PDA

Volledige versie bekijken : (groothoek)lens voor film

sabatino
15 augustus 2010, 14:40
Ik ben op zoek naar een lens (liefst groothoek) voor onder de 200 euro.
ik wil deze lens voornamelijk gebruiken om met mijn canon eos 550d te filmen.
nu heb ik de standaard 18-55mm lens, maar wil graag iets beters.

Jevgeniy
15 augustus 2010, 15:01
Iedere breedhoeklens is beter dan 18-55 =))

sabatino
15 augustus 2010, 15:14
Iedere breedhoeklens is beter dan 18-55 =))
kan ik misschien wat merken krijgen? :)
ik heb enkele goede dingen gehoord over sigma lenzen... :)

Jevgeniy
15 augustus 2010, 18:51
Merk Canon = Zekerheid voor kwaliteit, maar de prijs is groot.
Tamron & Sigma, zijn zeker niet slecht. Optisch sommige exemplaren zelfs even goed of beter dan Canon. Wel zwakkere autofocus systemen en bouwkwaliteit van Tamron is minder.

Dan hebt u nog Tokina, zeer interessant :P

sabatino
15 augustus 2010, 19:33
Merk Canon = Zekerheid voor kwaliteit, maar de prijs is groot.
Tamron & Sigma, zijn zeker niet slecht. Optisch sommige exemplaren zelfs even goed of beter dan Canon. Wel zwakkere autofocus systemen en bouwkwaliteit van Tamron is minder.

Dan hebt u nog Tokina, zeer interessant :P

ik ben slechts 17, en heb dus geen gigantisch budget tot mijn beschikking (200) :p
iemand enige echte aanraders, of zit er weinig verschil tussen lenzen in die prijsklasse?

Jevgeniy
15 augustus 2010, 20:06
Enige wat ik persoonlijk kan aanraden is een Sigma/Tamron 2de hands kopen via hier of ergens anders. Dan met beetje geluk kunt u wel binnen de € 200 blijven. Vergeet zeker niet bij aankoop Het AF systeem te testen, aanwezige stofdeeltjes binnen de lens, valschade...

Goed groothoeklens met een stabillisatiesysteem valt hoger dan €200 (meestal) :P

Via www.konijnenberg.be kunt u direct verschillende soorten lenzen bestuderen en de prijzen vergelijken:)

sabatino
17 augustus 2010, 20:19
ik zit nog met een vraag.
de lens die ik nu bezit heeft een maximale aperture van f3.5, dat is verschrikkelijk slecht voor filmen bij weinig licht, want dan moet de iso waarde omhoog, en wordt het een film vol ruis.
welke aperture raden jullie me aan? f1.4?
ik heb even mijn huiswerk gedaan, en kwam bij de Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM uit.
is deze lens geschikt voor te filmen bij weinig licht?

Jevgeniy
17 augustus 2010, 20:35
Het is te zien in welke omstandigheden :/ Filmen in de donkerte is altijd een probleem geweest... -_-

sabatino
17 augustus 2010, 21:48
Het is te zien in welke omstandigheden :/ Filmen in de donkerte is altijd een probleem geweest... -_-

wel mijn lens die ik nu heb, begint al moeilijk te doen bij kunstmatig licht, dus het is niet echt extreem donker, het is eigenlijk zelfs vrij licht, maar door de lage aperture (3,5) en de hoge iso (6400) is het rotkwaliteit.

Spanjaart
17 augustus 2010, 22:14
betaalbare groothoeklenzen (200 euro is al onder het tweedehands budget) gaan geen lichtsterkte boven de 3.5 hebben.
30mm is op een 1,6 crop sensor ook zeker geen groothoek te noemen.

Je kunt denk ik het beste overwegen om een 42m adapter en enkele oude daarop passende lenzen te kopen voor je toestel. Daar is uitstekend mee te filmen en je blijft flink onder je budget. Voor enkele tientjes heb je volop keuze in oude 2.8 28, 35 en 1.8 50mm lenzen.

jeroen.k
17 augustus 2010, 22:20
Ik volg spanjaart. Samyang heeft ook een redelijk betaalbaar MF alternatief (AF werkt toch sowieso niet met filmen?)

En als je nu met een 30mm aankomt, wat wordt volgens jou (TS) dan verstaan onder groothoek?

Overigens is de Sigma 30mm f1.4 zeker geen slecht lensje. Niet uitzonderlijk naar mijn mening, maar zeker niet slecht.

sabatino
17 augustus 2010, 22:30
Ik volg spanjaart. Samyang heeft ook een redelijk betaalbaar MF alternatief (AF werkt toch sowieso niet met filmen?)

En als je nu met een 30mm aankomt, wat wordt volgens jou (TS) dan verstaan onder groothoek?

Overigens is de Sigma 30mm f1.4 zeker geen slecht lensje. Niet uitzonderlijk naar mijn mening, maar zeker niet slecht.

heb ondervonden dat groothoeklenzen niet binnen mijn budget passen, en gewone lenzen ook ideaal zijn om te filmen :)

Keeskanon
17 augustus 2010, 22:38
Ik ben op zoek naar een lens (liefst groothoek) voor onder de 200 euro.
ik wil deze lens voornamelijk gebruiken om met mijn canon eos 550d te filmen.
nu heb ik de standaard 18-55mm lens, maar wil graag iets beters.

Een mission impossible.
Er bestaan zeker betere , maar niet voor 200 , hooguit wat lichtsterkere.

Keeskanon
17 augustus 2010, 22:39
Merk Canon = Zekerheid voor kwaliteit,

P

Wake up man.:p