Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten van nul

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starten van nul

    Hoi iedereen,

    Omdat fotografie me al lang bezig houdt, wil ik er mijn hobby van maken, maar hoe begin ik er aan? Enkele vraagjes?
    1. Is een cursus noodzakelijk in de wetenschap dat het voor mij puur een hobby is? (zeker geen ambitie als bijverdienste). Of kennen jullie misschien een boek met goede tips?
    2. Om mijn nieuwe hobby op een deftige manier uit te oefenen wil ik er wel in investeren. Ik stel een (beginners)budget van ca. 2500 € voorop. Voor welk type toestel kies ik het best als beginner? Welke accessoires moet ik zeker hebben?
    3. Is het noodzakelijk om software aan te kopen? Zo ja, welke? Opgelet, mijn doelstelling is om "natuurlijke" foto's te maken, dus ik ga ze zeker niet bewerken.
    4. Hoe organiseer ik best een archief? Bewaren jullie ook "slechte" foto's?
    5. Het is vooral mijn bedoeling om natuurfoto's te maken. Hoe organiseren jullie dit? Trek je er met de wagen op auto? Of stippel je wandelroutes uit? Of hebben jullie het fototoestel altijd in de wagen liggen om zo geen enkele kans onbenut te laten?

    Ik besef het, een hele boterham vragen, maar ik wil er echt wel tijd (en geld) in steken en dan begin ik er best een beetje voorbereid aan.

    Vriendelijke groeten

    Bart

  • #2
    Re: Starten van nul

    Hoy Bart.
    je zit in het verkeerde forumonderdeel hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Starten van nul

      Bouk,

      Oeps, de beginnershoek leek me de juiste keuze, naar waar verplaats ik het dan best?

      Bart

      Comment


      • #4
        Re: Starten van nul

        Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
        Bouk,

        Oeps, de beginnershoek leek me de juiste keuze, naar waar verplaats ik het dan best?

        Bart
        tja...je stelt nogal veel en verschillende vragen hè.
        kijk eerst even rond.
        in dit forumonderdeel verwacht men foto,s.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Starten van nul

          Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
          Hoi iedereen,

          Omdat fotografie me al lang bezig houdt, wil ik er mijn hobby van maken, maar hoe begin ik er aan? Enkele vraagjes?
          1. Is een cursus noodzakelijk in de wetenschap dat het voor mij puur een hobby is? (zeker geen ambitie als bijverdienste). Of kennen jullie misschien een boek met goede tips?
          2. Om mijn nieuwe hobby op een deftige manier uit te oefenen wil ik er wel in investeren. Ik stel een (beginners)budget van ca. 2500 € voorop. Voor welk type toestel kies ik het best als beginner? Welke accessoires moet ik zeker hebben?
          3. Is het noodzakelijk om software aan te kopen? Zo ja, welke? Opgelet, mijn doelstelling is om "natuurlijke" foto's te maken, dus ik ga ze zeker niet bewerken.
          4. Hoe organiseer ik best een archief? Bewaren jullie ook "slechte" foto's?
          5. Het is vooral mijn bedoeling om natuurfoto's te maken. Hoe organiseren jullie dit? Trek je er met de wagen op auto? Of stippel je wandelroutes uit? Of hebben jullie het fototoestel altijd in de wagen liggen om zo geen enkele kans onbenut te laten?

          Ik besef het, een hele boterham vragen, maar ik wil er echt wel tijd (en geld) in steken en dan begin ik er best een beetje voorbereid aan.

          Vriendelijke groeten

          Bart
          1. fotografie vraagt investeren in kennis: voor sommige via cursus, andere via zelfstudie
          2. stel je zelf de vraag welke interesse heb je bij fotografie: macro is anders dan vogels, sport of studiowerk. gezien natuur: een goeie body (d300s of 7d) en goeie breedhoek en tele om te beginnen (18-70 en 70-300) en een goed statief
          3 digitale fotografie vraagt nabewerking maw zonder software oogt het flets zeker als je in raw werkt. Een snuifje lightroom doet wonderen. Via een jpeg doet je camera de nabewerking volgens zijn instellingen
          4. slechte foto's er direct uit en goeie steeds bewaren als raw en bewerkte jpeg. picassa van google is gratis en is een goeie organizer zelfs voor raw
          5. Soms moet je het moment gaan zoeken en soms overvalt het je. Maak steeds dat je gewapend op pad gaat.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Starten van nul

            Je stelt véél vragen, maar als ik je één tip mag geven.

            Laat kitlenzen daar waar ze horen: in de winkel.
            Koop één goede lichtsterke lens en begin er mee. Hou je budget nog even vast om later te kopen wat je echt wil.

            Op een cropcamera is een goede standaard 17-55 of 17-50. In dat bereik is een Tamron 17-50 F2.8 een budgetvriendelijke lens die niet zal teleurstellen, en die je nog altijd kan verkopen om nog beter te kopen.

            En verder... lezen op dit forum en in boeken.

            Comment


            • #7
              Re: Starten van nul

              Koop een cam, eender welke, en loop hem achter na. In goede en slechte tijden. Eerst zal
              hij je vertellen wat je moet doen. Als je hem wat beter kent, zul jij hem dan vertellen wat
              te doen. Vergeet niet dat indien je je dromen wilt waarmaken, je eerst wakken zult moeten
              worden.

              Comment


              • #8
                Re: Starten van nul

                Hey juppekes

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Laat kitlenzen daar waar ze horen: in de winkel.
                Koop één goede lichtsterke lens en begin er mee.
                Die kitlenzen zijn zo slecht hoor, de mijne zijn ook nog altijd kitlenzen

                Het kan natuurlijk tippen aan L-glas

                Je kan natuurlijk ook beginnen zoals ik, met een compactje of Bridge

                Als je daarmee op het juiste moment op de juiste plaats bent kan je daar zeker ook prachtplaatjes mee maken.
                Bootjes

                Comment


                • #9
                  Re: Starten van nul

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
                  Hoi iedereen,

                  Omdat fotografie me al lang bezig houdt, wil ik er mijn hobby van maken, maar hoe begin ik er aan? Enkele vraagjes?
                  1. Is een cursus noodzakelijk in de wetenschap dat het voor mij puur een hobby is? (zeker geen ambitie als bijverdienste). Of kennen jullie misschien een boek met goede tips?
                  2. Om mijn nieuwe hobby op een deftige manier uit te oefenen wil ik er wel in investeren. Ik stel een (beginners)budget van ca. 2500 € voorop. Voor welk type toestel kies ik het best als beginner? Welke accessoires moet ik zeker hebben?
                  3. Is het noodzakelijk om software aan te kopen? Zo ja, welke? Opgelet, mijn doelstelling is om "natuurlijke" foto's te maken, dus ik ga ze zeker niet bewerken.
                  4. Hoe organiseer ik best een archief? Bewaren jullie ook "slechte" foto's?
                  5. Het is vooral mijn bedoeling om natuurfoto's te maken. Hoe organiseren jullie dit? Trek je er met de wagen op auto? Of stippel je wandelroutes uit? Of hebben jullie het fototoestel altijd in de wagen liggen om zo geen enkele kans onbenut te laten?

                  Ik besef het, een hele boterham vragen, maar ik wil er echt wel tijd (en geld) in steken en dan begin ik er best een beetje voorbereid aan.



                  Vriendelijke groeten

                  Bart
                  1. Veel beginners worden overdonderd door technische aspecten. Weinig beginners krijgen het advies om te leren kijken. Dit kan hier goed in het beginnersforum: voor een foto moet je eerst een idee hebben en dat dan omzetten. Lees boeken over je thema. Ga naar fotomusea. Probeer te begrijpen waarom deze foto's gewaardeerd worden.
                  2. Staar je niet dood op materiaal. Koop een midrange DSLR en lens fixfocale. Deze combo maakt technisch de beste foto's (bv. een Nikon D90 met een 35mm/2). Houd budget over voor een volgende (eventuele zoom lens). Zet ALLES op automatisch. Beoordeel je werk kritisch (of laat mij het beoordelen ... maar ik ben berucht kritisch). Probeer daarna stijl- en technische middelen aan te wenden om te verbeteren. Rome en Keulen zijn ook niet op één dag gebouwd.
                  3. Software die met camera meekomt is goed genoeg om te starten. Schiet als het kan in RAW mode.
                  4. Ik heb een snelle dedicated externe drive enkel en alleen voor dit doel. Hier komen alleen RAW foto's op (in feite DNG daar ik Nikon en Canon door elkaar gebruik). Technisch mislukte foto's worden verwijderd.
                  5. Planning. en Ryanair !. Maar zelfs met de fiets (zie puntje 1) kun je in je directe omgeving natuurfoto's maken. Je moet het alleen ZIEN

                  Succes
                  PS. Mijn favoriete landschapcombo is mijn Nikon D80 met een Carl-Zeiss 25/2.8 ZF2.
                  Last edited by Nerdifant; 16 augustus 2010, 08:57. Reden: Appendix
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Starten van nul

                    Ik heb 3 jaar een korte curus gevolgd waarin heel precies en zeer duidelijk de basis werd uitgelegd over de instellingen.
                    Wat is ISO, AV en noem maar op. Van deze cursus heb ik heel wat opgestoken, je kan natuurlijk een goed boek kopen en je hierin verdiepen.
                    Maar toch is het anders als iemand met kennis van zaken je de kneepjes aanleerd.

                    Wat ook helpt is eens je de kneepjes wat door hebt enkele workshops volgen, hier kan je enorm veel van leren. Er zijn genoeg mensen die natuurfotografie-workshosp geven, zelfs hier op BD zitten er zo enkele.

                    Wat ik je ten sterkste kan afraden is om je camera op AUTO te zetten, maar van begin af alles manueel ingeven. Vooral op standen AF en TV. Ik heb mijn camera gekocht en enkel de dag zelf dat ik hem heb gekocht op AUTO gezet. Vanaf dag 2 heb ik gezworden hem nooit meer op AUTO te zetten en dat is altijd gelukt ! Zo leer je het snelst je camera trekken.

                    Voor natuur fotografie heb je vooral veel geduld nodig, het juiste moment afwachten en steeds terug gaan naar de dezelfde plekjes.
                    Archiefje aanleggen met plaatsen en geschikt tijden en momenten.
                    Voor dieren geld dit ook zoek op het internet waar je deze vogels/dieren kan terug vinden. Bestudeer hun gedrag een beetje en ga op pad.

                    Wat de camera betrefd zou ik resuluut voor de Canon 7D gaan. Betaalbaar en deftige camera. Die niet zoals ik en koop eerst een instap model. Als je echt hier je hobby van gaat maken dan ga zeker geen spijt hebben van de investering.
                    Wil je vogels/dieren shieten dan denk ik dat je op zijn minst een 400mm nodig hebt.

                    Het laatste puntje dat ik je zeker wil aanraden = GA IN EEN FOTOCLUB !
                    Echt, ook al ben je een beginner... gewoon doen.
                    Je gaat met mensen mee die 30 jaar ervaring hebben. Je komt op plaatsen waar je anders nooit zou terecht komen. En de goesting/verlangen om foto's te trekken neemt enkel maar toe.

                    Je hoeft voor mooie plaatsjes niet naar het buitenland zodat ik hierboven al heb kunnen lezen, je kan in Belgïe genoeg mooie plaatsen ontdekken en op plaat zetten.
                    Het enigste wat je nodig hebt is geduld en doorzettingsvermogen !!

                    mvg
                    Mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Starten van nul

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dafalgan Bekijk bericht
                      Ik heb 3 jaar een korte curus gevolgd waarin heel precies en zeer duidelijk de basis werd uitgelegd over de instellingen.
                      kort?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Starten van nul

                        bart ,
                        Met een zo'n groot budget kan je veel verkeert kopen , daarom stel ik in feite tweedehands materiaal voor wat de body betreft (indien je een full frame wenst de d700 van nikon is aan te bevelen , maar zoek eerst even het verschil tussen een full frame en een dx frame op . indien je meer van het fluitende geweld houd zou ik je de d300s aanbevelen)
                        De lenzen 24-70 en 70-200 zijn de klassiekers waar je weinig verkeert mee kan doen maar laat je hoofd niet op hol brengen van de scherpte van het ene merk bij het andere .
                        Een cursus kan handig zijn om de terminologie te snappen en enkele handige tips mee te krijgen maar als je nog een fotobewerkingsprogramma moet kopen is de cursus maar half zo duur want meestal kan je een studenten versie van verschillende programma's aankopen tegen dumpingprijzen .
                        Zie je evenwel de rompslomp niet zitten van een dsrl. zijn er verschillende goede alternatieven zoals een bridge toestel of een compact .
                        Leer echter zelf te kijken naar een beeld en speel met je toestel .
                        Je eigen tuin bied je duizenden kansen .
                        En let erop als je gaat wandelen dat zo'n dsrl meer weegt dan je denkt .
                        Een beginner is een gevorderde maar heeft honderd duizend kansen nodig om hetzelfde resultaat te beogen . Eens je die grens hebt overschreden zal je minder foto's maken .
                        En dan koop je je nieuwe speeltje .Je leert ook geen auto rijden met een f1 bolide .
                        Wat nikon heeft bestaat ook bij andere merken ,helaas daar kan ik je weinig goede raad over geven want deze bezit ik niet .(Ps de tweedehands markt is lucratiever voor canon )
                        Doe eens een sd mee , leer je live mensen kennen en hun toestel . Je hoeft heus geen d3 te hebben .
                        Ps. indien je woonachtig bent in west Vlaanderen wil ik wel eens een wandeling maken om je het een en het andere te tonen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Starten van nul

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          kort?
                          grt,bouk.
                          Ik bedoel : 3 jaar geleden een korte cursus gevold (8 avonden)
                          Mijn website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Starten van nul

                            Ik ben een goed anderhalf jaar geleden ook van nul begonnen, maar was er ook al lang in geinterresseerd. Hier hoe ik het gedaan heb of anders zou doen.

                            1. Is een cursus noodzakelijk in de wetenschap dat het voor mij puur een hobby is? (zeker geen ambitie als bijverdienste). Of kennen jullie misschien een boek met goede tips?

                            Cursussen heb ik niet gevolgd, wel boeken, boeken, boeken en boeken gelezen (nu nog trouwens) Bijna allemaal tweedehands, een deel van op rommelmarkten voor 1à2 euro. Ook de bibliotheek heeft een schat aan goedkope informatie. Welleswaar gaat het dan vaak over analoge fotografie maar het princiepe is hetzelfde. Ook kan je veel leren op het internet. Maar ook kijk ik veel naar foto's in boekjes en op het net, sommige sla ik dan op als idee om dan zelf eens uit te werken.


                            2. Om mijn nieuwe hobby op een deftige manier uit te oefenen wil ik er wel in investeren. Ik stel een (beginners)budget van ca. 2500 € voorop. Voor welk type toestel kies ik het best als beginner? Welke accessoires moet ik zeker hebben?

                            Zelf heb ik een canon 40D, wat prima voldoet voor mij. (dezelfde keuze heb je ook wel bij andere merken)
                            Als lenzen zou ik aanpijzen:
                            1) canon 17-55mm f2.8 is. Scherp en lichtsterk. Eerst had ik de 17-85mm die ik ook wel goed vond maar de f2.8 is toch beter als je ook eens binnen gaat fotograferen. Vind je 2dehands voor een 650€. (de 17-85 voor 200€)
                            2) Voor lanschapsfotografie en supergroothoekfoto's heb ik de canon 10-22mm. Ook een prima lens. Tweedehands vanaf 500€. Blijkbaar is de sigmavariant ook heel goed.
                            3) Als tele heb ik de canon 70-300mm IS. Niet zo lichtsterk maar toch redelijk scherp. Tweedehands te vinden voor zo'n 300€.
                            4)Ook een degelijke flitser is een must. Zelf heb ik een Metz 58AF die prima voldoet en wat goedkoper is dan de canon-variant. Maar ook de iets lichtere versies (48) voldoen, maar hebben minder mogelijkheden.


                            3. Is het noodzakelijk om software aan te kopen? Zo ja, welke? Opgelet, mijn doelstelling is om "natuurlijke" foto's te maken, dus ik ga ze zeker niet bewerken.

                            Bij canon zit fotosoftware, willicht ook bij andere merken, die voldoet zeker in het begin. De meeste beginners, ik ook, gaan "natuurlijke foto's" maken. Ben daar al een tijdje van afgestapt. (wacht maar tot je ondervind dat enkel jou foto's zo'n witte uitgebrande lucht hebben ) Photoshop elements kan ook al veel.

                            4. Hoe organiseer ik best een archief? Bewaren jullie ook "slechte" foto's?

                            Antwoord ik liever niet op, dit is nog een beetje een chaos bij mij.

                            5. Het is vooral mijn bedoeling om natuurfoto's te maken. Hoe organiseren jullie dit? Trek je er met de wagen op auto? Of stippel je wandelroutes uit? Of hebben jullie het fototoestel altijd in de wagen liggen om zo geen enkele kans onbenut te laten?

                            Natuurfoto's maak je als de natuur er voor geschikt is. Als je om 2u s' middags wilt foto's maken dan kan je echt geen zonsopgang fotograferen. Ik zou me daar nog niet zo druk in maken, eerst de basis leren en dan lossen veel vragen zich vanzelf op. Mijn hoofddoel was ook eerst om vogeltjes te fotograferen, maar na het eerste gebruik van de 70-300mm (op 300mm) ben ik al vlug van dat idee afgestapt, en.... was een stilstaande boom op redelijke afstand een beter onderwerp.


                            Hopelijk heb je er wat aan en veel succes met je aankoop en nieuwe hobby.
                            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Starten van nul

                              Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                              bart ,
                              Met een zo'n groot budget kan je veel verkeert kopen , daarom stel ik in feite tweedehands materiaal voor wat de body betreft (indien je een full frame wenst de d700 van nikon is aan te bevelen , maar zoek eerst even het verschil tussen een full frame en een dx frame op . indien je meer van het fluitende geweld houd zou ik je de d300s aanbevelen)
                              De lenzen 24-70 en 70-200 zijn de klassiekers waar je weinig verkeert mee kan doen maar laat je hoofd niet op hol brengen van de scherpte van het ene merk bij het andere .
                              Een cursus kan handig zijn om de terminologie te snappen en enkele handige tips mee te krijgen maar als je nog een fotobewerkingsprogramma moet kopen is de cursus maar half zo duur want meestal kan je een studenten versie van verschillende programma's aankopen tegen dumpingprijzen .
                              Zie je evenwel de rompslomp niet zitten van een dsrl. zijn er verschillende goede alternatieven zoals een bridge toestel of een compact .
                              Leer echter zelf te kijken naar een beeld en speel met je toestel .
                              Je eigen tuin bied je duizenden kansen .
                              En let erop als je gaat wandelen dat zo'n dsrl meer weegt dan je denkt .
                              Een beginner is een gevorderde maar heeft honderd duizend kansen nodig om hetzelfde resultaat te beogen . Eens je die grens hebt overschreden zal je minder foto's maken .
                              En dan koop je je nieuwe speeltje .Je leert ook geen auto rijden met een f1 bolide .
                              Wat nikon heeft bestaat ook bij andere merken ,helaas daar kan ik je weinig goede raad over geven want deze bezit ik niet .(Ps de tweedehands markt is lucratiever voor canon )
                              Doe eens een sd mee , leer je live mensen kennen en hun toestel . Je hoeft heus geen d3 te hebben .
                              Ps. indien je woonachtig bent in west Vlaanderen wil ik wel eens een wandeling maken om je het een en het andere te tonen .
                              Tja. Hoe gaat het dan typisch voor een beginner: Zeer veel geld met features waar je niks mee kan beginnen. Ik zal vertellen hoe het gaat
                              Stap 1:
                              V: Ik heb een D700 met een 24-70/2.8 Nu gaat het gebeuren ! Wacht maar !
                              A: Proficiat met je aankoop !
                              Stap 2:
                              V: Na 2 weken: mijn foto's zijn: niet scherp, onder/overbelicht, trekken in het algemeen op niks
                              A: Kijk naar de EXIF sluitersnelheid dat, diafragma zo, ISO zus.
                              Stap 3:
                              V: mijn foto's zijn technisch beter, maar ze zijn niet interressant.
                              A: Probeer eens HDR, of panoramisch of Zwart-Wit of nabewerking X. Schuiver A zo en schuiber B: zo: Dat helpt !
                              Stap 4:
                              V: Ik heb het geprobeerd, maar tis toch niet wat ik zoek. Ik doe natuur fotografie.
                              A: Maak meer images.
                              Stap 5:
                              V: ik ben naar X geweest en heb 5000 kliks gemaakt. En nu ?
                              A: Haal lightroom in huis. Hou de beste foto's over.
                              Stap 6:
                              V: Ik kan niet beslissen of foto A of foto B beter is. Welke denken JULLIE dat beter is ?
                              A: Nerdi: Geen van beide. leer zien. Heb ik als een gezegd.

                              Stap 7:
                              V: Pfft. moeilijker dan ik dacht. Misschien is macro iets voor mij ? Welke lens ?
                              A: De tamron 90 is een goede lens
                              Stap 8:
                              V: Interresse peiling: Wat krijg je nog voor een D700 met een 24-70 en een 90mm
                              A:

                              Nerdi
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X