beland
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

            BD1614BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

              Voor de schuifzoom weet ik het niet maar de 80-200 draaizoom kan problemen geven met het focussen maar enkel op 200mm en op onderwerpen minder 10 meter verwijderd. Is dit wat je voor hebt, misschien was het je nog niet eerder opgevallen? Op mijn oude D70s had ik er last van maar zodra je naar ~135 mm gaat was het weg. Op mijn nieuwe body heb ik het eigenlijk nog niet getest. In de handleiding van de D70s staat het zelfs ergens vermeld dat dit kan optreden bij de 80-200. Onderwerpen verder dan 10 meter geven geen probleem. Ik weet niet of het probleem zich op alle body's voordoet.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

                Hallo Geert, bedankt voor de info. Ik ga het eens testen want ik had ze idd enkel op 200 mm getest. Op statief met de focus chart dus minder dan 10m.
                Op grotere afstand en met minder mm's ga je altijd minder last hebben natuurlijk omdat je scherpteveld vergroot hé. Maar ik ga het toch zeker testen.

                Ik heb vandaag reeds een mailtje terug gehad van Procirep en de schuifzoom modellen kunnen ze niet meer repareren, dus als er iemand een fotowinkel kent met een eigen herstellingsdienst mag het altijd zeggen ,anders is ze voor weg te gooien en dat is flink

                @ tootsie; ik leef met je mee (onze conclusie; een lens gaat kapot van niet te gebruiken

                mvg Jozef
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

                  Ik heb ook zo een 80 - 200 schuifzoom en deze zomer wilde ze plots niet meer scherpstellen. Ze staat nog scherp op oneindig maar dichter stelt ze niet meer scherp. Ik ben ook naar de winkel geweest en daar kreeg ik ook het antwoord dat deze lens niet meer hersteld word. Als je iemand moest vinden die er nog wil aan werken zou dat mij ook veel plezier doen. Ik heb nu wel de nieuwe 70 - 200 VRII gekocht maar zou wel van pas komen op mijn tweede body als we met twee foto's gaan nemen van evenementen.
                  Nikon D850 / D700 / D70 /nikor 50 1.4 AFS/ nikor 24-70 2.8/ nikon 80-200 2.8 /Nikor 70-200 2.8 VR II / nikkor 18-70 3.5-4.5/ SB 900

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

                    Informeer eens bij Ropa in Den Haag voor reparatie.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

                      Er is een gezegde: Rust roest.
                      Ik zou het ook eens bij onze noorderburen vragen, die zijn op vele gebieden behulpzamer.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

                        Hallo,

                        allemaal bedankt voor de reactie's.

                        Ik heb ondertussen veel gelezen oven de AF-D lenzen (80/200) en heb nog wat verder getest.
                        Ze heeft dus zoals in veel forums al gezegd wordt enkel op 200mm back-focus en dit enkel bij een dichtbij gelegen focuspunt. Zodra je een verder gelegen punt kiest is ze ook op 200mm goed.
                        Tot een goede 135 mm zit ze er knal op met een goed scherp resultaat en dit ook dichtbij.
                        Ik heb een beetje in mijn foto's zitten kijken want dit was me nooit opgevallen , en als ik op 200mm trok was dit voor veraf gelegen onderwerpen, een eventueel portretje was tussen de 100 en 135mm . Puur toeval dus, en er is dus niets mis met de lens enkel de (gekende) analoog-digitale compatibiliteits problemen.

                        Ik vind het wel minder dat ze zelfs niet meer geijkt of gerepareerd kan worden bij Nikon zelf. Ze is van 1996 ongeveer (gemaakt tot 1997) en heeft toen een bom geld gekost. Voor een kitlensje kan ik dat begrijpen maar als je nu de nieuwe VR II koopt als amateur hoop je toch dat die zo lang of langer mee kan. Niet professioneel gebruikt is ze dan zeker niet versleten, allee de mijne toch want die ziet er als nieuw uit. Maar ja, dat zal commercieel niet genoeg opbrengen zeker?

                        mvg Jozef
                        Last edited by Jozef68; 21 augustus 2010, 14:59. Reden: tekst bijgezet
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-D 80/200 f2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                          Hallo,

                          allemaal bedankt voor de reactie's.

                          Ik heb ondertussen veel gelezen oven de AF-D lenzen (80/200) en heb nog wat verder getest.
                          Ze heeft dus zoals in veel forums al gezegd wordt enkel op 200mm back-focus en dit enkel bij een dichtbij gelegen focuspunt. Zodra je een verder gelegen punt kiest is ze ook op 200mm goed.
                          Tot een goede 135 mm zit ze er knal op met een goed scherp resultaat en dit ook dichtbij.
                          Ik heb een beetje in mijn foto's zitten kijken want dit was me nooit opgevallen , en als ik op 200mm trok was dit voor veraf gelegen onderwerpen, een eventueel portretje was tussen de 100 en 135mm . Puur toeval dus, en er is dus niets mis met de lens enkel de (gekende) analoog-digitale compatibiliteits problemen.

                          Ik vind het wel minder dat ze zelfs niet meer geijkt of gerepareerd kan worden bij Nikon zelf. Ze is van 1996 ongeveer (gemaakt tot 1997) en heeft toen een bom geld gekost. Voor een kitlensje kan ik dat begrijpen maar als je nu de nieuwe VR II koopt als amateur hoop je toch dat die zo lang of langer mee kan. Niet professioneel gebruikt is ze dan zeker niet versleten, allee de mijne toch want die ziet er als nieuw uit. Maar ja, dat zal commercieel niet genoeg opbrengen zeker?

                          mvg Jozef
                          Het gedrag dat je hier beschrijft is identiek aan mijn draaizoom. Ik heb er althans mee leren leven. Gewoon eventjes opletten bij 200 mm en <10m. Eigenlijk kom ik dit in de praktijk niet veel tegen en stoor ik me er ook niet aan. Ze blijft één van mijn favoriete objectieven.
                          Ik weet eigenlijk niet of ze in dit geval de backfocus kunnen herstellen aangezien het een compatibiliteits probleem is tussen de moderne digitale body's en de lens. De huidige 80-200 draaizoom heeft hetzelfde probleem. Misschien kan Nikon dit gewoon niet oplossen. Anders zouden al die objectieven er toch geen last van mogen hebben en staat er ook daarom een nota in de handleiding van de D70s.

                          Comment

                          Working...
                          X